Hoeveel grafheuvels per voetbalveld?

Het is je vast wel eens opgevallen dat de in Nederland meest gebruikte oppervlaktemaat niet de vierkante meter of de hectare is, maar het voetbalveld. Dat is raar want die dingen hebben minimale en maximale afmetingen; niet gestandaardiseerd dus. Voorbeeldjes volgens JOSM Measurement: Feyenoord 7230, PSV 6902, Willem II 7744.

Stel nou dat je een AHN3 Maaiveld Hillshade BRP gras veld vindt van 7465 m2 dus zo groot als 1 voetbalveld geloof je dan 30+ bronstijd archaeological_site=tumulus objecten? Of is het iets anders? Hier

Ik ben wel blij dat die graven naamloos zijn; dat scheelt een hoop gedoe bij het mappen :innocent:

AHN4

AHN3 kan zomaar negen jaar terug zijn.

Slagboom en Peters
2016


2017


2018

2021

2022

2023

Jammer dat Slagboom en Peters niet 3000 jaar terug naar de bronstijd kunnen kijken,

Ik ga die kennis met die vuurstenen maar even teleurstellen. Ik hoef dit dus ook niet mee te nemen naar RuG Archeologie als ik ga vragen naar een Nederlands totaal overzicht van Celtic Fields. Zo lullig als je met die description tag alleen vindt wat er in Brabant en Limburg bekend is.

Over die

Een wiskundige die ik ken turft al jaren oppervaktematen die hij tegenkomt in de pers…

Grafheuvels zien er anders uit:

Meestal wel ja, maar niet altijd? Hier in de buurt zijn er in Riel en Alphen meerdere. Deze set is het bekendst:

Ze zijn 90 jaar geleden door een toen bekende archeologie prof afgegraven om er de bronzen voorwerpen uit te halen. Meteen daarna zijn ze in de oorspronkel staat terug gebouwd. De palenkransen zijn natuurlijk modern. Kijk naar de vierde van boven. Die heeft een ‘ringsloot’. Ik weet niet of dat historisch ook zo was. Maar hij lijkt op die veevoeder plaatsen aan het Bels Lijntje.

Mijn aarzeling ging vooral over de dichtheid. Ik denk niet dat er in de bronstijd genoeg mensen waren om op 1 voetbalveld meer dan dertig grafheuvels nodig te hebben.

Die foto’s van Allroads zijn hilarisch leuk. Mappen is leuk en leerzaam.

Mooi he, ik vind het nogal een opvallend gezicht. Heb er ook al meerdere “ontdekt” bij het mappen van MTB-paden m.b.v. AHN3/4

Hier, 40 op grofweg een hectare.

Akkers ook duidelijk te zien:

Alweer een hypothese van mij fout gebleken. Die onderste horizontale concentratie bevat er 35 in een half voetbalveld. Bevolking zat als je maar genoeg eeuwen aanwezig bent.

Die akkers beslaan een groter terrein met veel mooiere walletjes dan ik in Barbant en Limburg heb gezien. Als ik jou was zou ik de grafheuvels en de Celtic Fields als afzonderlijke areas mappen. Heb je al een overzicht van Archeologie over wat er aan akkertjes in de hele provincie zit? Dan stemmen we de tagging af en help ik met die van jou.

Dan moeten we wel een beetje opletten. Net ten noorden van dit terrein ligt een ander object met name=Hunebed D49 Papeloze kerk; kennelijk voor de OSM Carto gebruiker met Hunebed ervoor… :upside_down_face: :innocent:

Vrijwel alle Hunebedden staan zo getagged. Ik zie het probleem niet zo als het woordje “Hunebed” voor de ref staat.
De Celtic Field ga ik niet afzonderlijk mappen, is me te veel werk en niet zo mijn “ding”. Af en toe een grafheuvel en tot daar beperk ik me qua archeologisch mappen.
Maar ga gerust je gang, genoeg te ontdekken op AHN.
Wat dacht je van deze sleuven (noord-zuid).

Ik heb niets met archeologie, maar een complete collectie van iets vind ik aantrekkelijk om te doen. Alle CFs is ook prettig omdat er geen nieuwbouw van is; je bent er een keer klaar mee.

Geen idee, maar ze lijken een beetje op oude tracks/paths die soms een andere route volgen. Als je dat plaatje van de grafheuvels op de Regte Heide uitzoomt in AHN3 dan zie je heel veel lijnen uitwaaieren vanaf een bruggetje over de Leij aan de westkant. Dat was eeuwen een doorwaadbare plek.

Bredere sporen stammen uit de periode dat de heide militair ‘oefter’ was. De smalle zijn ouder; zeggen ze hier, de mensen die ook weten wat en waar een oude heerdgang is (highway=track met rondom traffic_sign=NL:J28)

alweer veevoederplekken met sporen denk ik. Geen idee wat die oblique foto’s van @Allroads daar nou weer van maken. Ik zou willen dat ik daar zelf een licentie van had.

Waar is dit?

Sorry, kon het niet laten. Op 8 uur, stukje noord van dat heldere ding.

Dan had ik het mis, ik gokte de Maan :slight_smile:

Hier werden ook grafheuvels vernoemd. (krant)

Romeinse tijdelijke kampen op de Veluwe!
(als je de pagina vergroot is het te lezen)
locatie

Mooi spul.

Dan zaten die Romeinen in hun marskamp nog vrij ver wandelen van de Limes. Alles is relatief; als je al van Rome bent komen lopen. Ik heb ooit veel gewandeld tussen die heuvels op de Ermelose Heide. In een groen pak; met een groene YP408.

Heb jij deze rondjes gemaakt, gelopen.

X

X

X

Wat zeggen de oblique foto’s uit mei 1974? :upside_down_face:

Ik was daar omdat ik een brief namens Hare Majesteit had gekregen; als onderbreking van mijn studietijd. Ik was daarom vooraf een geoefend bierdrinker maar bleek nog veel te kunnen leren. Ik heb dus niet alles onthouden. Wij liepen minstens 15 km dus die cirkelitjes zijn niet van mij; te klein. Er werd op de hei wel eens 100 gram kneedspringstof gebruikt om een antitankschot te simuleren maar dat kan de oorzaak ook niet zijn.

Sfeertekening: na een week kregen we een geweer. Bloedserieus: “mannen, dit is een FAL. Hij komt uit Herstal dus de naam is een Franse afkorting. Fusil Automatique Léger betekent automatisch geweer voor het leger”.

Alle heuvels ook grafheuvels werden tjot genoemd in zinnen als; “mannen, zien jullie die tjot op 350 duizendsten van die kerktoren?”, Tjot bleek Maleis te zijn. Kleine hoeken in duizensten waren handig.