Hvorfor er Adresser Lagt inn Som Punkter Oppå Bygninger?

Er det noe spesies grunn til det? Om ikke vil jeg fjerne adresse-punktene og legge adressen til i bygningen, for et område jeg jobber med.

Eksempel:

Addresse data i Norge blir importert og automatisk oppdatert fra offisielle data, så det er ikke en god ide å begynne å endre på de. Du kan lese litt mer om det på wikien.

Jeg tipper enklere automatisk oppdatering er én av grunnene til at det er valgt å ha addresser som noder, men det gjør det også mye enklere å håndtere bygninger som har flere addresser i samme bygg.

4 Likes

yep, og samme med bedrifter.

1 Like

Tusen takk :slight_smile: Det svarer på spørsmålet mitt :slight_smile:

2 Likes

Jeg har et oppfølgingsspørsmål. Er det en dårlig idé å fikse feil i adresser manuelt hvis man oppdager dette? [Spør fordi jeg har gjørt nettopp dette siden i en gate med mye utbygging stemmte ikke adressen overens med det som ble vedtatt i kommunens detaljregulering].

Adressene hentes fra Matrikkelen, som er den som gjelder. Reguleringsplanene vedtas gjerne noen år tidligere og er bare illustrative.

Unntaket er når Matrikkelen bare har en midlertidig gateadresse (den heter gjerne “Gate 200” e.l.), men senere oppdateringer vil automatisk legge inn riktig gateadresse når den registreres i Matrikkelen.

Den «riktige» måten å rette på er altså å kontakte kartverket, gjennom rettikartet og be dem om å fikse feilen, om du er sikker på at det er en feil. Etter at de har fikset problemet i Matrikkelen, vil korreksjonen også bli importert automatisk til OSM, som @NKA sier. Det er often en liten forsinkelse her, opp til en måneds tid.