Highway/public_transport=platform dubbel tagging

Ik was aan het kijken naar objecten die maxspeed missen en kwam daarbij highway=platform voor het eerst tegen.

Daar was toch public_transport=platform voor?

Iets verder gekeken en highway=platform lijkt een legacy tag te zijn die inmiddels ver is voorbijgestreefd door public_transport=platform, dat blijkt wel uit de taginfo data voor NL:

Typische getallen voor z’n legacy tag.

Lijkt me geen slecht idee highway=platform op te ruimen.

highway=platform gets rendered by Carto and others while public_transport=platform is not rendered by those stiles. Maybe that’s the reason why it (still) exists?

1 Like

Okay, good to know, one more public transport tag that does not rendered while just having it rendered as the legacy tag makes perfect sense.

Nee, ik denk niet dat die de belangrijkste reden is voor de dubbel tagging dat soort patroon zie je ook bij cycleway=opposite versus oneway:bicycle=no waarbij inmiddels ook het grootste deel van legacy tag is cycleway=opposite in combinatie met oneway:bicycle=no. Oude tags sterven (te) langzaam uit.

Daar ben ik op tegen.

Ik teken ze altijd in op het midden, de looplijn. een way, polyline.
Of vaak, daar waar de lijn van tactile_paving=yes ligt.

Het vlak, polygon, teken ik veeal in als public_transport=platform

Dat is hetzelfde als een highway=pedestrian area=yes of als area:highway=pedestrian en dan de looplijnen intekenen, als highway=pedestrian.

Als public_transport=platform als vlak is ingetekend, hoor je het ook nog niet eens op de highway=platform way line te zetten.
Het vlak geeft meer detail, als dat het op een way zou staan, daarom is een vlak belangrijker om te blijven.
Ik verwijder ze dan ook op de lijn, als er een vlak is ingetekend.

Dat is de systematiek binnen Openstreetmap.
Van minder detail naar meer detail taggen.
Het meeste detail behouden.

Hier wordt naderhand op de wayline public_transport=platform toegevoegd, terwijl er al een vlak was ingetekend met public_transport=platform. Dat is dus niet nodig.
Dat zie je aan de stippellijn.


highway zijn de routeringslijnen, nodig voor doorgaande routering, bijvoorbeeld voor de voetganger.

Wanneer het alleen highway=platformheeft, is dat volledige lijn bij deze style.

Het verschil in getallen komt vooral omdat public_transport=platform ook op haltenodes en spoor/tramperrons wordt gebruikt.

highway=bus_stop, highway=platform en railway=platform komen uit het taggingschema PTv1. public_transport=platform komt uit PTv2. Vanwege compatibiliteit worden de PTv1-tags nog vaak gebruikt.

De tag highway=platform staat niet in de weg op een busperron. Daarom kun je hem voor compatibiliteit gewoon laten staan. Het verwijderen vind ik onnodig en het levert alleen maar compatibiliteitsproblemen op.

Als ik het goed begrijp is @Allroads voorkeur om public_transport=platform voor het vlak te gebruiken en highway=platform daarin als lijn en dat lijkt me een werkbare afspraak. Alsnog dan public_transport=platform aan de lijn toevoegen is dan niet langer One feature, one OSM element.

Die 5830 dubbel gemapte gevallen zijn geen voorbeelden van het vlak als highway=platform + de lijn als highway=platform.

Ik vindt dit geen sterk argument, tenzij we en masse highway=platform aan public_transport=platform gaan toevoegen, op dit moment heeft 89% geen highway=platform en is dus niet compatibel met PTv1

Ik vindt dit geen sterk argument, tenzij we en masse highway=platform aan public_transport=platform gaan toevoegen, op dit moment heeft 89% geen highway=platform en is dus niet compatibel met PTv1

Aan public_transport=platform is al en masse highway=platform toegevoegd (of andersom), wanneer het om een busperron gaat (vlak of lijn). Die overige 89% bestaat grotendeels uit bushaltes-nodes (highway=bus_stop) of spoorperrons (railway=platform).

Edit: verduidelijkt.