Hvad er en cykelgade? (hastighedsgrænse)

På Aarhus kommunes hjemmeside står der:

Umiddelbart tænkte jeg derfor at gaderne i OSM skulle være tagget med en hastighedsgrænse på 30 km/t. Det ser ikke ud til, at de alle er det. Jeg søgte lidt på det og kan se, at det vist i det hele taget har været lidt til diskussion om en cykelgade (med bilkørsel tilladt) egentlig adskiller sig fra en almindelig gade. Fx her: Vejdirektoratet: Biler må gerne overhale i ny cykelgade.

Men for at vende tilbage til hastighedsbegænsningen: I bekendtgørelsen, hvor cykelgader nævnes, står der om hastigheden (af biler) ligeledes at den skal “svare til hastighed for cyklister og førere af lille knallert (normalt under 30 km/h).” Men jeg er alligevel lidt i tvivl om det så betyder en fast hastighedsgrænse på 30 km/t? De cykelgade-skilte jeg har set, viser ingen hastighedsbegrænsning, men det gør fx et byskilt jo heller ikke.

Altså, vil det være korrekt at tagge cykelgader med hastighedsgrænse 30 km/t?

En lille opfølgning på mit eget spørgsmål:

Jeg spurgte ved kommunen og svaret er, at hastighedsgrænsen blot er vejledende. De vil i øvrigt rette teksten omkring, at man ikke behøver at lade biler overhale. Ifølge dem skal man som cyklist køre som man ville på en almindelig vej uden cykelsti.

Så der er vist ingen anledning til at rette info for cykelgader på OSM. Personligt har jeg efterhånden lidt svært ved at se, hvilke fordele det er cykelgaderne reelt giver cyklister.

1 Like