Hulp gevraagd

Hallo, ik ben pas net een nieuwe kracht in dit vak. Ik loop er nu tegenaan dat er een verloop van voetpaden in Den Bosch staat getekend dat niet correct is, evenals de naamgeving daarvan. Een deel van die voetpaden is niet toegankelijk privé-terrein (ofwel: gewoon een tuin), die niet doorloopt in andere paden zoals wel aangegeven in OSM. Daarnaast is een ander stuk van een wel bestaand pad niet weergegeven en is een ander pad als “doorgaand” weergegeven, wat in werkelijkheid doodloopt op een muur. Ik heb al voorzichtig geprobeerd dit te veranderen, maar kom er niet uit. Wie zou mij hierbij op weg kunnen helpen? Mvg Henk de Jong

Zet eens een linkje neer naar de paden die je bedoeld? Als je hem in de ID-editor (in de browser) geselecteerd hebt, zie je links onderin een link die je kan aanklikken.

Het Koestraatje heeft als ID: Q19305726
Het pad Achter de Wereld heeft ID: Q18930375
Het pad in de vorm van een halve cirkel levert geen ID op.

Het Koestraatje loopt vanaf de Verwerstraat tot aan het einde van de bebouwing. Daar eindigt het op een muur, weliswaar met daarin een deur, maar niet vrijelijk toegankelijk.
De rest van het Koestraatje, inclusief de halve cirkel is particulier terrein.
Het straatje Achter de Wereld heeft als ingang aan de Peperstraat tussen de gebouwen met ref:bag 796100000229169 en 796100000224813. Deze steeg is weliswaar ook afgesloten met een poort, maar behoort wel tot het oude stratenpatroon van Den Bosch. Deze steeg loopt door tot het gebouw met ref:bag 796100000268905 heeft bereikt, en eindigt daar ook op een muur. Het laatst genoemde gebouw heeft ook een eigen straatnaam: Achter de Wereld.

Kun je iets met deze gegevens?

Met vriendelijke groet,
Henk

Hoi Henk,

Welkom in het wereldje van de amateurcartografen!
Spannend projectje heb je daar te pakken. Des te spannender, omdat je hem gaat oppakken met de iD-bewerker (onder de motorkap van de kaart). Dat is omdat deze bewerker weliswaar gebruiksvriendelijker is, maar ook snel dingen aan elkaar plakt. Bij het fijnere klikwerk is dat lastiger.

Handige tip (hier heb ik heel lang over gedaan om dit uit te vinden) bij het delen van een locatie: als je openstreetmap opent, zie aan de rechterkant een menuutje. Het zesde van boven toont een pictogram dat “Delen” uitbeeldt. Als je daarop klikt, opent er zich een paneeltje waarin je eventueel een markeerder een bepaalde locatie kunt delen met een directe verwijzing. Zoals deze:
https://www.openstreetmap.org/?mlat=51.68640&mlon=5.30656#map=19/51.68640/5.30656

Dat gezegd hebbende ga ik je vanuit het verre Noord-Holland proberen te helpen. Aan de hand van luchtfoto’s zie ik dat de situatie an sich wel aardig is ingetekend.

Die ID met een Q is een verwijzing naar Wikidata, waar je ongetwijfeld een foto vindt van de betreffende locatie.

Is het Koestraatje vrij toegankelijk? Zo ja, dan hoef je niets te doen. Als het privéterrein, zou je dat kunnen benoemen door in een vrij veld access = private toe te voegen (access is dan het linkerveld (‘noemer’) en private het rechterveld (‘deler’).
M.a.w. het privégedeelte kunnen je aanmerken als privé.
Als een deel privé is en een ander deel niet, kun je de lijn splitsen en het ene op privé zetten en het andere laten zoals het is.

Het pad “achter de wereld” kun je doortrekken naar de Peperstraat. Waar zich de muur bevindt kun je een poort intekenen barrier = gate, net als je ziet bij het Koestraatje.

Is dat zo een beetje helder?

In een andere bewerker, JOSM, hebben we allerhande overheidskaarten als ondergrond (voor de contourenkaarten zijn fijn als referentie). Voor nu is iD denk ik prima. Maar een tip kan zijn “Kaarten van Nederland”. Dat is een pagina waar je enkele overheidskaarten samengevoegd ziet in 1 overzicht.

Ziehier het Koestraatje in die omgeving:
https://www.kaartenvannederland.nl/#?geometry.x=149426.51&geometry.y=410840.14&zoomlevel=15