De term âzielepietenâ is misschien wat misplaatst. OSM kent vele smaken editors en gebruikers. Realiseer je dat de meesten zich niet op fora presenteren.
De gedachten of drijfveren waarmee mensen mappen verschillen enorm, daarmee moeten we leven. Natuurlijk mag je je afvragen wat het nut van een edit is, maar wat voor de een nuttig is, is dat voor de andere totaal niet. En niet iedere edit dient nuttig te zijn; misschien is eigen bevrediging het enige nut.
Wat fout is, is fout; daar is volgens mij geen discussie over.
Er zijn editors die denken wat voor nut hun actie heeft voor de modale gebruiker en er zijn mappers die een soort van privĂ©-hobbyproject hebben zonder zich veel af te vragen wat het nut voor Jan Modaal is en 24 uur per dag besteden aan het vervolmaken van âhunâ project. Zolang het niet fout is kan dat en mag dat. Of het nuttig isâŠ
Ergeren is een groot woord, maar ik verbaas met ook wel eens over dit soort map-acties. Waarom expliciet (default) access-rechten op een highway zetten en dan ook nog de verkeersborden mappen? Dubbelgenaaid houdt beter? Zolang ze beide niet in tegenspraak zijn (wie controleert dat?) kan dat.
Maar een privĂ©-hobbyproject kan voor de mapper zelf zéér belangrijk zijn, terwijl de rest van de community het niet ziet, zân schouders ophaalt en een klein deel zich eraan ergert.
Vind ik het nuttig dat er mappers zijn die het formaat van tegels op een fietspad en de kleur ervan mappen? Volstrekt niet. Erger ik me eraan? Nee. Is het nuttig? Ik denk het niet. Is het zonde van de tijd? Weet ik niet, het is niet mijn tijd en hobby. Ik zit uren op de fiets of ben aan het wandelen, is dat zonde van mijn tijd?
Als er mensen routes voor handkarren (al of niet door een hond getrokken?) in Nederland willen mappen: ga je gang. Als mensen de highways in Nederland voorzien van access rights voor snowscooters: ga je gang.
Ik kan me wel een paar nadelen bedenken: het kan databasevervuiling betekenen (ik heb er weinig verstand van, maar wanneer wordt de OSM database onhandelbaar groot en downloaden we om een stukje kaart te zien allerlei niet ter zake doende ballast (vanuit het perspectief van de downloader bezien)?
Ook neemt de kans op tegenspraken toe, waar routeerders misschien over vallen. Tenslotte maakt een overdaad van tags het editen voor velen gecompliceerder en durven ze misschien niet meer; zeker als ze streng toegesproken worden door master-editors.
Vergelijkbaar: laatst is een aanvulling van mij in Wikipedia, gebaseerd op mijn eigen waarneming, teruggedraaid âomdat een referentie ontbreektâ. Want zo werkt blijkbaar Wikipedia tegenwoordig. Vind ik dit vervelend? Ja. Heb ik er (enig) begrip voor? Ja. Leg ik me erbij neer? Ook.