Installatie en weergave kaarten

Ik ben compleet nieuw op het gebied van gps. Ben inmiddels een paar weken aan het experimenteren met mapsource en osm en ben sinds een week de trotse bezitter van een Garmin Oregon 450. Ik hoop daarom geen al te voor de hand liggende vragen te stellen:)

Ik heb een aantal kaarten gedownload via: http://garmin.na1400.info/
Bij de eerste kaarten die ik gedownload heb kon ik de default naam aanpassen en zo meerdere kaarten tegelijkertijd in mapsource installeren. Dit werkte goed, kon de kaart bekijken, zoomen etc. totdat ik een route of track probeerde te maken. Dan crashte mapsource. Bij de laatste kaarten die ik gedownload en geinstalleerd heb kon ik de default naam ook aanpassen. De kaart werd echter toch in de default folder ge-installeerd. Daarna werkt de kaart, inclusief routeren etc goed. Dit is echter niet handig als ik meerdere kaarten tegelijk wil gebruiken. Doe ik iets fout? Weet iemand hoe dit op te lossen?

Een tweede issue waar ik tegenaan loop is dat ik soms te ver moet inzoomen voordat ik bepaalde details te zien krijg. Dit ondanks dat ik in mapsource en de gps heb aangegeven maximaal detail weer te geven. Dit is vooral relevant voor grote ‘lege’ gebieden. Een voorbeeld zijn de tracks ten noorden van Tulear/Toliara aan de westkust van Madagascar. Ik moet zover inzoomen om de tracks te zien dat alleen de track en een lege achtergrond zichtbaar zijn. Een visuele interpretatie van waar je bent ten opzichte van referentiepunten zoals waypoints, doorgaande wegen en grotere plaatsen etc is dan niet/nauwelijks mogelijk. Is er een eenvoudige manier om bepaalde of desnoods alle features altijd zichtbaar te maken onafhankelijk van het zoomlevel?

Bij voorbaar dank
Wilco

Hallo Wilco,

Wb jouw tweede vraag, of je alle features altijd zichtbaar kunt maken, denk ik dat dat helaas niet eenvoudig kan met de standaard osm kaarten. Die zijn namelijk ingesteld op West Europees detailniveau, dwz tracks zijn zichtbaar gemaakt tot een bepaald zoomniveau (21, met 24 als hoogste en 14 als laagste). Zoomniveau 21 houdt in dat je die kunt zien tot 10km in Mapsource, maar voor dergelijke grote “lege” gebieden wil je natuurlijk meer zien wanneer je nog wat verder uitzoomt. Je zou je dan kunnen richten op andere osm kaarten die specifiek voor dergelijke landen gemaakt zijn, zie http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_Map_On_Garmin/Download of zelf een kaart compileren mbv mgkmap (het programma waarmee ze gemaakt worden) en de default styles aanpassen. Dat laatste is echter geen eenvoudige klus.

Niet geprobeerd, maar zou een hoog kaart niveau instelling niet kunnen helpen om de tracks op een lager zoomlevel te laten zien?

LS, waarschijnlijk geen echte bijdrage aan vraag 1 maar voor de zekerheid: Garmin update regelmatig Mapsource. De laatste is 6.16.1. Meestal lijkt het uit de toelichting dat het alleen wat kleine aanpassingen zijn, maar soms zijn ze best belangrijk (zo hebben ik nooit de melding gevonden dat een probleem met opslaan van gpx tracks is opgelost).

Hugo

Het dubbele punten probleem is wel opgelost, maar als je nu een gpx bestand opend en je slaat hem weer op dan moet je er .gpx achter tikken, alleen het formaat kiezen (Opslaan als type) en kiezen voor *.gpx is niet voldoende.
Maar dit hele probleem heb je niet als je Mapsource in het engels zet.

Volgens mij kan je niet zomaar de default naam in Mapsource aanpassen, of bedoel je op je Garmin Oregon?
Als je iets in Mapsource wilt aanpassen kan dat alleen door in het windows register wijzigingen aan te brengen (lastig en niet zonder risico’s) of met een programma als Mapset Toolkit.