Hur är det med fartkameror...? [flyttat till ny tråd]

Skillnaden är ju att järnvägssignaler, stoppskyltar, trafikljus, m.m. är taggade som en nod vägen medan fartkameran är placerad bredvid vägen (och kompletteras med en relation). direction=forward/backward på en nod utan underliggande väg säger ingenting.

1 Like

Ah, damnit. Tack @riiga, den deltaljen missade jag :roll_eyes: I min enfald tänkte jag att kameran också var en nod på vägen, på samma sätt som i princip alla andra väg-relaterade objekt.

Då reviderar jag min fundering:

Varför är just fartkameror såna särlingar, som står där ensamma ute i skogen utan fysisk anslutning till “sin” väg?

Jag gillar de breda penseldragen, “ett problem, en lösning”. Skulle det inte förenkla en hel del? Man slapp relationerna, man slapp kompassriktningar, etc…

1 Like

Det skulle nog mycket väl fungera. Faktum är att wikin säger att nod på vägen i höjd med kameran är tillåten. Då skulle det räcka med direction=forward/backward. Fördelen med att använda en relation är att man kan ange både start- och slutpunkt för var övervakningen sker. Med en nod får man anta att den är giltig från x antal meter innan. Alla fartkameror i Sverige är dock av så pass enkel typ att det enbart förekommer mätning i en riktning i den eller de filer som kameran är vänd mot. Dock skiljer ofta avståndet till skylten som upplyser om fartkameran och den punkten brukar jag använda som startpunkt för relationen. Skulle vi byta till att enbart kartlägga dem som punkter så är jag helt okej med det, det skulle förenkla kartläggningen enormt utan någon egentlig dataförlust.

1 Like

Det vore bra om vi kunde komma fram till enklare metod än den som används, och att den dokumenteras i svenska wikin.

Jag föredrar ref=
Beskrivning är för löpande text.

Enig. Men jag skulle önska en kartläggning av hur OsmAnd och Organic maps använder den här datan innan vi börjar göra förändringar.

1 Like