Hulp nodig bij reparatie

In een van mijn zebra-changesets is deze outer van de grote markt in Groningen veranderd zodat hij fouten oplevert, kennelijk door mij alleen zou ik niet weten hoe ik dit gedaan zou kunnen hebben tijdens het zebra’s toevoegen.

Hij is van 362 nodes naar 572 nodes gegaan, en validatie meldt zelfkruisingen en dubbele secties.

Ik heb geen flauw idee hoe dit kan, ik weet absoluut zeker dat ik niet aan de MP heb zitten editen, hooguit misschien een zebranode toegevoegd. Per ongeluk verdubbelen door copy-paste kan ik me nog voorstellen, maar dan heb je er gewoon twee, en niet een vergrote polygon.

Hoe dan ook, uitzoeken en reparatie is een probleem. Die outer zit aan alle gebouwen en entrances vast, en aan wegen. Waar moeten al die foute knopen zitten, waar zitten de kriuisingen, ik kan het niet eens zien laat staan repareren.

Tips hoe ik dit zou kunnen aanpakken?

Dit is de bewuste changeset.
https://overpass-api.de/achavi/?changeset=161164945

Wat is wel een doe als het een deelobject is is reverten> dan die markt op het klembord zetten > De revert weer ongedaan maken en vervolgens met plakken de markt terugtoveren. De ‘foute’ markt kan dan weg. .
Dan zou ik wel even naar het resultaat kijken wat er dan veranderd is, want daar geeft achavi geen uitsluitsel over. Ik zie wel gebouwen die uit het lood zijn.

Er is ook ergens een aparte plugin die alleen een deel kan reverten, maar die heb ik nooit gebruikt.
Edit Wanneer ik revert liggen de gebouwen en de markt weer goed.
Er liggen wel erg veel gebouwen verkeerd.
Volgens mij kun je dan beter … of alles reverten (als dat nog kan) … of gewoon mbv de BGT omtrekgericht de boel weer netjes leggen.

Dank, Eggie! Ik heb de changeset maar gewoon gereverted. Er zaten 20 zebra nodes in, die komen dan terug op het QGIS zebrakaartje, doe ik ze gewoon nog een keer. Da’s toch de makkelijkste oplossing.

1 Like

Er is wel iets meer gebeurd dan alleen het plein zelf.
Deze MP reverten lost het probleem niet volledig op.

Het lijkt wel of het plein is geselecteerd en er per ongeluk iets vergelijkbaars als N of M is gedrukt om boel samen te smelten.

Edit:
Enn is al hersteld :grin:

Ik kan het ook niet reconstrueren hoe je zoiets voor elkaar krijgt. Versmolten was het al. Maar zou er maar niet te lang over nadenken.

Ik heb wel eens een beginnende mapper meegemaakt die de O toets had gebruikt bij de landuse=residential in Veghel. Wel leuk zo’n cirkel.
Die zat versmolten met wegen en landuse… Je wilt niet weten wat het resultaat toen was.

Zit wel te bedenken dat je bij relaties niet altijd met de H toets kunt zien wie de mapper was. Zou het een medemapper zijn… niet zijnde Peter?

Mijn changeset was de boosdoener, ik dus. Welke enkele toets of misschien met control erbij, doet iets wat zoveel nodes kan toevoegen? O voegt geen nodes toe. Shift O wel, maar dat was het zeker niet. Q voegt ook geen nodes toe.

N en M heb ik zeker gebruikt, om telkens 1 node te verbinden of te mergen. Ik deed wel eens per ongeluk control N, dan kreeg ik er een laag bij, ook niet handig maar geen massale schade.

Control M, als dat wat doet dan is dat een kandidaat!

Nou ja. Nog ff dan zitten alle zebra’s erin, dan ga ik weer andere fouten maken.

Ik heb nooit moeite gedaan om ze allemaal onder de knie te krijgen…
https://josm.openstreetmap.de/wiki/Shortcuts

W - Improve alignment zou ik wel eens getikt kunnen hebben