Hoogte reliëf verschillen in het landschap, cliff embankment cutting.

Holle wegen, afgravingen, doogdal, grub, klif, plaatsen met steilere wanden.

We hebben een topic over graften.
Een combinatie van verhoging en verlaging.

Ik worstel wel met de term natural=cliff

Bij uitgravingen, ontstane verdiepingen.

Zeg maar de steilere hoogte verschillen.

Dan ook natural=cliff?

We kennen gekoppeld aan de weg of spoorbaan etc.
embankment=yes, dit als de rijbaan spoor op een verhoging ligt.
cutting=yes, dit als de rijbaan verdiept is aangelegd.

Persoonlijk vindt ik deze tag combinaties uit de tijd is dat veel aan de weglijn gehangen werd, topografisch niet correct, zo wil ik het niet topografisch taggen. Dan de lijn op de hoge zijde van de helling.

Er is man_made=embankment op een lijn, bij een aangebrachte verhoging, dijk, oprit afrit etc.

Maar wat als er afgegraven is, het verlaagd aangelegd is, enigszins natuurlijk ontstaan, erosie als gevolg van menselijk gebruik.
Is het dan man_made=cutting?
Niet veel gebruikt.

Nu zijn er in Zuid Limburg vele kleine wegen met aan de zijkant wanden, op de hoogzijde lijn zou je dan de lijn kunnen tekenen, maar wat moet je er dan op zetten. Is het daar ter plekke uitgegraven? Zo, ja, hoe te taggen.

Is daar man_made=cutting toepasselijk?
Of zou het natural=cutting moeten zijn (geen vermelding in taginfo)?

In BRT TOP10NL zie ik de relief_lijn_hogezijde

En daar geeft men eigenlijk alles mee aan, in OSM zou een onderverdeling kunnen.

https://geodata.nationaalgeoregister.nl/top10nlv2/wms?request=GetCapabilities

Deze mogen we on OSM gebruiken, Afspraak I en M.
Leg ik deze wms over ESRI hillshade maaiveld later (licentie aanvragen, OSM OK), dan geeft het een indicatie waar een steile hoogte verschil is, wel heel grof ingetekend. (Dat kunnen wij beter) :wink:

Deze belijning zegt mij iets over de aantrekkelijkheid om deze weg te nemen, heeft een meer recreatieve toeristische waarde.
Daar hoort ook het groen getagd te worden, de combinatie geeft een meerwaarde.

Als voorbeeld

Ik zou moeite hebben, hier ook cliff te gebruiken. (zie graft discussie), maar ook man_made embankment. (Het is geen verhoging)
Graften discussie verder in graften

Grub, Grubbe, zijn…
Holle wegen
Wikipedia Holle wegen
Droogdal
Wikipedia Droogdal

Afgravingen, oude of in bedrijf zijnde afgravingen.
Wikipedia afgravingen

Wat op de hoogzijde lijn taggen?
Wat waar taggen?

Ik zie dat ook zo. Normaal staat een taludlijn boven aan het talud en zo zet ik het ook in OSM.
Hier gaat de snelweg van boven maaiveld (L) naar onder maaiveld (R).


Jouw holle weg zou ik flankeren met twee taludlijnen.

Als ik het aan de weg zou hangen dan gaat de embankment=yes over in cutting=yes, dit zie ik niet terug in de man_made tagname (verlaging).

Niet embankment gebruiken, omdat de render het rendeert, lijkt mij.

Edit:
Plaats je zulke lijnen dan kan je niet zonder de ESRI AHN layer, bij plaatje boven liggen ze niet goed.

Hoezo aan de weg hangen? De taluds liggen naast de weg.

Dat kan, ik had toen nog niet de beschikking over het AHN als “overtekenlaag”.

cutting=yes dat wordt aan de highway gehangen

Dat geld ook voor embankment=yes

Dat naast de weg vindt ik topografisch logisch, maar een embankment naast de weg is wat anders dan een cutting.

Embankment mag je ook voor talud gebruiken tenminste zo lees ik het.
Misschien moeten we een poll starten :slight_smile:

Effe opgezocht: scarp is glooiing oftewel talud.

Het punt is verhoging en verlaging.
Karakter van embankement is verhoging.

Daar staat niet dat al deze ook man_made=embankment getagt kunnen worden. Men schrijft hier dat andere elementen met een way getagd kunnen worden. Het gaat om de presentatie van de "banket enclosure’.

Nee; wat ze bedoelen is dat je een lijn met man_made=embankment kunt gebruiken om een talud aan te geven.