Hoe vindt Komoot een camping?

Mapper Onweerwolf heeft een probleem met Komoot om campings vinden.

Gebruikt Komoot een eigen database? Is iemand daarmee bekend?
Op de kaart van Komoot komen campings voor die niet in de data van OSM staan. De camping in bovenstaande link is op een vlak getagd. Met Komoot is deze niet te vinden.

Het lijkt erop dat Komoot geen gebruik maakt van de OSM data om in ieder geval een camping te vinden.

Wie weet meer en kan advies geven?

Gebaseerd op deze camping zie ik in ieder geval dat ze niet alleen OpenStreetData gebruiken maar ook data die door de gebruikers ingegeven lijkt te zijn, er is daar wel een OSM camping in de buurt maar niet precies op die plek.

Tegelijk lees ik op “Plan and navigate multi-day Tours”:

Tip: If you want an accommodation to be displayed on the komoot map in the future, this article explains how you can add Point of Interest (POIs).

en dat valt weet terug op OpenStreetMap.

Om een route te plannen met overnachtingsmogelijkheid lijk je een abonnement nodig te hebben maar dat heb ik niet. Voor diegene die dat wel heeft is het denk ik makkelijk te checken of ze (alle) OpenStreetMap campings laten zien. Zeeland en Texel zijn “goede” plekken om dat te proberen, daar is de campingdichtheid bijzonder hoog, krijg je daar alle camping in OpenStreetMap geserveerd?

Hoi, ik ben degene die dit issue heeft aangekaart waarna Eggie dit topic heeft geopend.

Ik heb geen abo bij Komoot, wel heb ik een betaald account om routes te kunnen plannen over de gehele wereldmap.

Dit is mijn issue: ik ben lid van de NTKC (20 kampeerterreinen verspreid over Nederland) en als fietstourist plan ik geregeld routes tussen deze terreinen onderling en andere locaties. De terreinen zijn met naam te vinden op de map van Komoot maar de meeste terreinen leveren geen hit op in de search van Komoot en dat is onhandig. Ter vergelijking: NTKC 't Springendal levert geen hit op en NTKC Austerlitz wel. In eerste instantie ging ik er vanuit dat OSM verschillende wijzes van het verankeren van locaties heeft op de map (bv ‘Node’ versus ‘Way’) en dat de ene wijze wel meegenomen wordt in de search van Komoot en de andere niet. Ik heb hier verder geen verstand van maar dat leek mij logisch.

Het kan inderdaad ook zo zijn dat Komoot een eigen database gebruikt en dat daar Austerlitz wel instaat en de meeste andere terreinen niet. Ik vind dat wel vreemd, maar goed…

1 Like

Wanneer Komoot ook gewoon gebruik maakt van de database van OSM zou het wellicht kunnen dat Komoot moeite heeft om tagging op vlakken te vinden.
… maar campings worden nu eenmaal vaak als vlak ingetekend.
Hoe zit het in Komoot met andere campings die als vlak in osm staan?

Edit… Verder hebben deze campings een extra tag access=private . Zou dat een ‘dingetje’ kunnen zijn?

Om makkelijk een overzicht van camping in OpenStreetMap te krijgen zie de Open Camping Map.

Bedankt voor het voorbeeld. Ik heb beide (21113425350 en n6264818548) even in JOSM geladen en als je dan beide selecteert dan zie je de verschillen:

Screenshot_20230502_082026

Er zijn de verschillend wat ik zou verwachten maar wat van belang is, is hetzelfde, dus ja ik ga met je mee dat het verschil zit in node versus way.

Dat lijkt me een probleem van Komoot, taginfo laat zien dat 65% van de campings als node is gemapt maar 34% als way en 2% als relatie.