Hjälp till med NVDB-vägimporten!

Projektets syftet att uppdatera hela vägnätet i Sverige med NVDB (Nationella vägdatabasen) som underlag.

Vi behöver bli fler som hjälper till med detta viktiga arbete!

Uppdatering sker per kommun eller delavsnitt av kommun. Arbetet är i sig inte svårt, när man väl har lärt sig grunderna. Om man behöver hjälp, finns support här i forumet eller PM direkt till mig.

Presentation projektet: Import/Catalogue/Sweden highway import - OpenStreetMap Wiki

Instruktioner: Import/Catalogue/Sweden highway import/Import guidelines - OpenStreetMap Wiki

1 Like

Hej!
Kanske fel mottagare av denna fråga men jag testar:
Jag har ett rikstäckande OSM-vägnät med ett antal attribut som jag vill kunna koppla till ett motsvarande rikstäckande NVDB-vägnät.
Gör detta projekt detta möjligt på genomförda kommuner? Jag har testat att öppna en importerad kommun i QGIS men begriper inte riktigt om detta är möjligt då jag inte ser några referenser till en NVDBs avsnittsID eller liknanden identifikator.

Tack på förhand!
Jacob

Min erfarenhet är att OSM typiskt inte delar upp vägarna i samma segment som NVDB. Bara detta gör det omöjligt för OSM att behålla NVDB-id.

NVDB är en källa till OSM, men inget facit. OSM’s primärkällor är lokalkunskap/titta på plats, men i praxis oftast flygfoton. Att importera NVDB-vägnät ger inte alltid perfekt geometri och jag själv burkar alltid bättra på den vid import, samt både slå ihop och dela upp så det blir bättre.

1 Like