Jejak GPS tak tunjuk sepenuhnya

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatu kepada komuniti OpenStreetMap Malaysia. Saya ada perkara yang nak bagitahu kat korang semua. Saya ni jadi GPS tracer (penjejak GPS) OSM sejak 23 Mac 2024. Dan ada banyak masalah yang saya hadapi selepas upload jejak GPS di OSM. Selalunya bila saya upload jejak GPS saya, mula2 dia mcm tak tunjuk sangat. Bila dah beberapa minit atau jam baru tunjuk sepenuhnya. Dan kadang2 bila jejak GPS saya ni tak tunjuk kat map OSM, dia hanya boleh nampak dekat zoom level yang paling dekat. Dan cara saya nak bagi jejak GPS saya tunjuk sepenuhnya dalam zoom level yang berlainan, saya kena buat semula jejak GPS yang baru (dekat tempat yang sama) dan upload dekat OSM, yg jejak GPS lama tu mmg tunjuk sepenuhnya tapi yg baru punya tetap sama dgn keadaan jejak GPS lama dahulu. Sya mmg hairan dgn OSM ni. Kenapa jejak GPS mmg ambil masa yg lama untuk nampak sepenuhnya dalam zoom level yg berlainan dan akan ambil masa yg cepat apabila jejak GPS yg baru sudah diupload dekat jalan yang sama? Adakah sbb server Wiki ni slow sgt? Sya dah lama ckp pasal isu ni. Saya ada hantar post ni dalam berbahasa inggeris tapi masalahnya bahasa mat saleh ni bukannya boleh faham pun. Pakai translate pun dah mcm loghat alien. Dan mat saleh putih ni bukannya nak ambil kisah pun. Orang lain kalau upload GPS trace diorang tak sampai sejam dah tunjuk full dah. Sampai kat saya je yg dah berhari2 still tak nampak full. Aku mmg panas baran dgn OSM ni. Aku kalau nampak HQ Wiki ni dah lama aku bom tempat dia. Rasanya dah 3 kali dah aku pernah ckp pasal isu ni. Selagi benda ni tak setel selagi tulah aku ckp pasal benda ni non-stop. OSM laknatullah ni mmg celaka punya. Ni kalau aku bayar RM100 kat OSM pun tak guna jugak. Puihh. Sebelum menjelang Aidilfitri ni saya nak pastikan semua sy punya GPS traces nampak sepenuhnya dlm zoom level yg berlainan. Sorry ya kaalu terkasar sgt ke. Tapi tulah sy ni cepat rasa marah.

Waalaikumussalam…

Kejap nak faham. Ni jejak GPS yang masuk upload guna GPS traces ke?

Dah cuba force refresh? Kat bawah Map Layer, cuba hidupkan overlay Public GPS Traces, lepas tu tekan Ctrl sambil tekan refresh. Try dalam dua tiga kali. Kot-kotlah membantu. Lepas tu cuba buka map editor.

Saya dah cuba dengan dua track: yang ni dengan yang ni. Nampak je dalam editor yang saya pakai.

Tapi tak nampak direct (kena tukar warna lain), sebab bertindan-tindan dengan track-track lain yang dah orang lain upload lagi awal. Track tadi saya download dan cuba belek dalam overlay yang semua orang boleh nampak (OpenStreetMap GPS traces) kalau kita dah setting upload jadi Identifiable. Kalau tak silap, setting Public tu nanti buat track yang kita upload jadi bintik-bintik ke macam mana entah.

Apa-apapun, maklum lain ya kalau ni masih tak menjawab persoalan dan/atau tak relevan :sweat_smile:

1 Like