JOSM, welke Map projection gebruik je? (Poll)

De Josm gebruikers, hebben hun applicatie op een bepaalde coödinatenselsel staan. Map projection.

Welke Map projection gebruik jij?

Dit kan je controleren door naar tab → edit en dan naar preference te gaan, links, Map Projection te kiezen.

• Rijksdriehoekcoördinaten (Netherlands) EPSG:28992
  • WGS84 Geographic EPSG:4326
  • Mercator EPSG:3857
  • anders
0 voters

Durf te vragen:
Wat is precies het verschil (voor mij als gebruiker)?

Ik heb hier nooit naar gekeken en Mercator is blijkbaar de standaardinstelling. Maar er is vast een reden dat je dit vraagt @Allroads?

1 Like

Uitleg komt later.

1 Like

Als ik in Nederland aan de slag ben met de NL_OSM_BASIS_LAYERS gebruik ik Rijksdriehoekcoördinaten (Netherlands). En anders gewoon de standaard, denk dat dat Mercator is.

Allereerst, waar praten we over, de vraag, poll, komt voort uit een verschil in ligging, horizontaal, van 6 cm bij een node. Wat op zich verwaarloosbaar is. Het gaat er dan om, dat je weet, waar het verschil zit. Dat bij dezelfde data, hier BGT, wat op zich al een afwijking mag hebben. t.o.v. de werkelijke situatie.(luchtfoto en afwijking)
Eenmaal BGT, denk je dan, alles ligt gelijk. Is dat zo?

Hoe het ligt (de data, lat lon) en hoe jij het ziet, de visualisatie (kaart viewer), zijn twee verschillende zaken.

In JOSM, maar ook gereproduceerd in QGIS.

Vergelijk je de BGT omtrekgericht laag met een andere BGT dataset.
Dan zie je een verschil bij Mercator, horizontaal 6 cm.

Dat op zich kan al irritant zijn, zelfde data toch andere visualisatie ligging. Moet ik daar rekening mee houden. De een zal zich er aan storen, vindt het onplezierig werken, de ander niet. BGT omtrekgericht wordt gebruikt, door de een nauwkeuriger dan de ander, heeft deels te maken met op welk zoomlevel werken, het BGT omtrekgericht lijntje, daar lijnt men op uit of zet daar de knip. Die BGTomtrekgericht layer/data is dan best leidend, misschien wel dwingend, daar wijk ik ook wel eens van af al kijkend naar de Luchtfoto ondergrond. Zoals vele.

Wil je er niet aan storen, gebruik dan visualisatie Rijksdriehoek in JOSM voor het mappen, alleen binnen Nederland.

Rijksdriehoek visualisatie.

We hebben door een andere instelling in JOSM fijnere BGT omtrekgericht lijntjes visualisatie gekregen, dan valt het ook meer op.

De BGT data is hier omgezet van Rijksdriehoek coördinatenstelsel EPSG:28992 naar WGS84 EPSG:4326 met 7 cijfers achter de komma. Het formaat waarin OSM al de data opslaat. Dit krijgen we ook aangeleverd van de OSM server naar JOSM en in andere systemen. De basis.

In het verleden, ik heb wel eens wat geïmporteerd, niet op voorhand al de data WGS84 7 cijfers gemaakt, dag erna kan ik niet aansluitend werken, omdat de node na OSM upload JOSM/opslag, anders lag dan het basis bestand.

Als straks binnen de ID editor ook de BGT omtrekgericht layer wordt aangeboden in Mercator, Rijksdriehoek is niet mogelijk, zal men zich toch laten leiden door deze BGT omtrekgericht, en daar op uitlijnen/knippen. Dan kan je straks verschillen zien als de BGT is ingevoerd in OSM. Verwaarloosbaar maar toch zichtbaar.

Of je nu met Rijksdriehoek of Mercator in JOSM werkt, een deel zal toch blijven uitlijnen/knippen met Mercator. De data visualisatie verschillen zullen blijven horizontaal bekeken, is inherent aan de systemen waarmee we werken.

