JOSM vraagje

Is er in JOSM een andere mogelijkheid om een extra node op/in een lijn(stuk) te krijgen, buiten het verslepen van het “plusje” in het midden van 2 andere nodes van de betreffende lijn?
Zoek me soms een ongeluk naar dat “plusje”, of ik moet de kaart een enorm stuk verschuiven.

Je kunt in de add-mode (‘a’) toch gewoon met de muis dubbelklikken op een lijn en een aan die lijn vastgemaakte node ontstaat?

Als ik je vraag goed begrijp is er een mogelijkheid om nodes in een lijn te krijgen.
Door de tool “Distribute Nodes” (Shift+B) te gebruiken.
Je selecteert eerst de nodes die je in lijn wil krijgen en dan druk je Shift+B (of via menu Tools ► Ditstribute Nodes)

Na je vraag nogmaals te hebben gelezen is mijn reactie niet het antwoord op je vraag.
Martin geeft het juiste antwoord.

Het plusje (volgens mij een kruisje) is altijd het midden van een lijn.

Ja, da’s wel het makkelijkst denk ik. Bedoelde eigenlijk in de edit-mode (‘s’). Maar even heen en weer naar “a” om een node te maken en dan weer terug naar “s” om de boel te editen.
Gebruik de A en S toets eigenlijk te weinig, doe het meestal met de muis.

Edit: typo

Ik gebruik de a en s toets voortdurend. Ik weet eigenlijk niet eens hoe je de s en a mode met de muis kan doen. Shame on me :slight_smile:
Nadeel van op deze wijze, een knoop intekenen, is dat direct na het drukken van de a toets automatisch al een lijn wordt getekend vanaf de laatst geselecteerde knoop en je weer moeite moet doen om daar vanaf te komen. Meestal druk ik eerst de Esc toets en dan de a toets.
Maar ik probeer ook zoveel mogelijk via de plusjes te werken en inderdaad ergerlijk dat die dingen soms zeer ver weg liggen.

Werkend aan de style, wilde ik het uiterlijk veranderen.

Residential road (geel) en gele crosshair, je past wat aan dan kom je ergens anders een mogelijk probleem tegen.

Groter en misschien een andere kleur, dit is binnen mapcss niet mogelijk.
Maar wel in advanced preference.
Een ander punt is wanneer geeft het de mogelijkheid om de crosshair te selecteren of the way.
Soms heb je misschien wel eens dat je de wayline selecteert en je wilde de crosshair hebben.

De snap distance ruimer zetten.

Mijn huidige setting is 15 30 70 voor de drie als je op virtual zoekt.

Op zoek kreeg ik het volgende antwoord:

Om uit a modus te komen.

Ik druk S in, dan blijft het geselecteerd en raak ik op een ander leeg schermgedeelte het scherm even aan, dit deselecteerd ( dit met tabletpen, met muis moet je even klikken.) Dan kan je je hand op de plek houden, esc is een groter beweging.

a s w zijn belangrijker tools.
w dan met of zonder ctrl gebruik om een weg recht te leggen. S wederom om uit de w modus te komen.