Da’s een goeie. Het feit dat bijv. kvk.nl en telefoonboek.nl openbare bronnen zijn, wil nog niet zeggen dat hun gegevens gebruikt mogen worden voor OSM.
Ik heb eens gekeken naar de voorwaarden van een aantal openbare bronnen.
Bij www.telefoonboek.nl staat:
7.1. De Dienst, de bijbehorende software alsmede alle informatie en afbeeldingen op de Website is het intellectueel eigendom van Telefoonboek of dat van haar licentiegevers. Deze mogen op geen enkele wijze gekopieerd of gebruikt worden zonder aparte schriftelijke toestemming van Telefoonboek, behalve in de gevallen waarin dat wettelijk is toegestaan.
Bij www.opencompanies.nl staat:
De intellectuele eigendomsrechten op deze website berusten bij OpenCompanies BV, tenzij anders aangegeven. Met uitzondering van het delen van informatie via de deelfunctionaliteit op het platform is het verboden het materiaal op deze website (al dan niet in bewerkte vorm) te kopiëren, te verveelvoudigen, door te sturen, te verspreiden, openbaar te maken of om niet dan wel tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden.
Bij www.kvk.nl staat:
De Kamer van Koophandel behoudt zich alle intellectuele eigendomsrechten en andere rechten voor met betrekking tot alle op of via deze website aangeboden informatie (waaronder alle teksten, grafisch materiaal en logo’s). Het is niet toegestaan informatie op deze website over te kopiëren, te downloaden of op enigerlei wijze openbaar te maken, te verspreiden of te verveelvoudigen zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Kamer van Koophandel of de rechtmatige toestemming van de rechthebbende. U mag informatie op deze website wel afdrukken en/of downloaden voor eigen persoonlijk gebruik.
Ik maak hieruit op dat het dus niet mag.
Op http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:source staat een verdere uitleg van de “source”-tag, voorzien van een lijst van bronnen. Een aantal hiervan zal dus toestemming aan OSM hebben gegeven om gegevens te gebruiken. Is die lijst compleet? Ik zie bijv. Wikipedia er niet tussen staan terwijl dat (volgens mij) wel een gegevensbron mag zijn, gezien de wikipedia tag (zie http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Wikipedia_linking)).
En hoe zit het met de website van de organisatie zelf? Mag je daar contactgegevens (zoals een telefoonnummer) van overnemen? En als de contactgegevens op het pand zelf aanwezig zijn, bijvoorbeeld een briefje achter het raam, mag het dan ook (valt dat onder “local knowledge”)?
Ik ben benieuwd naar hoe de ervaren OSM-ers hier tegenaan kijken.