Nu kwam ik een vergelijking tegen bij scheve wegen project, waar OSM word vergeleken met BGT. Een scheve weg melding. Eigenlijk een false positive.

En laat dat nu die 6 cm horizontale afwijking zijn.
Waarbij de user geknipt heeft op de Mercator BGT omtrekgericht lijn. De eindnode van een wegdeel (rode cirkel). En de BGT berekening uit gaat van het vlaklijn, links.

Daar zal men wellicht straks om heen kunnen werken door de code enigszins aan te passen.

Dit als voorbeeld, hoe het doorwerkt.

Ik vroeg mij af, zijn mensen, ook ik, over te halen om Rijksdriehoek te gebruiken, maar zoals je uit het voorgaande kunt lezen heeft het niet veel zin, vanwege algemeen gebruik, alleen als je het zelf, wat plezieriger vindt.

Ik heb het nog niet goed bekeken.
De ligging van een BAG gebouw ten opzichte van het BGT in een Rijksdriehoek visualisatie of een Mercator visualisatie. Zouden we daar die 6 cm verschil terug vinden.

Nu is BAG en BGT een andere intekening, grondniveau en bovenaanzicht, wel dezelfde bronhouder, gemeente, wanneer grondniveau en bovenaanzicht gelijk zijn zou je verwachten dat hoeken, dezelfde basis coördinaten hebben. Het proces van de data. Het gaat er om, hoe BAG en BGT aan te laten sluiten.

Dus wat je ziet in Mercator visualisatie, ligging kan anders zijn als dan de brondata.

Ga je met BGT data aan de gang, dan is het makkelijker om toch over te stappen op Rijksdriehoekvisualisatie in Nederland.

En zo heb ik wat meer inzicht gekregen in het proces en de gevolgen, rekening houdend met de verwaarloosbaarheid.

2 Likes

Een hele speurtocht, zo gedetailleerd!

6 cm is meestal verwaarloosbaar, als het om landuse/natural gaat. Heel veel vlakken zitten er rustig 6 meter naast.

Als het gaat om precies aansluiten van geïmporteerde data, bv gebouwen in een rijtje in een watervlak, met paden naar de entrances, dan zal het zo nauwkeurig mogelijk moeten.

Ik vraag me dus vooral af: voor welke objecten is deze nauwkeurigheid nuttig/nodig?

1 Like

Maar goed; wat is dan wijsheid?
Als alle JOSM contributors in Nederland in ieder geval dezelfde instellingen gebruiken; dan krijg je vanuit die instelling de meest nauwkeurige weergave?

Dus als wij in ieder geval één instelling aan houden, wat moet dit dan zijn?

@Allroads jij heb hier denk ik de meeste inzicht in? Hoe moeten we de BGT en projectie zó instellen dat we het meest nauwkeurig kunnen werken naar de toekomst toe?

dacht het niet, ik constateerde een verschil, al zoekend, waar komt dat verschil vandaan, wat doe je, hoe werkt het, dat geeft een materie bewustwording.

Zoals, ik al eerder schreef, het is verwaarloosbaar. Het is om het even, werk je alleen in Nederland, dan kan je Rijksdriehoek (JOSM) gebruiken, voornamelijk, de visualisatie reden bij import en het visualisatie verschil, wat voor de BGT (import) nog niet speelt.

Bedenk wel, dat andere met Mercator werken, denk niet al kijkend naar BGT omtrekgericht, wat is het slecht ingetekend, waarom ligt die node niet op de hoek.

Het hele leven bestaat uit afrondingen, afwijkingen, omzettingen, methodieken, toleranties ( nauwkeurigheids- en precisie) eisen.

Valt het daar binnen, dan kan je met het oog verschillen zien. Het is zoals het is.

We gebruiken de luchtfoto van PDOK, de basis is Rijksdriehoek in Nederland.
Hoe komen die tot stand.

