JPG som bakgrundsbild i JOSM

Hej!

Kan man på nåt sätt få in en bild som bakgrund i josm? Man kan droppa bilden direkt i josm, den dyker upp som en plupp, men det blir liksom ingen bakgrundsbild av den.

Jag tänker om man har en scannad karta, eller en bild från en drönare elle liknande.

Tips, idéer, förslag, reflektioner? :slight_smile:

Det funkar alldeles utmärkt om du använder insticksprogrammet PicLayer. Bara att installera direkt i JOSM och sedan välja alternativet att läsa in en bild från Imagery-menyn. Sen får du använda specialverktygen för bilder i verktygslisten för att ändra storlek, rotera, osv.

Tack, den ska jag utforska mer noggrant. Kanske kommer följdfrågor längre fram :slight_smile:

Det går också göra om bilden till en GeoTIFF och ta in den, det är så jag gjort när jag behövt göra samma sak. en GeoTIFF är en vanlig TIFF-bild (som JPEG fast mer gammeldags och generiskt format) där man lagt in taggar för positioner i bilden, mest logiskt är att lägga in koordinaterna för bildens hörn.

Verktyg för att lägga in taggarna har jag glömt namnet på nu, men ChatGPT är rätt bra på att svara på såna frågor, den har hyfsad koll på både GDAL-verktyg och hur man skriver Pythonskript för att göra kart-relaterade saker. Haft mycket användning av det senaste tiden.