Hvor finne vektorkart over Norge

Hei!

Mulig jeg er på feil forum med mitt spørsmål, men jeg tenkte at det garantert sitter noen her som kan svare på spørsmålet mitt.

Jeg er lærer og er på utkikk etter et vektorkart over Norge, i kjegleprojeksjon. Kartet skal brukes i undervisning om dialekter.

Jeg trenger altså et kart som er:

  • I vektorformat - hvor SVG er å foretrekke
  • Kartet skal ha omriss av land og øyer
  • Kartet skal ha markert elver og vann/innsjøer
  • All øvrig informasjon, som topografi, markslag etc. skal ikke være del av kartet
  • Jeg trenger kart over Sør-Norge og Nord-Norge i kjegleprojeksjon, slik at de samsvarer med følgende kart: https://kartverket.no/historiske/6/6542_inndeling_s_1959_jpg100dpi.jpg og tilsvarende for Nord-Norge

Er det noen her som vet hvordan jeg kan finne det jeg trenger, eller alternativt, hvordan jeg skal gå frem for å produsere et kart selv ved hjelp av ressurser på nettet?

Hei!
N1000 kartdata høres ut som passer best til ditt bruk. N1000 er gratis kartdata fra Kartverket tilpasset kart i 1:1 000 000 målestokk.
Du kan laste ned N1000 kartdata fra Geonorge.no. Slik går du frem:

  1. Trykk «last ned»-knappen under filnedlastning, og deretter «last ned» oppe i høyre hjørne.
  2. Velg «Geografisk område» → «hele landet», «Projeksjon» → «EUREF89 / ETRS89-LAEA Europe», som er en kjegleprojeksjon, og velg «Format» → «GML».

Med programmet Qgis kan du åpne GML-fila, lage kart, og eksportere det ferdige som en svg-fil.

2 Likes

Det eneste jeg vet er om er kartverket sin beta-vektorflistjeneste. Legg denne til i JOSM under Imagery -

mvt:https://cache.kartverket.no/test/vectortiles/landtopo/{z}/{x}/{y}.mvt
1 Like

En enda enklere løsning her: Illustrasjonskart | Kartverket.no

1 Like

Kartverket hadde tidligere vektorkart (antagelig PDF) tilgjengelig for nedlasting, myntet på nettopp undervisningsinstitusjoner.

1 Like

Wow, hadde ikke forventet å få så mange svar på så kort tid! Takk!! :grinning: