Hoe d-wegen in Frankrijk benoemen

Ik ga dit jaar op vakantie naar Salviac in Frankrijk.

Ben ook al wat aan het rondkijken om al wat trainingsrondjes te maken voor de racefiets.

Nu zie ik rondom Salviac D-wegen die aangegeven zijn als highway=tertiairy, maar ook als highway= secundary en als highway=road. Iets ten oosten zelf ook primary.

Om voldoende wegen goed in Mapsource te hebben tbv maken fietstrip wil ik al vast wat mappen/aanpassen/corrigeren. want highway=road wordt wel erg minimalistisch weergegeven als een stippellijn. Ik wou ze al mijden bij het maken van fietsroutes, maar ze zien er toch wel erg fietsbaar uit :slight_smile:

Nu de vraag: Wat is correct voor D-weg, of zijn hier ook nog weer andere regels/voorschriften voor aanwezig ?

groen_duiven

Hi, heb je ook al bij de franse tag groupe gekeken ? Er zijn voor zover ik weet in diverse landen verschillende tags in gebruik. Het lijkt mij het meest juist om de franse regels en tag normen voor hun wegen aan te houden. Ik heb het hier al eens verbruid door met een andere bril dan de standaard taglist naar de primaire, secundaire en tertiare wegen te kijken en ze ook logisch (niet conform) te taggen !
Bon voyage.

Hiermee kom je aan een van de weinige tekortkomingen aan de huidige manier van taggen: De Michelinkaart heeft een zodanige goede druktechniek dat men in staat is om de fysieke breedte van de weg aan te geven, simpelweg door een smallere of brede weg op de kaart te tekenen en tegelijkertijd de prioriteit of verkeersintensiteit weer te geven met wit, geel of rood.
Zo kun je dus enerzijds heel breed getekende witte wegen vinden en anderzijds erg smalle rode wegen. Hiermee laat ik de tagging met N, D of V/C buiten beschouwing.

Ik moet bekennen dat ik wel eens de verleiding moet weerstaan om in NL een smalle, stille weg niet als ‘service’ te taggen …

Zie: http://www.michelin-boutique.com/images/LegendeCRRFr_XL.jpg

D-wegen hangen samen met de nummering. Meestal secundair of tertiair, zie http://wiki.openstreetmap.org/wiki/FR:France_roads_tagging
Highway=road wordt op de OFM overigens gewoon als “wit” unclassified weggetje gerenderd, dus wat let je om die te gebruiken voor je fietstocht?

De kaart die ik nu gebruik is van velomap, daar wordt highway=road als stippellijn weergegeven. Ben daardoor op “dwaalspoor” gezet.

Verder de link van ligfietser door translate.google gehaald. Tussen de kromme vertalingen door is de definitie:
Secundair wanneer 2 auto’s elkaar kunnen passeren zonder uitwijkmanoeuvre.
Tertiair is dus met uitwijken.

Met behulp hiervan kom ik wel wat verder, omdat er ook nog wel wat wegen ontbreken. Mbv streetview is snel duidelijk de breedte in te schatten.

Donaload nu via garmin.openstreetmap.nl de kaart van frankrijk. Maar duurt nog even, gezien dramatishe downloadsnelheid.

groen_duiven

die site is traag, maar gebruik je een download manager, bv www.freedownloadmanager.org dan gaat het een stuk sneller