Ik stop als moderator

Ik wil middels dit bericht laten weten dat ik heb besloten te stoppen als moderator. Ik ben steeds minder actief op OSM en ik wilde niet langer de verplichting voelen om wel te modereren terwijl ik even geen zin heb in OSM. Dit betekent niet dat ik stop met mappen op OSM maar dat ik zo wel makkelijker een pauze kan nemen. Ik vind het wel belangrijk om even toe te lichten waarom ik tot dit besluit ben gekomen.

Ik vind OSM nog steeds een vet project waarmee informatie vrij beschikbaar wordt gesteld voor iedereen. Dat vind ik belangrijke waardes en ik heb er ook veel geleerd en leuke mensen ontmoet. Ik merk alleen dat ik steeds gefrusteerder raak van het OSM project. In de 4 jaar dat ik map, heeft er nauwlijks vooruitgang plaatsgevonden op OSM. Het taggingschema is grotendeels de zelfde chaos gebleven, Carto heeft geen noemenswaardige veranderingen doorgevoerd terwijl het wel het visitiekaartje van OSM is, de website ziet er nog het zelfde uit en ook de API is niet veranderd (en wordt voorlopig ook niet veranderd). Door het uitblijven van voortgang (o.a. door uitblijven van leiderschap van de OSMF op core diensten naar mijn mening) heb ik steeds minder energie om te mappen omdat ik me afvraag waar ik het voor doe.

Ik heb natuurlijk zelf ook vaker een bijdrage proberen te leveren aan verandering. Ondanks alle goede bedoelingen (en ik zeg niet dat mijn voorstellen altijd goed waren) merkte ik hier gewoon veel weerstand en geregeld ook giftige reacties (op een manier dat ik dit in geen andere communitie tegen kom). Hierdoor heb ik ook geen in om daar nog actief in te zijn. Dit draagt bij aan het stagnerende gevoel wat ik krijg bij OSM.

Hierom is het voor me zelf goed om wat meer afstand te kunnen nemen. Dank in ieder geval voor het vertrouwen wat ik kreeg om moderator te mogen zijn.

22 Likes

Dubbel gevoel. Jammer, jammer, jammer, maar ook: respect en dank.

Heel herkenbaar, je gevoel en je overwegingen. Velen voor jou en mij hebben dit ook doorgemaakt, sommigen zijn afgehaakt en en sommigen zijn zelfs helemaal anti-OSM of eenzame vechters geworden.

Mee blijven werken maar op een lager pitje is voor OSM een geluk bij een ongeluk, ik ben daar blij mee!

Zelf heb ik tegenslag en ook gif meegemaakt, maar ook enkele successen, en omdat mijn ambities en verwachtingen niet heel hoog liggen vind ik dat genoeg. Als ik 10 goede ideeën heb en 1 haalt het, dan vind ik het prima, en het bulkwerk aan de kaart heeft voor mij zijn eigen genoegdoening.
Over het overkoepelende gebeuren en de core beslissingen, de koers van OSMF, daarover heb ik mijn eigen mening, MI gaat dat niet in de richting van betere bruikbaarheid van OSM voor echte serieuze toepassingen, anders dan als gratis achtergrondkaartje. Het blijft grotendeels een mappers-voor-mappers gebeuren met niet gegarandeerde kwaliteit en niet-gegarandeerde bedrijfszekerheid. En dan kiezen directies altijd voor oplossingen die naar hun maatstaven meer zekerheid bieden.

Maar dat terzijde. Bedankt voor je bijdragen op alle vlakken!

6 Likes

Ik sluit in grote lijnen aan bij de woorden van Peter Elderson. Verder heb ik je eerder al bedankt voor je inzet voor ons project: het overnemen van de treffens van OSM (die ik eertijds weer nieuw leven in wil blazen) en het beheer van de osm-gemeenschap alhier. En toch zeker ook de inzet voor een betere indeling van onze “legenda”, m.n. voor struikgewas (shrubbery) en landoppervlak (landcover), twee sleutels die ik in mijn bijdragen actief toepas, voor je-weet-nooit.

Blij dat je betrokken blijft bij het project, dat toch ook heel veel mooie aspecten heeft en ook de waardering van de ‘buitenwereld’. We hopen op de lange adem!

Tot op de kaart!

4 Likes

Ach, het is maar hoe je het bekijkt


Hoe zie je een kaart? Ik zie het een beetje als een vreemde taal. Net zo goed als het niet veel uitmaakt of je in je steenkolen Duits vol fouten op je vakantie je biertje en bradwĂŒrst besteld - zolang de ober je uiteindelijk maar goed heeft begrepen - is een kaart met fouten ook niet per definitie rampzalig.

