[Hoe map je] Een voormalige rivierarm die verzandt en verlandt?

Het gaat om het Volkerak bij Ooltgensplaat, het Hellegat. Dat was een woeste getijdenrivier, maar is nu getijloos zoet water met een waterpeil altijd omennabij NAP. Dus ook de rivierstanden maken in principe niet uit, regulier is er 1 waterpeil.
De slikken, schorren en zandbanken zijn voor een groot deel drooggevallen, het zout is uit de grond gespoeld behalve op een aantal zandplaten en zandbanken, daar duurt het nog even, en alles verlandt tenzij het opengehouden wordt. Op de grasstukken lopen grote grazers, dus het is geen wetland en het loopt nooit onder. Nu het plaatje bij mijn vraag:

Het water is een grote MP getagd als water=river. De platen die al verlandt zijn zijn daar uitgesneden. Maar in het midden zie je een oude breakwater die nu ver het land inloopt met aan weerszijden nog een watergeul. Die maakt nu onderdeel uit van de natural=water, water=river.
Ook de gebieden Overflakke en Goeree-Overflakkee vertonen deze diepe insnijding.
Ik heb de neiging om die lange in/uitsnijdingen gewoon uit de grote MP’s te halen. Het wordt dan gewoon een aparte waterloop, die binnen de topo-MP’s valt.

Mee eens?

Daar heb ik door de jaren heen zoveel zien veranderen. Van slikplaten naar een gebied waar heckrunderen grazen tot nu gewoon stukken bos.

Als die ‘breakwater’ er nog is zou ik 'm gewoon zo laten… Wat we tekenen staat los van de vroegere functie. Zou het niet versimpelen.

Voor die platen die niet aan getijden onderhevig zijn kwam ik laatst natural =shoal tegen.
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:natural%3Dshoal
Er is geen getijdenverschil daar, maar er is soms wel wat verschil. Misschien hier ook ergens te gebruiken.

Ik ben op zich zelf niet tegen maar vraag me wel af waarom, op zich is het water gewoon onderdeel van de Volkerak of heeft het andere tagging?

Even gezocht bij het Hellegatsplein maar ik kon het betreffende stuk niet zomaar vinden.

Inmiddels zijn het ondiepe, soms droge sloten die langs een voormalige breakwater (of groyne) het land inlopen, midden in de weiden, de struwelen en de bossen. Dit hoort MI niet meer bij een rivier “Volkerak”. Omdat het een voormalige rivierarm is kan ik wel leven met water=river, maar wat mij betreft houdt dat dan wel op bij die sloot.

De breakwater is heel lang en is niet verdwenen, maar wel overgroeid op de meeste plaatsen. Zijn functie heeft hij niet meer, het was alleen niet de moeite om hem weg te halen, dat doet de natuur wel!

Dus die blijft er gewoon inzitten, wat mij betreft. Over een aantal jaren kan hij dan naar de OHM verhuisd worden.

Ik zag dat de hele naam Volkerak was verdwenen en die maar weer toegevoegd.

Als ik het goed begrijp is het enige dat effectief veranderd zou worden is dat de “ondiepe, soms droge sloten” niet meer langer de naam Volkerak delen.

Ik geloof niet dat de kaart/database daarvan beter wordt.

Ik wil de naturals verbeteren en daarbij zitten die enorme polygonen ontzettend in de weg. Het uitsnijden van die sloot uit de topo-gebieden is raar, vind ik. Die sloot ligt nu toch gewoon in het schiereiland, de slootkant is geen grens meer.

PS Die namen ben ik maar afgebleven. Misschien is er een officiële bron voor, maar rondkijkend is het een beetje vaag welke namen er waren, zijn en voorgenomen zijn, en wat er precies wel en niet bijhoort volgens de verschillende instanties en groeperingen.

Die naam heb ik weer toegevoegd omdat er wel een link was naar Wikidata Q2437978

Is het probleem dat het editen van grote MP’s moeizaam is?

Dat stuk van het water heet dacht ik Hellegat. Het probleem is 1. dat je met zoveel vervlochten grote MPen heel moeilijk verlande(nde) stukken goed kan mappen, en 2. dat ze niet meer kloppen. Een eiland of ex-zandplaat die aan het land vastgroeit zou bij de eilandpolygoon moeten komen, en een ex-stuk zee wat eerst een inham wordt en vervolgens een sloot, zou ook binnen de eilandpolygoon moeten gaan vallen. Zoals een rivier binnen het land valt en niet binnen de oceaan. Je kan twisten over waar de oceaan precies in de rivier overgaat, maar ergens is een overgang, je tekent niet de oceaan om de hele lengte van de rivier heen.

Volgens Wikipedia is het zelfs groter dan de huidige MP.

Screenshot_20240201_123019

Hellegat, als ik Wikipedia lees, lijkt me meer een historisch artefact.

Mag ik dat samenvatten als “het editen van grote MP’s is moeizaam?”

Dat is natuurlijk óók zo, maar erger is dat ze met elkaar vervlochten zijn: gedeeltelijk overlappende gedeeltelijk niet, gedeeltelijk aan elkaar vast en gedeeltelijk niet; lijnstukken zijn outers van een of meer MPen.
Als het dan allemaal juist is en los staat van de kleinere naturals en landuses, dan maakt het niet veel uit alleen laat je het dan al gauw zitten want in feite wordt de kaart er inderdaad niet beter van.
Maar het is níet allemaal juist (meer), en het editen van juist de kleinere landuses en naturals die geheel of gedeeltelijk binnen een of meer grote MPen liggen en daar dan ook weer mee vervlochten zijn, wordt bijna onmogelijk. Zo werken dingen als splitsen, samenvoegen, unglue en cutout niet of niet goed, als je het probeert raak je juist verder van huis.
Dus ik vind jouw samenvatting niet helemaal dekkend. Ik heb heel veel mappers gehoord die hier gewoon helemaal niets mee kunnen, wat een van de redenen is dat sommige gebieden niet goed onderhouden worden in OSM.
Is dat erg? Mwoah. Is het erg om er wél wat aan te willen doen? Mwoah.

Dus mijn vraag was niet: hoe moet je grote MPen editen, maar 1 punt van vereenvoudiging ten behoeve van het beter mappen van zo’n gebied wat relatief snel verandert.

Ja, ik ben dat soort chaos ook wel eens tegen gekomen, niet goed en dat oplossen is altijd een klusje.

Ik heb het betreffende stuk in Josm geladen en dat soort problemen zie ik niet daar. Wel zie ik dat de oevers van die uitsparing met de (voormalige) strekdam onderdeel van 3 MP’s zijn:

Ik begrijp dat je het water wil afsplitsen zoals hier en dan vraag ik me af wat er gaat gebeuren met de overige twee relaties. Alleen het deel van het Volkerak afsplitsen lost volgens mij niet veel op.

IK wil die sloot apart maken, of hij nog de naam Volkerak mag dragen maakt mij weinig uit. Dan wil ik de sloot binnen eiland/schiereiland/natuurgebied laten vallen. Tegelijk wil ik een eiland dat inmiddels vastgegroeid is door drooggevallen zandplaten bij eiland/schiereiland toevoegen en de vegetaties bijwerken. En dat rondom de hele hellehoek. Niet zozeer om grote problemen op te lossen, maar om het eenvoudiger en juister te maken.