Hvor finne vektorkart over Norge

Hei!

Mulig jeg er på feil forum med mitt spørsmål, men jeg tenkte at det garantert sitter noen her som kan svare på spørsmålet mitt.

Jeg er lærer og er på utkikk etter et vektorkart over Norge, i kjegleprojeksjon. Kartet skal brukes i undervisning om dialekter.

Jeg trenger altså et kart som er:

  • I vektorformat - hvor SVG er å foretrekke
  • Kartet skal ha omriss av land og øyer
  • Kartet skal ha markert elver og vann/innsjøer
  • All øvrig informasjon, som topografi, markslag etc. skal ikke være del av kartet
  • Jeg trenger kart over Sør-Norge og Nord-Norge i kjegleprojeksjon, slik at de samsvarer med følgende kart: https://kartverket.no/historiske/6/6542_inndeling_s_1959_jpg100dpi.jpg og tilsvarende for Nord-Norge

Er det noen her som vet hvordan jeg kan finne det jeg trenger, eller alternativt, hvordan jeg skal gå frem for å produsere et kart selv ved hjelp av ressurser på nettet?

Hei!
N1000 kartdata høres ut som passer best til ditt bruk. N1000 er gratis kartdata fra Kartverket tilpasset kart i 1:1 000 000 målestokk.
Du kan laste ned N1000 kartdata fra Geonorge.no. Slik går du frem:

  1. Trykk «last ned»-knappen under filnedlastning, og deretter «last ned» oppe i høyre hjørne.
  2. Velg «Geografisk område» → «hele landet», «Projeksjon» → «EUREF89 / ETRS89-LAEA Europe», som er en kjegleprojeksjon, og velg «Format» → «GML».

Med programmet Qgis kan du åpne GML-fila, lage kart, og eksportere det ferdige som en svg-fil.

2 Likes

Det eneste jeg vet er om er kartverket sin beta-vektorflistjeneste. Legg denne til i JOSM under Imagery -

mvt:https://cache.kartverket.no/test/vectortiles/landtopo/{z}/{x}/{y}.mvt
1 Like

En enda enklere løsning her: Illustrasjonskart | Kartverket.no

1 Like

Kartverket hadde tidligere vektorkart (antagelig PDF) tilgjengelig for nedlasting, myntet på nettopp undervisningsinstitusjoner.

1 Like

Wow, hadde ikke forventet å få så mange svar på så kort tid! Takk!! :grinning:

Jeg skal sjekke ut forslagene, og se om det er noe som passer og hva som eventuelt er enklest. Jeg kan oppdatere her etterpå. :slightly_smiling_face:

Okei, her ser det ut som om @Noen har den løsningen som jeg kommer til å forsøke bruke. Igjen, takk for svar og instruksjon!

Med programmet Qgis kan du åpne GML-fila, lage kart, og eksportere det ferdige som en svg-fil.

Fungerte som fjell - men det var en liten jobb å sette seg inn i bruken av Qgis. Viktig å velge korrekte projeksjoner de rette plassene, inklusive i selve visningen :rofl: … Men, dette har jeg troa på, så jeg tror det har løst problemet mitt! Kvitterer ut prosjektet når jeg er ferdig om ei uke eller to :innocent:

1 Like

Da har jeg kommet over et problem. Når jeg forsøker å legge vektorkartet (fra geonorge) over det gamle herredskartet fra Kartverket, ser jeg at det er noe som ikke stemmer. Når forsøker å skalere og endre perspektivet på det gamle Herredskartet fra 1959, får jeg aldri hele kartet til å stemme med vektorkartet jeg lastet ned.

Min logiske slutning er da, at kjegleprojeksjonen EUREF89 / ETRS89-LAEA, ikke kan brukes på et kart fra 1918 :rofl:

Spørsmålet mitt er, hvilken projeksjon er det?!?! Er det noen som kan ha input på det?

Her er et eksempel på kartprojeksjonen: Mitt kart | Kartverket.no

En riktig spennene kjegleprojeksjon, med nullmerianen gjennom Oslo. Jeg tviler sterkt på at det finnes noen EPSG kode for den.
Men du kan få de to kartene til å passe bra nok med hverandre hvis du prøver deg frem med «georeferencer»-verktøyet i Qgis.

1 Like

Hei, takk for svar!

Ja, jeg fant ut om det med Georeferencing tidligere i dag - så har kastet bort mye av mitt liv på det allerede :rofl:

Jeg har laget meg en liste med punkter for transformasjon. Synd at det er dårlig med valg når det gjelder output. Jeg er i tillegg redd jeg må lage en punktliste for flere av kartene :woozy_face: