Highway=crossing

Ik zie de laatste tijd regelmatig highway=crossing opduiken. Nu ook eentje waarbij een unclassified een track kruist: Node: 9775857882 | OpenStreetMap
Als de 2 wegen aan elkaar vastzitten is er toch al een crossing? Wat is dan het nut om aan de kruisende node highway=crossing toe te voegen?
Ter info: Key:crossing - OpenStreetMap Wiki
Betreffende user bestaat niet meer : user_12894982

Het was een spoorlijn, misschien verklaart dat iets?

Zou mogelijk zijn, maar die was al verwijderd en track is later ingetekend.
Ander voorbeeld:

Ter plekke:

Het is een crossing en hij is unmarkt, maar wat voegt de tagging toe?

Dat weet ik niet, ik ben geen data user, maar de node waar een voetpad een weg kruist kan je als crossing mappen, dus het lijkt me ook niet fout als iemand dat nodig vindt. Ik zou het zelf niet doen.

Ik ook niet en laat hem netjes staan, maar vroeg me gewoon af wat de toegevoegde waarde is.

1 Like

Als het voetpad niet gemapt is, dan zegt het wel iets. Misschien is het voor data users makkelijker om de eigenschappen van een knoop op de weg te gebruiken dan de eigenschappen van een kruisende way? Dan zou een navigatie kunnen waarschuwen voor overstekende voetgangers. De mijne waarschuwt ook voor elke verkeershobbel die ik voor mijn neus zie. Volgens mij alleen als die als knoop van de weg gemapt is.

1 Like

Ik map zo ook niet maar op zich lijkt me me wel leuk als in bv Osmand er een melding komt bij zo’n unmarked crossing. " Let op , weg van rechts" . Misschien dat je na 10 van die meldingen het wel zat bent en uit gaat zetten maar goed …wie weet worden er mensen blij van. Die meldingen van verkeersdrempels in Osmand heb ik inmiddels ook uitgezet want het werd best irritant.

1 Like

Ik ben die juist enthousiast aan het mappen de laatste tijd…

Heel goed. Vooral doen hoor want er zijn er vast die hier blij van worden. Ik heb het in het verleden ook gedaan. In de BGT (onverplichte deel) wordt dit ook vastgelegd. Er zijn best veel gemeentes die dat doen. Als je een geopackage hiervan wil hebben geef maar door.

Het verschil tussen een oversteekplaats die met crossing=unmarked is getagt en een zonder tagging, is dat je met de tag aangeeft dat de wegbeheerder er een oversteekmogelijkheid heeft gemaakt (maar dat die verder niet belijnd is). Wanneer er helemaal geen highway=crossing is getagt, is het niet bekend of daar rekening met voetgangers is gehouden of niet.

Dit kan samen met bijvoorbeeld kerb=* informatie op de punten waar de highway=footway de stoepband kruist (al dan niet met een rolstoel/kinderwagen-verlaging) en footway=crossing op het stuk highway=footway (zodat de lengte van de oversteek bekend is) interessante informatie zijn voor mensen met een lichamelijke beperking.

2 Likes

Duidelijk, omdat de wegbeheerders in mijn 2e posting de stoepband verlaagd heeft, wordt er dus rekening gehouden met rolstoelen en kinderwagens en heeft de tag dus wel nut. Wat het nut dan is zou uit aanvullende tags moeten blijken.

Eens met je analyse, Jeroen, met crossing=* onder een highway=crossing kan je aangeven wat voor type kruising het betreft, en dus ook of het een kruising is zondere bijzonder oversteekmogelijkheden is (want als we dat niet taggen dan kan je bij gebrek aan tags alleen maar raden of het (a) nog niet is beoordeeld door een mapper of (b) dat er is geconstateerd dat er geen bijzondere oversteekvoorzieningen zijn.

En ik denk dat de tagging ook nog wel verder kan worden uitgewerkt, want niet elk punt waar highway-lijnen in OSM elkaar snijden is een kruising zoals bedoeld in ons verkeersrecht. Bij een (gewone) kruising moet je voorrang geven aan bestuurders van rechts, maar als de “highway” die van rechts komt een uitrit is, dan niet.

En in bij een kruising met een zijweg vervalt de werking van gewone verkeersborden die een gebod of verbod inhouden (en splitsen we in OSM dus de highway op) en bij een kruisende highway in OSM die een uitrit oid is niet (zie oa artikel 13, derde lid van het Verdrag inzake verkeerstekens)

Prima natuurlijk, want ze liggen er nu eenmaal.
Ik hoef er in mijn navigatie ook geen waarschuwingssignaal voor, maar ik vind het wel fijn dat er bij de routering rekening mee gehouden kan worden, zodat wegen met minder drempels de voorkeur krijgen boven wegen met meer drempels.

1 Like

Met alle plezier. Van die geopackages word ik wel blij.

Hier de link naar de geopackage. Als je em met Qgis vaker wilt gebruiken dan is het handig om via de browser>geopackage een connectie te maken naar dit geopackage bestand. Dan kun je door te dubbelklikken op het projectbestand (in de geopackage) snel het project bekijken.
Veel plezier ermee.