Paspunten in forum topic
Allereerst er worden paspunten op de grond uitgezet, ingemeten, hoe, gebruikte omzettingen, naar welk systeem, Rijksdriehoek. De image wordt hier op verschoven uitgetrokken, tot een passend geheel met toleranties, we kennen Quick orhto en de Ortho, de image worden bewerkt.
Wat zullen de afwijkingen in gebieden zijn tussen de paspunten? De pixels op de verschillende plaatsen. Hoe is de image vervormd. Luchtfoto worden onder andere gebruikt om de BGT in te tekenen, en zo heb je al verschillen, die binnen de toleranties vallen. Bij BRT intekening wordt daar ook gebruik van gemaakt.

En zo schrijft Beeldmatriaal, opdrachtgever, aan welke inwinning eisen moet worden voldaan.

Nederland slaat zij gegevens op als Rijksdriehoek, dat is een coördinatenstelsel op het Euraziatische Plaat continentale plaat.

Continentale platen verschuiven ten opzichte van elkaar, de wereld is in beweging. De grid Rijksdriehoek en ook het ETRS89 Deze grid verschuift mee met de Euraziatische Plaat. En blijft min of meer op zijn plaats liggen.

Afspraken en methodieken.
afbeelding
ETRS89

Coördinaten in ETRS89 veranderen in Europa nauwelijks, omdat het Europese vasteland als homogene eenheid beweegt. In ITRS veranderen coördinaten in Europa door de continentendrift wel. De afwijking tussen ETRS89 en ITRS loopt op met ongeveer 2,5 cm per jaar. Inmiddels is het verschil ongeveer 65 cm (in 2015).[1] ETRS89 gebruikt net als ITRS de referentie-ellipsoïde GRS80 en bijhorend zwaartekrachtmodel voor de Aarde. WGS 84 is het referentiesysteem dat gebruikt wordt voor het Global Positioning System en tegenwoordig vrijwel gelijk is aan ITRS.

Dit geeft de verschuivingen aan.

Openstreetmap slaat zijn gegevens op als WGS84. Er ontstaan verschillen in de loop der tijd. Een node opgeslagen nu, zo precies mogelijk ingetekend, zal over tientallen jaren anders liggen in vergelijking met de luchtfoto.
Luchtfoto PDOK, met paspunten, zal omdat de RD grid nauwelijks verplaatst nu en over tientallen jaren op dezelfde plaats liggen.

ongeveer 2,5 cm per jaar.

Met andere woorden, een weg, op de witte streep, nu goed uitgelijnd en opgeslagen in OSM, zal over tientallen jaren op de dan nieuwste luchtfoto PDOK, in de tijd gezien steeds verder afwijken.

Erger je niet als over 20 jaar, dat het door jouw met precisie ingetekend gebied dan niet meer zo goed ligt ten opzichte van een nieuwste luchtfoto, De verhouding van de nodes ten opzichte van elkaar blijven wel dezelfde verhouding houden. Het ligt verschoven.

Sinds een aantal jaren hebben we de beschikking over PDOK luchtfoto, als beste landelijke image, in ID ook als beste, we lijnen nu uit over Mercator luchtfoto image visualisatie van het intekent jaar (josm wellicht rijksdriehoek)
Je zou kunnen zeggen, dat elke node in Nederland vanaf een bepaalde datum op basis van deze PDOK luchtfoto min of meer goed is uitgelijnd.

Je zou dan om de zoveel jaar een herberekening kunnen maken van OSM node naar nieuwe positie en dat weer opslaan, om overeen te komen met de dan gebruikte luchtfoto. Van vroeger tot over vijftig jaar en verder blijven we wegen (nodes) verschuiven, als gevolg van de gekozen manieren van uitlijnen en opslag. Zo’n omzetting heeft nogal wat haken en ogen, of je dat alleen voor Nederland moet doen is een ?.

Wat ik er mee wil aangeven is dat die 6cm visualisatie verschil in het niet valt bij wat er allemaal nog meer werkend is.

