[quote=“ssandermann, post:1, topic:112792”]
Dit soort straten zouden best een woonerf kunnen zijn, ook al zijn ze dat wettelijk niet.[/quote]
Hiermee moet je uitkijken. woonerf is living_street in OSM en daaraan hangt de max snelheid van 15 km/h.
Als je straten, die geen woonerf zijn, toch als living_street gaat taggen, kun je daar geen snelheid van 30km/h op taggen. Als je dat wel doet, is de kans groot, dat een andere mapper dat gaat corrigeren naar 15 km/h.
Een tijdje geleden had een mapper ook heel veel residential uitlopers en dat soort straatjes als living_street getagd met 30 km/h. Vervolgens corrigeerde een andere mapper dat weer naar 15 km/h. Fout! Want de straat was geen living_street, maar een residential.
living_street moet je uitsluitend gebruiken als er een woonerf bord staat.
Dat wordt in Apeldoorn de Maten, nog best een uitdaging, omdat er best nogal wat woonerven zijn en dan moet je exact de grenzen verkennen.
Al is het niet zo erg als in Almelo Windmolenbroek, waar straten beginnen als 50 km/h, overgaan in 30 km/h en uiteindelijk eindigen als woonerf met 15 km/h.
Overigens kunnen woonerven nog best lastig zijn.
Ik verkende eens Terwolde voor de FB, had alle bebouwde kom borden en zone 30 borden bekeken, mooi de hele kern van Terwolde is 30 km/h. Wat later kwam ik erachter dat dat mis was, er liggen nog 2 straten woonerf in Terwolde.
Zelf woon ik in een “bloemkoolwijk”, die eigenlijk woonerf zou moeten zijn, maar de Gemeente Deventer was lang allergisch voor woonerven, dus alles staat hier als residential met 30 km/h