Importen 'bromfiets Klasse B' verkeersborden informatie

Beste OSM Community,

Sinds kort ben ik op de baan met een bromfiets klasse B.
Ik merk echter dat er veel navigatie apps moeite hebben met een geschikte route te bepalen.
Ik zie dat het aantal aanduidingen voor Moped vandaag in OSM vrij beperkt is: https://overpass-turbo.eu/?template=key&key=moped

Via de data uit verkeersborden.vlaanderen zijn er meerdere borden die informatie geven over toegang voor bromfietsen.
Graag had ik informatie uit deze dataset toegevoegd voor volgende borden:

  • M3Bis: oneway:moped=no
  • M6: highway=cycleway; moped=designated.
  • M7: bv. Highway=cycleway, moped=no

image

Ik lees op Traffic Sign Project - OpenStreetMap Belgium dat er al een initiatief is om nieuwe data uit deze dataset toe te voegen.

Betekent dit dat het niet toegelaten is om oudere bestaande data in bulk te mappen? Ik zie dat er inderdaad meerdere borden ontbreken (in mijn gemeente) maar diegene die aanwezig zijn lijken wel correct te zijn.

Ik hoor graag hoe ik OSM het beste kan helpen deze bromfiets info aan te vullen. :slight_smile:
Verder heb ik ook nog een vraag/voorstel bij de OSM tag-app StreetComplete staan.

Waarde Maxim,
Dank voor uw vraag, mijn eerste reactie was en is dat de sterkte van OSM 'm er in zit dat wat in 't terrein zichtbaar is gemapt wordt, en indien afwijkend, databases daaraan worden aangepast.
Zou in overweging geven al brommerend prentjes te trekken van zowel het ronde rode als het vierkante blauwe mét onderbord, die met geotag / coördinaten op de gekende plekken op te laden, dan de kaart aan te passen.
Waarom beide einden van de eenrichting weg? Het komt voor, dat die borden verschillen, kan dat meteen opgelost - middels mailtje naar de gemeente.
Rest mij, u veel brom-plezier te wensen.
Hans

1 Like

Hoi Maxim,
Ik ga er van uit dat je met “in bulk” bedoelt dat je de kaart met de borden opent en manueel hun effect op de kaartdata toepast? Indien wel: het kan helpen, maar hou er rekening mee dat waar de data niet geupdate is, ze al rap meer dan 15 jaar oud is. In die tijd zal er wel al iets veranderd zijn! Ja gaat er sowieso veel missen. Het lijkt me wel nuttig om de borden te gebruiken als hulpmiddel, tezamen met Mapillary om de huidige situatie te zien.
Overigens kan je hier de hele dataset aan verkeersborden downloaden, onder de naam “WFS_input”

Dag Joost,

Het idee zou eerder zijn om programmatorisch de coördinaten van de verkeersborden databank te koppelen aan de OSM cycleway die zich het dichtst bij het bord bevindt. Hetzelfde voor de oneway uitzonderingen.

De vraag was dus eerder of het toegelaten is volgens de OSM regels om zo’n dataset automatisch te koppelen zonder manuele validatie van elk bord. Of vereist het toevoegen van data aan OSM steeds een fysieke check van de persoon die het toevoegt?
Zoja, dan kan ik inderdaad beter tijdens het rijden op de route borden toevoegen (via StreetComplete?).
De data zal zeker niet compleet zijn (ontbrekende borden), maar ik zou vermoeden dat het aantal foutieve borden (dus niet meer aanwezig op de originele locatie) zeer beperkt is.

Ik heb inderdaad al toegang tot de volledige databank via https://wegenenverkeer.be/zakelijk/documenten?documents%5B0%5D=type_document%3AOpen%20Data . Deze link had ik via wegen en verkeer mogen ontvangen (was eenvoudiger dan de WFS voor een volledige download).

Ik hoor graag of het zin heeft dat ik bulk import verder onderzoek!

