Hoe tag je rising bollards zodat routers erlangs komen

Onlangs heeft een mapper allerlei solo bollards waaronder een ‘foldable’ (slotje bij de grond) en een ‘rising’ (bollard:type=rising) van de wegkant op weg verplaatst (waar ze ook daadwerkelijk staan). Nu laten routers een doorgangs blokkade zien voor alleen motor_vehicle (bijv OSM Inspector). Met TagInfo en TurboOverpass stel ik vast dat de rising alleen TNT in Nederland gebruikt is, 11x. Zolang als alles bollard/weg erna private getagged is, geeft dat geen probleem, maar onderhavige bollard staat op een straat die toegang geeft voor aanliggenden en is ook deel van een verkeerregelzone (alleen bepaalde tijden gaat de bollard omlaag voor algemene doorgang (tot 2.1m hoog).

Een NL voorbeeld zijn 4 die hier ‘strategies’ langs de straat zijn geplaatst en niet op: Node: 3096417496 | OpenStreetMap

Er is ook deze Node: 4328426534 | OpenStreetMap welke toevallig op een overgang van weg naar voetgangerspad staat, laatste niet getagged als mogen daar bij uitzondering autos komen, misschien alleen nooddiensten maar geen tags daarvoor.

De vraag is, hoe krijg ik vierwielers langs die rising bollard als die staat waar die hoort te staan, zo heeft een challenge dat gedicteerd van meneer TomTom Connected barrier to the highway tomtom #tt_mapfeedback maproulette ?

PS Ik had oorspronkelijk bollard=rising_bollard als waarde gegeven, 70x gebruikt volgens TagInfo en dit nu per wiki naar bollard=rising gehertagged. Die ‘bollard:type’=rising staat niet in de wiki Tag:barrier=bollard - OpenStreetMap Wiki

BVD

Edit: Plaatje met dank aan Google Streetview waar de bollard omlaag is, note het rood/groen verkeerslicht.

Op de bollard kun je vehicle=yes of motor_vehicle=yes taggen.
Dan zou de router hem niet meer als hindernis moeten zien,

Met een conditional access tag denk ik
barrier=bollard
bollard=rising
motor_vehicle=yes
motor_vehicle:conditional=no @ 18:30-07:30

Bij default kun je er altijd langs, tenzij de router conditional access tags ondersteunt dan is de weg 's nachts gesloten voor mv’s

Eigenlijk gaat mijn voorkeur naar onderstaande tagging uit, maar aangezien de meeste routers conditional tags (nog) niet ondersteunen wordt er nog niet langs gerouteerd.
barrier=bollard
bollard=rising
motor_vehicle:conditional=yes @ 07:30-18:30

2 Likes

Ah, meen me nu te herinneren dat je ditzelfde een week of 2 geleden ook schreef. IIG er plat motor_vehicle=yes overheen te zetten (maxwidth:physical=2.5 had geen effect), zal de wereld omkeren en motor_vehicle=yes doen met de conditional, waar ik motor_vehicle=destination al geprobeerd had.

Bedankt voor de input.

PS Dat met de foldable wordt een iets ander verhaal. De mensen die boven aan de service weg wonen hebben de sleutel naar de bollard aan het begin. Denk hier aan access=no/private + foot=yes+bicycle=yes of motor_vehicle=private (261K gebruikt volgens TI, maar moet maar afwachten of de simulatoren het begrijpen, weet overmorgen meer voor Inspector en over een week wat GraphHopper OSRM Valhalla er mee doen.)

TTYL