Informele infrastructuur

Hallo allemaal,

Sinds een paar dagen enthousiast aan het editen, eerst wat met StreetComplete maar daarna ook maar gewoon met iD. Mezelf kennende gaat het enthousiasme ook weer snel over dus de komende paar weken moeten zo nuttig mogelijk zijn :slight_smile:

Ik hou van kajakken, zwemmen en struinen door bossen, en gebruik daar graag openstreetmap voor. Nu is het vaak zo dat er geen officiële infrastructuur is terwijl je er b.v. prima kunt zwemmen of een kajak in het water kunt leggen. Het is natuurlijk wel de vraag of en hoe je dat op de kaart wilt zien.

Er zijn verschillende niveaus:

  • Officieel en aangegeven: kan zonder twijfel op de kaart
  • Niet officieel maar wordt veel gedaan, en het zou ook geen probleem zijn als de hele wereld het zou doen: is te mappen met informal=yes en mogelijk access=permissive. Bijvoorbeeld een plek waar veel gezwommen wordt.
  • Mag officieel niet, wordt wel gedaan maar moet niet erger worden: niet mappen of anders met access=no
  • Het kan, ik ken mensen die het doen en ik zou het aanraden, maar ik zie niet veel andere mensen het doen. Bijvoorbeeld de kajak overdragen bij de electriciteitscentrale in Leiden. Of ergens aanleggen. Zou wel iets zijn waar een andere kajakker ‘op de grond’ zou kunnen controleren of het inderdaad kan en handig is. => ???

Hoe gaan jullie hier mee om? Ik zie zelf graag op een kaart wat er ergens kan en mag (of wordt gedoogd). Maar er zal ook ergens een grens zijn.

Groeten,

BrownianMotion

Welkom!

Zeker. Je kunt evt. de beheerder van een pad of (water)weg nog expliciet vermelden met de operator tag. Routes mappen is ook leuk en nuttig. Dat is weliswaar iets complexer.

Dit kun je in veel gevallen gewoon in kaart brengen. access=permissive wordt gebruikt voor opengesteld terrein. De tag canoe=yes past naar mijn kennis ook in deze categorie (in ieder geval op de rivieren waarmee ik bekend ben).

Als er niets staat aangegeven gelden vaak de algemene wetten. Dus een plek waar mensen vaak wildkamperen waar dat eigenlijk niet mag gaan wij niet in kaart brengen als informele camping. Hetzelfde geldt voor sommige plekken waar mensen zwemmen, zoals de Wageningse uiterwaarden.

Als je het niet aan een fysiek object kunt linken, map het dan niet expliciet. Een grasveld waar mensen hun kano aanleggen map je dus niet als aanlegplaats. Ik leg mijn kano aan bij elk grasveld waar geen hek of bord staat en waar ik met mijn kano bij kan, maar de kaart gaat er heel raar uitzien als ik al deze grasvelden als aanlegplaatsen in kaart ga brengen.

Als je voor jezelf in QGIS een kaartje maakt, dan kun je daarin wel overal aanlegplaatsen en zwemplaatsen mappen. Daarvoor kun je zelfs JOSM gebruiken als mapping tool. Maar sla dat dan op je eigen pc op en gebruik het in je eigen project, en upload dat niet naar OSM.

Tot zover mijn insteek hierin.

Veel succes met het aanvullen van OSM en ik hoop dat je daar in je hobbies veel aan gaat hebben :star_struck:

Ha Ghost (Casper),

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Qua kajakken zou je eigenlijk all oevers gemapt willen hebben. Of het riet is, een modderige oever of dat er een kade ligt. En hoe hoog. Als je eenmaal ergens bent is het eenvoudig te zien of je kunt aanleggen maar bij het plannen van een route heb je daar niet zoveel aan. En ik denk dan ook aan m’n ouders die toch wat minder makkelijk aanleggen. Ik zal nog eens verder kijken naar hoe het met de waterkaart-kant van OSM gesteld is.

Voor zwemplekken ben ik niet overtuigd. Mijn argumenten:

  1. Als mensen toch ergens gaan zwemmen waar dat niet voor bedoeld is dan liever op een geschikte plek en in de buurt van andere mensen.
  2. Boten kunnen zien dat hier gezwommen wordt en er rekening mee houden.

Het is wat mij betreft niet anders dan een pad wat organisch is ontstaan. Het enige probleem is dat je op het water natuurlijk geen sporen achterlaat. Als het een informeel voetbalveld zou zijn dan zou je dat duidelijk zien.

Misschien is ook het probleem dat er toch maar weinig (instellingen voor) renderers zijn voor specifieke doeleindes. Ik ga eens kijken wat er op dit gebied te vinden is. https://openmaptiles.org/ ziet er interessant uit. Of GitHub - makina-maps/makina-maps: Full Stack to Build, Serve and Update your own Vector and Raster Tiles from OpenStreetMap Data.

Dat zijn zichtbare en verifieerbare zaken, die kan je mappen. Ik zou wel goed opletten hoe houdbaar het is. In mijn omgeving kunnen dit soort dingen snel veranderen; twee jaar verder en de gemiddelde betrouwbaarheid van zulke mapping is te laag om voor planning bruikbaar te zijn.
Een boothelling of aangelegde overtoom op een vaste kanoroute is betrouwbaarder en wordt ook vaker geverifieerd.

Ja dat is waar. Zeker riet kan snel groeien. Ik ben wel eens flink vastgelopen omdat ik me herinnerde dat je ergens mooi langs een afwateringskanaal kon lopen. Ik zal er rekening mee houden.