En dat de gekozen projectie om het even is.

Josm, als je dan toch een keuze wil maken en alleen in Nederland werkt/kijkt gebruik dan Rijksdriehoek.

2 Likes

Dat bedoel ik ook aan te geven; áls je dan nu toch aan het intekenen bent:

• Gebruik de PDOK NL Layers (van allroads) en de daarin opgenomen BGT omtrekgericht.

Maar dan wel met de juiste verfijnste instelling. Wat was het ook alweer, waardoor ik het eerst heel grofmazig bleef zien, terwijl jij heel nauwkeurige lijnen zag?

• Gebruik de Rijksdriekhoeksmeting projectie ipv Mercator.

Mooi uiteengezet @Allroads!

Ter aanvulling op de vraag: wat is het verschil tussen beide projecties?

Het verschil tussen Webmercator en Rijksdriehoeksstelsel is functioneel. De projecties zijn voor verschillende toepassingen/doeleinden ontworpen. Webmercator is voor (werelddekkende) visualisaties op het web, Rijksdriehoeksstelsel is ontworpen voor nauwkeurigheid, behoud van vorm en richting van geometriën.

Webmercator is de meest gebruikte projectie voor webkaarten. Het grote voordeel is dat het de richting en vorm van geometrien (lokaal) behoudt. Wegen zijn recht, het noorden is het noorden. Hierdoor is het mogelijk de wereld op 1 kaart te tonen, zonder dat de vervorming de kaart onleesbaar, onbruikbaar en onherkenbaar maken. Voor visualisaties is dit natuurlijk ideaal.

Net zoals elke projectie, heeft ook Webmercator nadelen. Belangrijkste is dat de oppervlaktes vervormen richting de polen. Dit wordt heel duidelijk zichtbaar met deze leuke tool: the true size of. Groenland lijkt op webmercator net zo groot als Afrika, maar in werkelijkheid is het 14 (o.i.d.) keer kleiner. Hoe dichter je bij de polen bent, hoe groter de afwijkingen.

De vervormingen werken door in de nauwkeurigheid van je data. Webmercator is daarom niet geschikt voor geospatial analyses, afstandsberekeningen etc. Eigenlijk ook niet voor het intekenen van data, maar dit hangt af van de gewenste nauwkeurigheid en waar je aan het intekenen bent. Op de evenaar gaat het goed. In Nederland zal de afwijking over kortere afstanden ook meevallen. Echter, stel dat we een spoor willen aanleggen tussen Groningen en Maastricht, op basis van een ingetekende lijn op Webmercator. En we beginnen in beide steden met bouwen, met als doel elkaar in het midden te treffen. Dan zullen de sporen niet exact bij elkaar uitkomen.

Het Rijksdriehoeksstelsel (RD New) is het Nederlandse coördinatenstelsel. De projectie is speciaal ontworpen om zo nauwkeurig mogelijk te zijn binnen Nederland. Het voordeel is dat het kadaster tot op de cm nauwkeurig kan aangeven of de schutting van de buurman op jouw perceel staat, of niet. Nadeel: deze nauwkeurigheid geldt alleen binnen de landsgrenzen. Een visualisatie van de wereld maken is onmogelijk. Daarom heeft elk land ook een eigen projectie/stelsel.

Moet je je hier heel erg druk over maken bij OSM? Ik denk het niet. Zoals @Allroads al aangaf, er zijn nog zoveel andere factoren die van invloed zijn op de nauwkeurigheid. Het afronden van een coordinaat bij het wegschrijven van data kan al een afwijking veroorzaken t.o.v. van de bron. Handmatig intekenen brengt op zichzelf al onnauwkeurigheden met zich mee. Als je het echt nauwkeurig wilt doen, dan moet je naar buiten en het opmeten met een RTK en een grondstation.

Desalniettemin, als je kunt, gebruik dan het Rijksdriehoeksstelsel.

1 Like