Hoe moet ik deze gemeentelijke struiken taggen?

Hallo mappers

Ik ben een beginnende mapper en vraag mij af hoe ik onderstaande rij struiken moet taggen:

natural=scrub is het niet, wat dit is cultivated ipv uncultivated land
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:natural%3Dscrub#:~:text=The%20tag%20natural%20%3D%20scrub%20is,grasses%2C%20herbs%2C%20and%20geophytes

natural=shrub komt dichtbij wat dit lijkt te zijn, echter lijkt deze tag bedoeld te zijn voor planten die niet onderhouden worden. In dit geval worden de planten minstens jaarlijks recht gesnoeid
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:natural%3Dshrub

natural=shrubbery lijkt zeer van toepassing, maar jammer dat deze niet gerenderd word door de OSM Carto laag.
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:natural%3Dshrubbery

barrier=hegde lijkt ook van toepassing, maar vinden jullie dat ook?
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:barrier%3Dhedge

Naast deze wiki’s, kom ik ook allerlei discussies tegen waardoor ik geen keuze kan maken. Graag jullie mening. Dank!

Groet Jelle
Een beginnende mapper

2 Likes

‘gemeentelijke struiken’. Ik denk ook dat hier shrubbery van toepassing is.

Niet renderen, denk dat de maker van de approved proposal wel in een style voorzien heeft en in JOSM is er ook een icoontje voor op m’n toolbar, de meest linkse.

image

Welke kaartstijl deze wel laat zien weet ik niet, zou een mooi plaatsje kunnen vinden in ‘humanitarian’. Geen idee of er ook zoiets als een ‘urban’ style is maar daar zouden die (met een knipoog) busways ook mooi in passen

Idd natural=shrubbery. Er is soms nog discussie over deze tag maar hij wordt al wel veel gebruikt. Dat bepaalde renders hem niet weergeven is daarbij niet relevant. De Tracestrack laag geeft hem wel weer. Organic maps overigens ook wel.

1 Like

Dat Carto iets niet rendert zegt eigenlijk niets meer. highway=busway wordt ook niet gerendert, net als natural=shrubbery, enkel omdat de resterende maintainers van Carto de tag eigenlijk niet willen en omdat Carto nagenoeg niet meer onderhouden wordt — dat is een lang verhaal en een blamage voor OpenStreetMap, maar het is niet anders nu. Het lost zich vanzelf een keer op. Niets van aantrekken; Carto is niet (meer) representatief voor OpenStreetMap.

Gewoon gebruiken dus: hij rendert ook in OsmAnd trouwens.

Omdat wij als mappers in Nederland het grote voordeel van de BGT-laag hebben in JOSM, kunnen wij ook veel makkelijker zulke bosjes als vlakken intekenen. Daarom is natural=shrubbery in landen met zulke bronnen ook populairder dan in landen zonder zulke hulpmiddelen.

1 Like

Welkom! Goeie vraag, en goed nagezocht!
Scrub is ruig land, dat is dit zeker niet.

natural=shrub, dat gaat over 1 struik. Vgl natural=tree, dat is 1 boom. Er zijn niet veel struiken die afzonderlijk gemapt worden, maar ik heb wel eens een groep van drie fors uit de kluiten gewassen struiken gemapt met 3 natural=shrub nodes.

natural=shrubbery is voor dit soort vlakvulling gemaakt. De tag wordt inmiddels wereldwijd behoorlijk vaak toegepast, en daarom door steeds meer tools, apps en kaarten ondersteund en gerenderd. OSM Carto … tja, daar is al genoeg over gezegd.

En dan barrier=hedge, dat zou in dit geval ook wel kunnen. Hedge = is langwerpige shrubbery zeg maar. Een dikke heg kan in de lengte als middellijn getekend worden, bij het renderen krijgt hij voldoende dikte. Of je kan de buitenomtrek tekenen en area=yes erbij taggen om aan te geven dat het als vlak moet worden gezien. Wederom is er dan bij OSM Carto een dingetje, want die is zomaar ineens gaan weigeren om barrier=hedge area=yes te renderen. Daardoor geeft OSM Carto een groene lijn om het vlak heen ipv een egaal groen hegvlak. Men claimde dat dit technisch gezien noodzakelijk was, maar andere lijn-elementen die met area=yes tot vlak gemaakt zijn, worden wél egaal weergegeven.

Samengevat: ik zou hier natural=shrubbery toepassen.

OT\ Heb gezien en gelezen dat deze laag in de ID Editor selectie zit sinds a maand of wat. Weet iemand hoe of een kunstje om deze laag in JOSM naar voren te toveren? Heb een maand of 2 geleden OpenTopomap toegevoegd maar die stond netjes in de keuze lijst, Tracetrack ** nog niet, althans zie 'm niet in 18907.

BVD

** Tracetrack heeft wel een latency qua updaten… zie groenwerk niet welke ik enkele dagen geleden heb ingevuld.

Dank allemaal voor jullie snelle reacties. Een erg welkom gevoel als OSM mapper!

3 Likes