Hallo eggie en buurman Marc 
Zo te zien heb ik (onopgemerkt) wel eens langs Balsvoort gefietst. Onze actieradius is 40 a 50 km op de electrische fiets.
De tags die je hier gebruikt zijn helder. Hoewel ik bij archealogie toch net aan iets anders denk… En er is op de foto een infobord de zien. Kan het zijn dat daar een tag voor is?
De tags die ik gebruikt heb (landuse farmyard) heb ik niet actief gekozen: ze verschenen toen ik als feature type “Boerenerf” vond, en ik zag geen reden om dat te veranderen. Per slot van rekening: Farmyard = (boeren)erf (bron: Van Dale EN-NL). En het zijn allemaal erven, aangelegd als boerenerf, en vaak nog onveranderd ook bij huidig ander gebruik. Ik begrijp dan ook de ophef over deze tag niet.
Niettemin, ik kan eens proberen of ik dat kan editen tot “erf” als ik weet dat er geen boerenbedrijf meer wordt uitgeoefend, en landuse=residential als ik weet dat er alleen een woonfunctie is… (Gelukt bij erve Hulsman, wordt geaccepteerd, gebouwkleur onveranderd, erfkleur verandert) wat vinden jullie: goed idee?
Over de nauwkeurigheid van intekenen: soms is dat makkelijk, maar soms is er interactie met punten van gebouwen of van naastliggende kadastrale eenheden (ik werk in de browser, niet met een van de editors). Maar dat nauwkeurige dient ook geen feitelijk doel: wat mij betreft zou een rond of elliptisch kleurvlak dat min of meer over de gebouwen ligt voldoende zijn: dit is een gebiedje waar details van vastgelegd zijn (nl een erfnaam), maar waarvan de exacte grenzen er niet toe doen. Ik heb het even geprobeerd zonder bewaren. Cirkel is makkelijk. Ellips lukt me niet, en dat zou eigenlijk mijn voorkeur hebben. Tegelijk kan ik me voorstellen dat de OSM gemeenschap het niet gewenst vindt. Voorlopig dus maar niet
Over de Rekkense boerderijen: ik heb ze nog nooit precies geteld, maar het zullen er tegen de 200 zijn. ik denk dat zeker 80 % een naam heeft, die een enkele keer op de gevel staat, maar meestal niet. Om die allemaal op een kaart te renderen lijkt me ten eerste wat veel, en het dient geen redelijk doel. Het is ook niet zo dat heel Rekken al die namen kent.
De ca 80 boerderijen die ik beschreven heb zijn de boerderijen die niet na de verdeling van de Marke rond 1850 zijn gesticht, maar die in 1830 al op de kadasterkaarten voorkwamen. En reken maar, dat iedere Rekkenaar van 40 jaar of ouder echt al die namen kent, en zo naar de meeste toe kan fietsen. Ik heb maar 17 jaar in Rekken gewoond, had geen belangstelling voor het boerenbestaan, maar toch heb ik maar ongeveer 10 of 12 namen genoteerd die voor mij 50 jaar later nieuw waren.
Daarom realiseer ik me dat we het niet hebben over Historische Erfnamen, maar over actuele erfnamen, met wat meer geschiedenis dan gemiddeld, en daarom de moeite van het renderen waard. De naam is gewoon de naam van een al oud erf, niet de oude voorganger van een nieuwe naam.
Ik heb vandaag ontekt dat de historische kaart van OSM ook overlayfuncties heeft van historische en nieuwe kaarten. Alleen iets minder handig bruikbaar als Mapyre. En er zit denk ik ook niet een betere mogelijkheid tussen om op de standaard OSM-kaart in mijn navigatie-app wat interessante boerenerven aan te duiden.
UMAP is zeker bruikbaar t.b.v. mijn Geschiedenis-website. Ik vermoed dat de OSM-functie in het genealogedeel (=TNG) ook met UMAP werkt, maar een paar mogelijkheden onbenut laat (Uiterlijk pin kiezen, label bij een pin laten zien zonder aanklikken).
Leaflet: ziet eruit of het veel kan, maar ik denk dat het boven mijn pet gaat. Ik kan wel een website maken in Joomla of wordPress , maar hier wordt veel meer kennis van HTML, CSS enmisschien PHP verondersteld dan ik kan leveren.
Plannen:
Ik heb de voormalige erven verwijderd. Ik neig er toe de andere erven te laten staan “as is”, tot er een betere oplossing voor de erf-tekening is. Ik zal de huidige gebruiksfunctie aanpassen voor zover toepasbaar en voor zover ik die ken. Mijn optie om een moderator te vragen alles terug te draaien, was voor het geval ik hier met pek en veren zou worden weggejaagd wegens vergaand zondigen tegen de OSM mores.
Ik ga nu kijken of ik een seintje kan instellen in mijn profiel, als hier weer gepost wordt.