Hoe gaan we hier mee om?


Functioneel kan je deze weg een oprit noemen, echter creert dat een probleem…
Namelijk: alle POI’s op deze ‘weg’ zijn niet meer te vinden want omdat deze weg gedegradeerd is tot oprit is de officiële naam van de weg weggehaald en dus niet meer op adres vindbaar op OSM

dit terwijl via het kadaster deze panden gewoon een adres hebben.

Op zich klopt het dat driveways, parking aisles, etc geen naam hebben, maar weet niet of daar consensus is. In dit geval is waarschijnlijk de classificatie van het wegtype niet echt van toepassing.

Een driveway is in mijn begrip een inrit naar een bedrijf/terrein/etc - of zoals de wiki het omschrijft een “leading to a specific property” (dat suggereert: één property, en dus niet meerdere). Waarschijnlijk zou het wegtype dus iets anders moeten worden, het eerste wat in me opkomt is dan highway=unclassified - met het herstellen van de naam. Maar ben zelf ook nog niet helemaal thuis in wegtypen en wat we daar over afgesproken hebben.

Edit: iets te snel gekeken, zie verderop. :slightly_smiling_face:

Aanvullende gedachten over het verwijderen van namen van service-wegen

Ik gebruik nav tips op Discord de BGT onderlegger daarvoor altijd als richtlijn: als het in BGT een straatnaam heeft dan krijgt het die in het echt ook, maar er zijn behoorlijk wat mappers die (iig in het verleden) ieder service-weggetje op een parkeerplaats en steegje of olifantenpaadje de (naastgelegen) straatnaam meegeven. Als ik dat tegenkom schoon ik het op.

Er staat nergens dat een service geen naam mag hebben.
In de wiki Tag:highway=service - OpenStreetMap Wiki wordt name als optional aangegeven.
In dit geval kun je gewoon de naam op de service zetten.
En in dit geval kun je hem - zoals @roelant aangeeft, ook op unclassified zetten, zeker als er nog meer panden langs die weg komen.

Dat ook nog inderdaad. :+1:

Ik zie nu trouwens dat het wel iets van een bedrijventerrein is - en heb 'm even opgezocht, dat 'ie in BGT inderdaad geen naam heeft - dus iets te snel geoordeeld. Dan denk ik dat dit ook een goede oplossing is (en dan idd gewoon als service/driveway laten). Qua adres vinden en routing gaat dat goed op basis van de adresnode (net voor de zekerheid even getest met OrganicMaps).

Het is één pand (object/property) maar meerdere adressen zo te zien? Ik zie wel ook nog een ander pand/boerderij/dingetje langs die weg, maar die komt in BAG weer niet voor (adres nog pand). :crazy_face:

Als dat wel zo was geweest dan zou dat mi de doorslag geven naar highway=unclassified. En dan wel gesplitst op het moment dat de weg het privé-terrein gaat, want daar wordt 'ie sowieso highway=service met service=driveway en/of service=parking_aisle respectievelijk.

Het is/blijft een beetje een twijfelgeval. :yum:

(Ik ben zo vrij geweest het pand alvast een BAG-update te geven als ik 'm dan toch open had, want er mistte een stukje.)

Dat is vreemd dat die adressen niet meer gevonden worden omdat bijv. Osmose waarschuwd dat een straat met die naam ‘niet in de buurt’ te vinden is.

Ja afhankelijk van hoe lang en hoe breed een weg zal je geen naam gerenderd zien, maar vindbaar is die. Bijv Salita del Fenomeno, gisteren ingetekend in drie delen, trap, trap sectie als building passage en weer vrije lucht trap

image


(het ‘fenomeen’ hangt boven de trap en is van roestig metaal).

Handig is het als je een voorbeeld geeft om gelijk de link van de locatie bij te plaatsen, dan kunnen mensen makkelijker doorklikken naar de situatie.

Indicatoren.
Waar ligt de weg en van wie is het.
Kijkend naar kadastrale perceel. Een driveway ligt, in principe op een erfperceel.
of bij boerenerf op het gehele landbouwperceel, wat hier vroeger misschien het geval is en nu alleen het erf verkocht dus apart kadastraal perceel.


Je zou nog op toptijdries kunnen kijken
Pas in 2007 op de kaart, geen oud boerenerf. Keuze geel ingetekend.

Kijkend naar BGT omtrekgericht, of de OpenbareRuimte naam, vanuit de BAG is overgenomen. Geen naam.


Opmerkelijk de BGT intekening.

Gezien de weg van het landbouwperceel eigenaar is, zal het waarschijnlijk geen
overheidseigenaar hebben, dan nog kan het in de juridische wegenlegger staan als openbare weg buiten de bebouwde kom, moeilijk te controleren.

Wegbeheerders geeft aan dat er geen overheid wegbeheer is en ook geen wegvak Overig.

Geen naam, tenzij er een lokaal bordje staat, welke geen OpenbareRuimte naam is.

Geen service=driveway tot aan de poort.

Service of unclassified, voor beide, wat te zeggen.

Maar gezien de postbussen, en de postwet, plaatsing openbare weg, denk ik dat het alleen highway=service is.
afbeelding

Vandaar dat locatie doorklikken gewenst is.

Wat is de vraag nou eigenlijk?

Ik vind het maar een lugubere toestand. Is dat een slachterij of zo? Brrr
Ik zou er highway=service van maken. Service=driveway gebruik ik zelf sowieso nooit. En de naam terugzetten.

Dat splitsen hoeft niet per se. Als de enige bestemming van die weg dat terrein is, dan hoeft de classificatie ook niet te veranderen omdat je de eigendomsgrens overgaat (eventueel wel de access=*). Het gebruik blijft immers hetzelfde, tenzij net daar de postbussen staan. highway=service past daar prima voor het hele stuk.

Merk op dat gemeenten soms op verschillende wijze omgaan met de benoeming van de openbare ruimte waar het zijwegen betreft. Soms wordt in de BGT elk stukje weg benoemd met de naam van de hoofdweg, ook al staat er nergens een (aanvullend) straatnaambord, en soms wordt het zo naamloos gelaten. De adressen zeggen in ieder geval niet altijd wat het moet zijn, want die worden wel vaker toegekend bij de dichtstbijzijnde hoofdweg.

Bij Mantgum ligt bijvoorbeeld een huisje aan het water op ruim een kilometer afstand van de hoofdweg waar het adres bijhoort (Hegedyk). Het weggetje daar naartoe heeft sindsdien een eigen naam gekregen (Mantgumer Nieuwlands Hooiweg), maar die heeft geen adressen.

Qua veiligheid is het discutabel om elk zijweggetje automatisch de naam van de hoofdweg te geven als er niet ook straatnaambordjes staan. Het geeft kaartgebruikers de indruk dat ze op een weg met die naam staan, terwijl het in geval van nood duidelijker is om aan de hulpdiensten te melden dat je op een (al dan niet naamloos) zijweggetje van de hoofdweg staat. Maar gemeentes lijken hier verschillend over te denken.

1 Like

Dit is een niet bestaand probleem.
Het adres staat op een address-node op de kaart.
Een navigatie app zal je naar de dichtstbijzijnde weg leiden en dat is de service.

De aanwezigheid van een naam op die weg is daarbij niet van belang.

Als een navigatie app de service wegen niet wil gebruiken, is dat een fout in de navigatie app.

6 Likes