Jeg har bidt mærke i at navnet på togstationer ikke har “Station” med i nævnet, men bare har byen som navn. For eksempel hedder det bare “Aalborg” og ikke “Aalborg Station”.
Det synes jeg er noget forvirrende, da jeg vil mene at stationen jo hedder “Aalborg Station” og ikke bare “Aalborg”. Det gør det også sværere at søge efter togstationer, fordi man ikke får stationen som resultat med mindre programmet du bruger specifikt er kodet til at genkende at “station” som suffix skal fjernes fra søgningen og bruges til at filtrere efter kategori i stedet. Det problem opstår for eksempel i Organic Maps. Sider som Rejseplanen og DSBs hjemmeside bruger også konsekvent formen “Aalborg St.”, hvilket yderligere indikerer for mig at det er mærkeligt ikke at have “station” med i navnet.
Det resulterer også i den komiske situation at en søgning på “Lindholm Station” giver resultat for busstoppestedet ved siden af stationen, mens den faktiske station enten er nederst på listen eller helt fraværende afhænging af hvad for software man bruger.
Hvor kommer den nuværende konvention for navngivning fra, og er det noget der er mulighed for at ændre, eller er det sat i sten? Jeg er også nysgerrig efter om emnet er blevet diskuteret før, jeg kunne ikke finde nogen relevante tråde her på forummet.
Jeg har søgt lidt på den engelsktalende del af forummet og opdaget at det ser ud til at der er en generel stærk konsensus om at stykker af navne der er reflekteret i andre tags ikke skal med i navnet. Den konvention må jeg indrømme jeg synes er mærkelig, men jeg kan fornemme at det er en vind der skal mere end en enkel person til at vende
Edit: Nu har jeg læst nedenstående tråd igennem lidt mere grundigt, og det ser ud til at være noget der er delte meninger om. Hvad er folks tanker om emnet?
Det overrasker mig, at man ikke må putte “station” med i navnet på fx Lindholm Station. Jeg ville ikke protestere, hvis " Station" blev tilføjet. Jeg vil til gengæld protestere lidt, hvis forkortelsen " St." bliver brugt, for jeg kan se god mening i ikke at benytte forkortelser.
Organic Maps søgefunktion er ikke særlig god. Den bør forstå, at hvis en bruger søger efter “Aalborg Station”, er det mest sandsynlige sted, de leder efter, noget med name=Aalborg + public_transport=station, amenity=bus_station, osv.
Jeg tror, den bedste løsning er, hvis du rapporterer dette til Organic Maps og beder dem om at forbedre deres søgefunktion