[Hoe tag je] Een verdrijvingsvak op de weg?

Hoe tag je een verdrijvingsvak, oftewel zo’n vlak met schuine strepen waar je niet op mag rijden?

Ik kom er eentje tegen die getagd is met
highway=emergency & area=yes.

Dat vind ik kreatief maar niet echt goed. Misschien een area:highway value?

Lastige. Zoiets heet geloof ik een chevron maar weet niet of een chevron alleen voor driehoekjes is (als een weg uit elkaar gaat zoals bij afritten).

Je hebt road_marking=gore_chevron maar die lijkt alleen voor punten (terwijl het merendeel vlakken of lijnen zijn). Als ik het zo snel zie lijkt er nog geen breed geaccepteerde tag voor te zijn. Bovengenoemde lijkt dan de beste van de gedocumenteerde.

Zo er over denkend zou ik de voorkeur hebben voor area:highway=marking + road_marking=* or area:road_marking. Maar beide bestaan nog niet

1 Like

Chevrons zijn dit: >>>>>>>>>>>>. Van die V-tjes dus.

Het is nog steeds onderdeel van de rest van de weg, dus een aparte area:highway is niet van toepassing. Het zijn wegmarkeringen, dus road_marking=* komt het dichtst in de buurt.

pagina met voorbeeld en met direction tag
afbeelding

link

Dan had ik het fout. Ik vind het nog wel een vreemde tag.

Dat lees je wel vaker.

Bedankt, ik had het zelf niet gevonden, ik had niet alle proposals en guidelines helemaal doorgelezen.
Deze value kreeg aardig wat kommentaar maar daar is niks mee gedaan.

Ik vind het inderdaad een regelrecht foute en misleidende waarde. Deze vlakken hebben niks met emergency van doen. Niet met emergency zoals voor hulpdiensten, en ook niet met voertuigen/bestuurders in nood, zoals een vluchtstrook (emergency lane). Sterker nog, als je op een vluchtstrook rijdt en je komt dit tegen dan moet je eraf of stoppen.

De suggestie area:highway=barred_area is in ieder geval toepasselijker, al denk je dan eerder aan een fysieke afsluiting. Ik denk aan area:highway=exclusion of exclusion_zone. Dan kan je emergency bewaren voor emergency lanes, emergency roads (highway=emergency) en emergency areas.

2 Likes

Gewoon uit nieuwsgierigheid, zonder zelf onderzoek te doen (excuses daarvoor).
In veel gevallen is zo’n verdrijvingsvlak eigenlijk vergelijkbaar met een lane type, zoals left|right|through|exclusion.
Bestaat er toevallig ook zo iets?

Hallo!

Im deutschen wiki-Teil gibt’s das:

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Berlin/Verkehrswende/Parkraum/How_to_map_a#Sperrfläche

Ausprobiert habe ich das selbst hier:

In keinem der QA-tools (Inspector, keepright, OSMOSE) wird ein Fehler angezeigt!

Grüße

1 Like