JOSM wordt geblokkeerd door Java security

Sinds vanmorgen wordt JOSM (webversie) geblokkeerd.
Ik krijg een melding dat josm wordt geblokkeerd.
Wat nu?

edit JOSM wordt geblokkeerd door Java

Kom nu dit draadje tegen, maar kom er niet uit.

Gebruik windows 10

Edit 2 Heb het nu even opgelost door de .jar versie18.906 te downloaden.
De webversie heb ik nog niet aan de praat.

vanmorgen nieuwe JOSM 18906 dd 5 december met Java 17.0.9
Geinstalleerd vanuit de Ubuntu repository met de default Java ook uit de repo.
Geen problemen. De eerste keer dat je een footway selecteert schrik je wel: hij licht niet alleen rood op zoals vanouds maar is ook zonder een setting wijziging rood shaded. Grote verbetering door de zichtbaarheid.

He, dat is apart, niet alle selected footways krijgen die gloed. Het is er een die iemand highway=footway
historic=fort
tagde. Heel apart voor een achterom

Mooi… die heb ik dus ook nu…
Hij zeurt nu wel dat ik Java moet updaten naar 17.084 Dat heb ik nog niet aangedurft.
Maar Teun … jij bent een beetje van de veiligheid… Weet jij hoe ik die webversie weer aan de praat krijg in Windows 10?
… en waarom gebeurt dit nu spontaan?

edit… Dat oplichten wellicht als er een routerelatie overheen loopt?

de 17.0.9 die ik noemde stond al eeven op mijn laptop:
$ java --version
openjdk 17.0.9 2023-10-17
OpenJDK Runtime Environment (build 17.0.9+9-Ubuntu-123.10)
OpenJDK 64-Bit Server VM (build 17.0.9+9-Ubuntu-123.10, mixed mode, sharing)

Java en security is een beetje een kruidvat (alle vestigingen); om te beginnen is het geen taal maar iets dat een half besturingssysteem is.

Ik heb gelukkig helemaal geen Win meer dus kan ik daar niets testen. Java up to date houden is belangrijk. Ik zou het maar gewoon doen.

Op Windopws, gebruik OpenWebStart, auto update, gisteren haalde die JAVA 21.0.01 + JOSM 18905, vanmorgen update naar 18906. Weet niet of dit een snelle fix was of een ‘unstable’ release. Voorheen haalde OWS altijd alleen de stabiele nieuwste release op. Na installatie ga je naar de JOSM download website and lanceer je de JNPL link. Daarna alleen nog OWS lanceren als je weer toe bent aan een JOSM sessie.

Ik heb dat versie 17 zip bestand gedownload en uitgepakt, maar dan? Staat nu in m’n download map.
Ben altijd benauwd dat als ik met zoiets onduidelijks aan de slag ga dat straks niets het meer doet.

edit…
@SekeRob Yep dat zou goed kunnen. Die update van OpenWebStart heb ik altijd weggeklikt.

Ik gebruik de JOSM MSI installer en dan Azul Zulu Java zoals die door JOSM wordt aanbevolen:
image

Uit de StartupPage:

  • JOSM software (Java archive, Windows and MacOS release) will no longer be signed. The code signing rules changed and are no longer acceptable for JOSM team. When using systems relying on signing in future warning requests will appear again.

Weet iemand wat ze bedoelen? Gaat dit over de CA/Browser Forum

Baseline Requirements for Code-Signing Certificates, v.3.4

Zie: JOSM Ticket #23107 - Code Signing certificate rollover

Ik stond aan het begin van iets dat uitgroeide tot
https://wiki.geant.org/display/TCSNT/TCS+Participants
Ik zorgde voor die 161 orgs onderaan. Met een grote inkoopcombinatie en aanbesteding betaal je veel minder.

Maar om nou voor een paar 100 euro’s per jaar code signing weg te laten?

“What could possibly go wrong…”

(Hallelujah Debian/Ubuntu repositories met
deb [arch=amd64 signed-by=/usr/share/keyrings/josm-apt.gpg] Index of /apt mantic universe
)