Hoe voeg je info toe over de waterkwaliteit via een websitelink aan een specifiek strandje?

Wie weet de oplossing. Mapper G.J. wil graag dat gebruikers info kunnen inzien over de waterkwaliteit van een specifiek recreatie zwemwater.
Dat was aanvankelijk gedaan via note= gevolgd door een website.
Dat leek me niet correct want note= is bedoeld voor medemappers als er iets schort aan de tagging (extra uitleg)
Een algemene verwijzing naar een website van al het zwemwater in Nederland lijkt me ook niet correct.
We komen er niet uit.

en

https://overpass-api.de/achavi/?changeset=129810138

website=* of url=* denk ik?
Anders heb je nog description=* en remark=*

Iedere zwemplek op de Zwemwater website heeft ook een link naar de op die website opgenomen gegevens. Zoals dit zwemwater bij mij in de buurt.
Als ik dus een lijst met id’s krijg van de beheerder van de zwemwaterwebsite, EN het is toegestaan om die gegevens te gebruiken, dan ligt daar de oplossing.
Hetzelfde probleem deed/doet zich voor bij:
De Rust.nu sites
De watertappunten
enz.
In feite wil je iets binnenhalen in OSM waar al een prima website voor te vinden is…

De info wordt nu invoegd door G.J. als website en description. Lijkt me wel een betere oplossing dan note=
De website werkt in ieder geval als een tierelier…
https://overpass-api.de/achavi/?changeset=129814588

Met als voordeel dat je voordat je naar een zwemlokatie gaat je meteen in 1 oog opslag op OSM ziet of dat wel verantwoordelijk is en misschien beter de trip naar een andere zwemlokatie kan plannen…

Probleem lijkt me opgelost ?
En zo niet dan is er altijd nog Google maps ipv OSM…

Nou… dat noemen we ‘vloeken in de kerk’ :grinning:

Ik zie het juist als iets buitenhouden wat je liever niet in OSM zet.

Zonder wrijving geen glans :smiley:

Peter daarom ook de website verwijzing maar die werd verworpen door een medemapper

Ik heb trouwens geen tijd voor ‘vergaderingen’ OSM word zo te stroperig en tijdverslindend…Ik zit op 1 voor 12 om dit ‘tijdverdrijf’ hier te verlaten… Kwaliteit is voor mij leidend maar moet me geen Kwali-tijd kosten omdat ik die tijd niet heb…

Het hooghouden van kwaliteit is juist iets wat we belangrijk vinden op dit forum. Wanneer je dat verspilling van tijd vindt zijn dat jouw woorden.
Ik zet nog steeds vraagtekens bij het toevoegen van dit soort informatie in OSM.
Vandaar dat er ook gescreend wordt en advies wordt gevraagd aan de forumleden. Er werd niets door een ‘medemapper’ verworpen. Wel het gebruik van note=… voor verwijzing naar een website en vraagtekens bij het gebruik van een algemene website voor een specifiek zwemwater.

2 Likes

Geneuzel… Als je het grotere plaatje niet ziet…
Is een mutatie terugdraai knop mogelijk ?
Zo ja draai dan al mijn mutatie’s maar terug ik zal t hier niet meer mee maken…

[mod break: irrelevante en op de persoon gerichte tekst verwijderd]

Als je mijn antwoord goed leest, dan zie je dat ik dat ook schrijf…

1 Like

ok, klaar.

2 Likes

Public Domain, data sets oa. zwemwater.nl

Daar had ik in het verleden al eens naar gekeken, waarom een bepaalde locatie er niet op staat.
Het vermelden van officieel zwemwater leisure=swimming_area, de criteria. Binnen deze categorie het advies.
afbeelding

In de data mogelijkheden, vindt je ook zwemwater terug die ook wordt gemonitord, maar niet het officieel predicaat krijgen.
Daar waar de kwaliteit van jaar tot jaar te wisselend is.

monitoring:water_quality

officieel, het is dus goed in OSM een vergelijk te maken met deze dataset, of leisure=swimming area correct zijn.

wiki

A swimming area is an officially designated place

De vraag is dan hoe wordt een onofficiële plaats aangeduid, waar mensen gaan zwemmen.

1 Like

niet officieel: wel OSM


Bij Sneek, en eiland onder.

Bedenk wel dat dat gegeven in het zomer seizoen van de ene op de andere dag kan omslaan.
Bijvoorbeeld in verband met blauwalg, enz.
Staat het gegeven in OSM dan dient er dus een dagelijkse update te zijn.
Bij dataconsumers staat het dan een week of een maand op de foutieve waarde !

In OSM is een verwijzing naar de bron (website) dus de juiste methode.

3 Likes