Bedankt voor de verduidelijking!
Ik had het wat opgegeven om op de bulk download te wachten, dat heeft lang aangesleept. Zitten er nu effectief heel recente verkeersborden in? (bij laatste check was er wel een wekelijks nieuw bestand, maar dat was telkens hetzelfde bestand)
Wat betreft automatisch koppelen: dat is echt héél erg moeilijk. AWV heeft zelf een algoritme ontwikkeld om enkel snelheden aan wegassen toe te kennen op basis van de borden. Dat werkt nu wel ongeveer, maar het is héél erg moeilijk geweest; het vereiste ook een hoop cleaningwerk op de wegassen zelf; en het is heel fragiel (één ontbrekend bord en een hele regio kan de soep indraaien).
Op zich is het zeker toegestaan om bulk aanpassingen te doen in OSM, maar hier hangt een zekere procedure aan vast, zie met name Import/Guidelines - OpenStreetMap Wiki . Eerlijk gezegd lijkt het sop me de kolen niet waard. Dit is extra moeilijk in te schatten als je de OSM data nog niet zo heel goed kent (weet niet of dat klopt? Ik denk dat je toch al wat ervaring hebt, als je erin geslaagd bent een brommervriendelijke router te vinden!).
Mij lijkt het interessant om stap voor stap te werken, en bij elke stap eens te proberen of het zinvol is om gewoon op dat niveau te werken:

  • identificeer de interessante borden en zet ze op de kaart . Je kan nu gestructureerd een gebied afwerken. Hierbij leer je de data kennen; vergelijk ook goed met mapillary, zodat je een goed idee van de kwaliteit van de borden krijgt (op streetview kan je hoogstens een spieken, puur voor QA, maar zeker niet voor het mappen zelf).
  • selecteer enkel de borden die wellicht nog geen impact hebben op OSM-data. Je hebt nu veel minder werk met dingen die al in orde zijn (hopelijk), en als je het proces herhaalbaar maakt, kan je automatisch zien welke gebieden afgewerkt zijn. Dit lijkt me zinnig om in MapRouletter te zetten
  • detecteer de wegen die geaffecteerd zijn door de geselecteerde borden. Dit is absoluut niet eenvoudig! Hou rekening met richtingen (is het wel zeker dat het bord effect heeft op de dichtbijzijnde weg, gegeven zijn oriëntatie? In welke richting werkt het bord), eventuele splitsingen in de weg die je moet negeren (de wegbedekking verandert, maar het verkeersbord blijft van toepassing), ontbrekende splitsingen die je niet mag negeren (bijvoorbeeld het bord is maar van toepassing vanaf waar het staat; of misschien is het maar op twee meter van het kruispunt, dan gaan we geen splitsing maken natuurlijk. Of het bord is tot het volgende kruispunt van toepassing, maar bij dat kruispunt is de OSM weg niet gesplitst). Als je dit voor elkaar zou krijgen, dan kan je beginnen met kleine “changesets” buiten OSM voor te bereiden, en die in JOSM laden om te zien of dat correct werkt. En als dat helemaal perfect gaat, dan kan je dat beginnen opschalen.
2 Likes

Als er al meerdere partijen een poging hebben gedaan voor de automatische mapping, dan gok ik dat ik het niet feilloos ga kunnen. :wink:
Wat betreft de M6 en M7 borden, lijken er een groot deel nog niet op OSM aanwezig te zijn.

Ik pak het, zoals je aangeeft, best iets kleinschaliger aan. Dan ga ik alvast van start met de route tussen Mechelen en Antwerpen. :wink:

Bedankt voor alle duiding, mocht ik nog verdere vragen hebben, kom ik zeker op het forum terug!

Waarde @joost_schouppe ,

Is er verschil tussen de dataset op verkeersborden.vlaanderen en de verkeersborden weergave op geopunt? Zie daar* dozijnen ontbrekende borden aan b.v. Molenstraat danwel verouderde op de Pluyseghemstraat. *geopunt.be > lagen > mobiliteit > transport over land > verkeersborden vlaanderen >weergaves verkeersborden?

Op zich is het dezelfde bron, ik weet niet wat er precies aan de hand is. Wel is het al eerder gebeurt dat gemeenten borden aanmaken en dan snel weer verwijderen uit de databank…