Hoe verstorend voor het gebruik van onze kaart waren de laatste opzienbarende edits nu Ă©cht? Ik denk dat voor het merendeel van de toepassingen waarbij vooral “kijken” en “globaal oriĂ«nteren” een rol speelt, het uiteindelijk weinig tot niets heeft uitgemaakt.

Bedenk ook dat we het tot pak-em-beet twintig jaar terug nog doodnormaal vonden om er een al jaren gedateerde en vaak sterk verouderde officiĂ«le topografische kaart bij te pakken, omdat de ververscyclus nu eenmaal niet beter was dan 5-10(20) jaar. In veel (ontwikkelings-)landen liepen en lopen “officiĂ«le” kaarten waarschijnlijk nog steeds tot zelfs tientallen jaren achter, tot soms zelfs een halve eeuw of meer, omdat ze vaak ergens aan het begin van de koude oorlog of einde koloniale tijdperk zijn gemaakt.

Veel van deze “officiĂ«le” topografische kaarten barsten dus ook van de “fouten”, maar ja, natuurlijk niet zo aanstootgevend als de tijdelijke profaniteiten die wij dan misschien nu als onoverkomelijk zien. Ondanks de fouten hadden deze kaarten tegelijkertijd vaak ook nog wel voldoende stabiele basistopografie om ze nog bruikbaar te houden, net zo als een tijdelijk en / of beperkt verstoorde digitale kaart nog niet per definitie onbruikbaar hoeft te zijn voor zijn hoofddoel.

Ja, het ziet er allemaal natuurlijk niet “leuk uit”, en ook ik hoop dat er in de toekomst betere opties gaan komen om grootschalige verstoring van het kaartbeeld te voorkomen, maar dat alleen zal voor mij persoonlijk geen reden zijn om OpenStreetMap gedag te zeggen.

5 Likes

Jij valt dan ook onder het mappers-voor-mappers-gebeuren. Maar dit alles terzijde, lichtelijk naast het onderwerp.

1 Like

Cartographer,

Bedankt voor je inspanning als moderator en het trekken van de kar. We komen elkaar vast nog wel tegen op het platform van OSM.

7 Likes

Ook voor mij heel herkenbare punten die er af er toe toe leiden dat ik ff geen zin heb. Ik vraag me af of de OSMF zich realiseert hoeveel energie er verloren gaat aan zaken die voorkomen hadden kunnen worden als er meer regie genomen zou worden. Ik begrijp (uit ervaring) dat ook het proposal proces erg veel energie kost en als het dan uiteindelijk niet lukt ook nog frustratie oplevert. Echte energieslurpers. OSM vandaag de dag vereist naar mijn mening echt ander beleid dan pak em beet 10 jaar geleden. Kortom 
 ik snap je besluit maar wil nog wel even kwijt dat ik je een aanwinst vond als moderator. Ik sluit dan ook maar af met je te bedanken voor je inspanningen. Wellicht zien we elkaar nog eens op de nieuwjaarsborrel of op een online meeting.

7 Likes

@Cartographer10 : bedankt voor je inspanningen als moderator, organisator en technische bijdragen zoals ‘Landcover’. Ik begrijp je overwegingen. Maar misschien/hopelijk moet je het ook als een tijdelijke pauze zien. Ik zit ook alweer bijna 20 jaar bij OSM, af en aan, ok, nooit zo actief als jij.

Ik zag de laatste jaren een opleving in OSM-NL omdat “jonge gasten” zoals jij en @Tjuro met moderne inzichten en bijdragen de boel weer opstuwden. En door het Overture verhaal. “Geo” is gewoon een mooi vak! Wie weet kun je eens buurten in de andere communities zoals OSGeo.nl en QGIS.nl en geoforum.nl . Ik zie OSM als een mooi project in samenhang met software en data uit die communities en bijv de Basisregistraties. Als je ooit bij Basisregistraties betrokken bent geweest, de modellen en complexe GML, ga je OSM, zelfs de “tagging-zooi” meer waarderen! Ik zie het als een “oersoep” waaruit ieder kan destilleren.

Maar je bent niet weg toch, zoals ik ook weer lees


8 Likes

Bedankt voor je inzet @Cartographer10 en gelukkig dat je op tijd jezelf wat ruimte gunt en niet helemaal afhaakt!
Ik sluit me verder aan bij wat de voorgaande reacties, ook qua herkenbaarheid van de redenen die je noemt om voor nu een stapje terug te doen.

