Hvad er en cykelgade? (hastighedsgrænse)

På Aarhus kommunes hjemmeside står der:

Umiddelbart tænkte jeg derfor at gaderne i OSM skulle være tagget med en hastighedsgrænse på 30 km/t. Det ser ikke ud til, at de alle er det. Jeg søgte lidt på det og kan se, at det vist i det hele taget har været lidt til diskussion om en cykelgade (med bilkørsel tilladt) egentlig adskiller sig fra en almindelig gade. Fx her: Vejdirektoratet: Biler må gerne overhale i ny cykelgade.

Men for at vende tilbage til hastighedsbegænsningen: I bekendtgørelsen, hvor cykelgader nævnes, står der om hastigheden (af biler) ligeledes at den skal “svare til hastighed for cyklister og førere af lille knallert (normalt under 30 km/h).” Men jeg er alligevel lidt i tvivl om det så betyder en fast hastighedsgrænse på 30 km/t? De cykelgade-skilte jeg har set, viser ingen hastighedsbegrænsning, men det gør fx et byskilt jo heller ikke.

Altså, vil det være korrekt at tagge cykelgader med hastighedsgrænse 30 km/t?

1 Like

En lille opfølgning på mit eget spørgsmål:

Jeg spurgte ved kommunen og svaret er, at hastighedsgrænsen blot er vejledende. De vil i øvrigt rette teksten omkring, at man ikke behøver at lade biler overhale. Ifølge dem skal man som cyklist køre som man ville på en almindelig vej uden cykelsti.

Så der er vist ingen anledning til at rette info for cykelgader på OSM. Personligt har jeg efterhånden lidt svært ved at se, hvilke fordele det er cykelgaderne reelt giver cyklister.

1 Like

Havde det samme problem i Slagelse (Stenstuegade). Her er ingen skilte med hastighedsbegrænsning til 30 km/t, men gaden er skiltet nydeligt med ‘cykelgade zone’, ingen ensretning for cyklister (er det den eneste fordel så?), og masser af ‘cykler’ på asfalten.

Så, hvad er den nuværende consensus? Hvordan markeres en cykelgade i OSM? Skal det simpelthen være en ‘cycle street’?

1 Like

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:bicycle_road%3Dyes

1 Like

Ifølge Wiki-teksten spænder begrebet cykelgade i de forskellige lande ret bredt i forhold til, hvor mange reelle, ekstra rettigheder cyklister får og begrænsninger, der påføres billister. Danmark må vist regnes i den ende af spektret, hvor ‘cykelgade’ mest svarer til en gade, hvor man ikke gør andet end at opsætte et skilt med en advarsel om ‘Legende børn’.

2 Likes

I Norge har vi sykkelgate, som er forbudt for motorkjøretøy. Siden ingen brukte sykkelgate, har man innført noe nytt: sykkelprioritert gate. Den er lik den danske sykkelgaten. Syklende i en sykkelprioritert gate har ingen ekstra rettigheter og bilister har ingen ekstra begrensninger. Virker ganske likt.

1 Like

Dette minner om tilsvarende formulering om sykling på fortau i Norge, hvor det står at passering av gående må skje i gangfart (presisert til 6 km/t).

Hvordan kan man passere noe som man skal holde samme fart som?

Det er kanskje derfor noen har antatt at det ikke er lov for bilister å kjøre forbi i en sykkelgate. Hvordan skulle man klare det nå, når farten skal svare til hastigheten til syklistene?

2 Likes

Det som mest irriterer mig ved cykelgaderne er, at de præsenteres som en stor forbedring for cyklister. I virkeligheden er det (på dem jeg har cyklet i) svært at mærke nogen forbedring. De fleste biler kører som før.
I nogle enkelte tilfælde synes jeg faktisk cykelgader er værre at cykle i end alm. gader. F.eks. de cykelgader hvor man har gjort kørebanen smallere eller med indsnævringer. Måske er det for at bilerne ikke skal kunne overhale, men det betyder bare at de kommer tættere på cyklerne, når de af utålmodighed alligevel klemmer sig forbi.

2 Likes

Helt enig! Ikke mindst i en cykelgade hvor biltrafikken er ensrettet, men cykeltrafikken er tilladt begge vej – dog ofte uden en egentlig cykelbane eller cykelsti i modsat retning af den motoriserede trafik. Det virker ikke ret godt.

1 Like

Det står i bekjentgjørelsen at motortrafikk er forbudt med mindre det er tillatt ved underskilt. Er det slik at det oftest er underskilt som tillater motortrafikk?

1 Like

Ja, jeg har ikke set andet.

2 Likes

Nok ikke så OSM-relevant, men jeg tillader mig alligevel lige at komme med dette eksempel på en mislykket cykelgade:

I artiklen er cyklisterne er skurken (set fra en fodgænger) fordi de kører op på fortovet for at overhale biler ned ad bakke. Men som man kan læse i en ældre artikel oplever cyklister dog omvendt at blive presset af bilerne bagfra op ad bakke:

Som man kan se på billeder og video i artiklerne, er det grundlæggende problem jo nok at der ved etableringen af cykelgaden ikke er levnet ret meget plads til at biler og cykler kan overhale hinanden. Der er brugt plads på at lave en grøn midterrabat og ekstra brede fortove, men selve vejbanen er smal. Nok ud fra den misforståelse at biler og cykler ikke skal overhale hinanden i en cykelgade, hvilket ikke er sådan det fungerer i virkeligheden.

2 Likes

Bringer dette emne op igen, fordi jeg kan se at @kortgodt i Aarhus har tilføjet maxspeed=30 og motor_vehicle=permissive til byens cykelgader (fx: Changeset: 152013506 | OpenStreetMap)

Som nævnt tolker i hvert fald Aarhus Kommune formuleringen fra bekendtgørelsen, “normalt under 30 km/t”, blot som en vejledende hastighed og skilter derfor ikke med den. Spørgsmål er så, om det er ok at tilføje 30 km/t som en (fast) hastighedsgrænse i OSM?

Jeg er desuden ikke helt sikker på, hvorfor “motor_vehicle=permissive” er bedre end det eksisterende “motor_vehicle=yes”, da førstnævnte så vidt jeg forstår ud fra wiki’en bør bruges ved angivelse af adgangsforhold for private veje?