Importeren AEDs in Maas en Waal

Hoi! Via de stichting AED Rivierenland heb ik schriftelijke toestemming ontvangen om hun AED locatie data te verwerken in OpenStreetMap. Het gaat om een zestiental AEDs, die bij mij als Excel sheet zijn aangeleverd. Deze wil ik handmatig gaan verwerken.

Ik neem aan dat ik er vanuit kan gaan dat deze data correct is. De stichting beheert deze namelijk zelf. Hieronder de email die ik heb ontvangen.

Hallo Jasper,

Wij zijn partner van HartslaNu en hebben in die rol de verplichting om
GEEN gegevens van derden door te geven aan anderen.
Dit in het kader van de AVG wetgeving.

Wij hebben zelf eerst ook bij alle partijen die in West Maas en Waal een
AED hebben hangen, toestemming moeten vragen om hun AED te mogen
vermelden op onze website.

Nu is het wel zo dat de AED’s van onze Stichting door ons zelf beheerd
worden.
Dus hier mogen wij zelf over beslissen of wij deze gegevens delen.
En dat vinden wij ook prima.
Daarom heb ik een excel toegevoegd met die AED’s.
Deze mag je dus met toestemming van ons, de Stichting AED Rivierenland,
verwerken in OpenStreetMap.
Ik vermeld er wel bij dat wij niet actief mutaties gaan delen.
Met andere woorden jij / jullie zullen op z’n tijd zelf moeten
verifiëren of de data nog actueel is.

Succes met je project,

mvg

Gerard Kosters
Secretaris Stichting AED Rivierenland.

2 Likes

Zijn de aangeleverde kenmerken goed te vertalen naar OSM-tags?

En zijn ze goed zichtbaar in OSM ?
Het liefst wil je dat hun AED logo-tje zichtbaar wordt op bijvoorbeeld OSM Carto.

AEDs worden niet gerenderd op Carto.

En ja, de tags zijn goed te converteren. Alleen de exacte locatie is niet helemaal duidelijk. Wel staan er complete adressen bij. Ook staat het type AED in de dataset.

Welke tags ben je van plan over te nemen?

Uiteraard operator=Stichting AED Rivierenland, manufacturer en uiteraard de lat/lon locatie. Ik zie net dat de website van de stichting een preciezere locatie en openingstijden aangeeft, maar deze data is niet aanwezig in de mij aangeleverde spreadsheet. Daar ga ik nu direct achteraan.

Als het maar om 16 exemplaren gaat, lijkt de exacte lokatie juist iets om zelf in het veld vast te stellen.
Dat heeft m.i. heel veel meer waarde dan b.v. ‘manufacturer’.

Zojuist de volledige dataset ontvangen. Exacte locaties zijn meegeleverd en duidelijk.

Mapcomplete stelt deze vragen:

Alle AEDs in de dataset hangen buiten.
Een aantal hebben een toegangscode nodig, die via 112 te krijgen is. Deze krijgen locked=yes. Alle AEDs krijgen access=yes.

Ik zal mbv een voorbeeld laten zien wat mijn plan is. Hier is een regel van de aangeleverde data:


Dit wil ik omzetten in de volgende tags:

emergency=defibrillator
defibrillator:location=Links van het huis, hangt de AED onder aan de afrit aan het huis
locked=yes
access=yes
opening_hours=24/7
manufacturer=Defibtech
operator=Stichting AED Rivierenland
emergency:phone=112
operator:website=https://aed-rivierenland.nl

Dit lijkt mij een goed getagde AED.

1 Like

Ik bedenk me ineens, is het handig om een tag te maken om te registreren of een AED aangemeld is bij HartslagNu? Iets als defibrillator:hartslagnu=yes?

Dan vraag ik me alleen af hoe dat te bevestigen is, want de HartslagNu app is niet bruikbaar als bron voor OpenStreetMap.

Niet erg thuis hierin maar ik zie op HartslagNu en OSM achtergrond kaart, goed, de App gebruikt dan wel weer een Google achtergrondkaart.

Ik vermoed dat er geen “professionele” AED gebruikers zijn die bij een noodgeval Overpass openen, mensen weten gewoon waar in de buurt de dichtstbijzijnde AED hangt of gebruiken een App.

defibrillator:hartslagnu=yes lijkt me overbodig, mocht de data ooit open worden en de behoefte komen de data te sycen, dan zou je veel liever een ref:hartslagnu=XXX hebben.

Een goed stuk over hoe HartslagNu dingen ziet, “Waarom kan niet iedereen zien waar de AED’s hangen?”

Dan kunnen we ook de mensen die HartslagNu onderhouden vragen of ze een tag defibrillator:openstreetmap=yes op hun website toevoegen.

Sarcasme terzijde, ik zie niet in wat dit inhoudelijk toevoegt aan de kaart.