Je zou hopen hopen dat de OSMF signalen zoals die van jou en andere mappers hier ontvangt en serieus neemt. Want als constructieve en kundige mensen met ook oog voor het sociale aspect van ons project zoals jij afhaken om de redenen die je noemt -en je bent daarin niet de enige- , dan is er iets niet goed georganiseerd in ons project en dat gaat ten koste van ons meest kostbare goed, namelijk de energie en goede zin van onze mappers.

Hoewel vrijheid / zelfsturing mooi klinkt, leidt het gebrek aan centrale sturing in het project enerzijds tot de stagnatie die je terecht benoemt als het gaat om verbeteren van situaties / inconsistenties die over de loop van de tijd scheef zijn gegroeid.
Anderzijds leidt het ook tot heel veel energie van mappers die verloren gaat bij mappers omdat de drempel om andermans correcte data aan te passen zo laag is en de mechanismen voor controle- / attendering voor de OSM-database zelf minder goed werken dan voor bijvoorbeeld de wiki-pagina’s.

En het jammere daarvan is dat we als mappers meer tegenover elkaar komen te staan dan nodig is, want als je even uitzoomt dan zie je dat onze overeenkomsten groter zijn dan onze verschillen.

6 Likes

Dankjewel @Cartographer10! Soms is het ook gewoon nodig om even een pauze in te lassen om daarna weer met nieuwe energie aan een project bij te dragen. Ik hoop in ieder geval dat je uiteindelijk toch weer iets vindt om bij te dragen aan het OSM project.

Ik ben jarenlang actief geweest als mapper en validator (top50) van HOT en daar heb ik nu alweer een paar jaar een pauze van, omdat ik het een beetje beu was om de troep van alle mapathons te blijven opruimen en er niet echt verbetering in kwam van de organisatoren van mapathons in de instructie en eigenaarschap over het project. Ondanks de enorme inspanning van een aantal leiders in de HOT community. Plus de onduidelijkheid over het te gebruiken satteliet beeld en de uitlijning daarvan. Dan is Nederland in kaart brengen een stukje makkelijker.

Dus ik snap wel hoe dat een rol kan spelen als je daarmee actief bent en de lol er op een gegeven moment af is. En dan is het goed om gewoon iets ‘low profile’ te kiezen.

Aan allemaal:

Ik lees een hoop frustratie bij een aantal posts, en vraag me dan toch af wat er allemaal mis gaat.

Ik ervaar de Nederlandse OSM vrijwilligers als een behoorlijk actieve groep, waar we allemaal op onze eigen manier het project verder willen helpen. Natuurlijk is er wel eens onenigheid en zijn er andere inzichten. En de ene keer komen we daar uit, en een andere keer concluderen we ‘agree to disagree’.

Ieder pakt zijn of haar rol daarin. De Ă©Ă©n focust op wandelroutes, de ander op het begeleiden van nieuwe mappers en weer een ander vind het leuk om vandalisme op te sporen, datasets te importeren of te micromappen :innocent:

Sommigen doen dit vanuit een proffesionele achtergrond in het GIS domein, anderen vanuit hobbyisme.

En als ik dan kijk hoeveel de kaart er jaar op jaar op vooruit gaat met steeds meer detail (en hoeveel er tegelijkertijd nog te doen valt); dan zijn die verschillen van inzicht nu ook niet zo erg. Of een bosje nu als scrub, shrubbery of toch garden ingetekend wordt; en of de een dat nu linksom doet en de ander rechtsom; och; alle drie de mappers hebben in ieder geval de intentie om dat stukje groen zo nauwkeurig mogelijk in te tekenen. En wellicht is daar over 10 jaar meer consensus over als de volgende kaartengek een detail pass over mijn werk doet.

Wat de grotere OSMF ook doet en wat er in andere landen ook gebeurt; we zijn in Nederland eigenwijs genoeg om ook onze eigen lokale keuzes te maken en hierop te sturen.

10 Likes

mooie reacties, zoals van Otto

Meest beklijvende zin uit het bericht van Cartographer10 voor mij was:

ik beschouw mezelf meer als “aan de zijlijn staand”, ben niet zo fanatiek, meng me niet zo in discussies, maar lees het forum wel al sinds mei 2020, wat hij daar zegt, dat valt me soms wel op (niet voor mij persoonlijk dus, maar wat ik van anderen lees), misschien oud zeer af en toe, waar ik niet van weet,
wellicht wel iets om wat meer op te letten in het vervolg, toch zonde als mensen daarom afhaken.

1 Like