Allereerst, waar praten we over, de vraag, poll, komt voort uit een verschil in ligging, horizontaal, van 6 cm bij een node. Wat op zich verwaarloosbaar is. Het gaat er dan om, dat je weet, waar het verschil zit. Dat bij dezelfde data, hier BGT, wat op zich al een afwijking mag hebben. t.o.v. de werkelijke situatie.(luchtfoto en afwijking)
Eenmaal BGT, denk je dan, alles ligt gelijk. Is dat zo?
Hoe het ligt (de data, lat lon) en hoe jij het ziet, de visualisatie (kaart viewer), zijn twee verschillende zaken.
In JOSM, maar ook gereproduceerd in QGIS.
Vergelijk je de BGT omtrekgericht laag met een andere BGT dataset.
Dan zie je een verschil bij Mercator, horizontaal 6 cm.
Dat op zich kan al irritant zijn, zelfde data toch andere visualisatie ligging. Moet ik daar rekening mee houden. De een zal zich er aan storen, vindt het onplezierig werken, de ander niet. BGT omtrekgericht wordt gebruikt, door de een nauwkeuriger dan de ander, heeft deels te maken met op welk zoomlevel werken, het BGT omtrekgericht lijntje, daar lijnt men op uit of zet daar de knip. Die BGTomtrekgericht layer/data is dan best leidend, misschien wel dwingend, daar wijk ik ook wel eens van af al kijkend naar de Luchtfoto ondergrond. Zoals vele.
Wil je er niet aan storen, gebruik dan visualisatie Rijksdriehoek in JOSM voor het mappen, alleen binnen Nederland.
Rijksdriehoek visualisatie.
We hebben door een andere instelling in JOSM fijnere BGT omtrekgericht lijntjes visualisatie gekregen, dan valt het ook meer op.
De BGT data is hier omgezet van Rijksdriehoek coördinatenstelsel EPSG:28992 naar WGS84 EPSG:4326 met 7 cijfers achter de komma. Het formaat waarin OSM al de data opslaat. Dit krijgen we ook aangeleverd van de OSM server naar JOSM en in andere systemen. De basis.
In het verleden, ik heb wel eens wat geïmporteerd, niet op voorhand al de data WGS84 7 cijfers gemaakt, dag erna kan ik niet aansluitend werken, omdat de node na OSM upload JOSM/opslag, anders lag dan het basis bestand.
Als straks binnen de ID editor ook de BGT omtrekgericht layer wordt aangeboden in Mercator, Rijksdriehoek is niet mogelijk, zal men zich toch laten leiden door deze BGT omtrekgericht, en daar op uitlijnen/knippen. Dan kan je straks verschillen zien als de BGT is ingevoerd in OSM. Verwaarloosbaar maar toch zichtbaar.
Of je nu met Rijksdriehoek of Mercator in JOSM werkt, een deel zal toch blijven uitlijnen/knippen met Mercator. De data visualisatie verschillen zullen blijven horizontaal bekeken, is inherent aan de systemen waarmee we werken.
Nu kwam ik een vergelijking tegen bij scheve wegen project, waar OSM word vergeleken met BGT. Een scheve weg melding. Eigenlijk een false positive.
En laat dat nu die 6 cm horizontale afwijking zijn.
Waarbij de user geknipt heeft op de Mercator BGT omtrekgericht lijn. De eindnode van een wegdeel (rode cirkel). En de BGT berekening uit gaat van het vlaklijn, links.
Daar zal men wellicht straks om heen kunnen werken door de code enigszins aan te passen.
Dit als voorbeeld, hoe het doorwerkt.
Ik vroeg mij af, zijn mensen, ook ik, over te halen om Rijksdriehoek te gebruiken, maar zoals je uit het voorgaande kunt lezen heeft het niet veel zin, vanwege algemeen gebruik, alleen als je het zelf, wat plezieriger vindt.
Ik heb het nog niet goed bekeken.
De ligging van een BAG gebouw ten opzichte van het BGT in een Rijksdriehoek visualisatie of een Mercator visualisatie. Zouden we daar die 6 cm verschil terug vinden.
Nu is BAG en BGT een andere intekening, grondniveau en bovenaanzicht, wel dezelfde bronhouder, gemeente, wanneer grondniveau en bovenaanzicht gelijk zijn zou je verwachten dat hoeken, dezelfde basis coördinaten hebben. Het proces van de data. Het gaat er om, hoe BAG en BGT aan te laten sluiten.
Dus wat je ziet in Mercator visualisatie, ligging kan anders zijn als dan de brondata.
Ga je met BGT data aan de gang, dan is het makkelijker om toch over te stappen op Rijksdriehoekvisualisatie in Nederland.
En zo heb ik wat meer inzicht gekregen in het proces en de gevolgen, rekening houdend met de verwaarloosbaarheid.