Gouda data import

Hoi allemaal,

Ik kwam er net achter dat de gemeente Gouda een GIS site heeft: gis.gouda.nl en hier staat best veel info op die nog mist op OSM. En als licentie staat er bij dat het allemaal CC BY-SA 4.0 is.
Ik heb zelf geen ervaring met het bulk importeren van data maar zou daar graag meer over willen leren. Is er misschien ergens uit leg hier over, of iemand die mij de weg kan wijzen?

Alvast bedankt,
Thomas

Helaas: Import/ODbL Compatibility - OpenStreetMap Wiki

1 Like

Hallo Thomas en welkom op het forum.

Voor het importeren van data zijn er een aantal richtlijnen zie:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Import/Guidelines

Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker moet je voor CC BY-SA 4.0 nog wel toestemming krijgen van de eigenaar.

Zijn er specifieke features die je graag zou willen importeren?

aah ik had gehoopt dat CC BY-SA 4.0 compatible was, maar kennelijk dus niet. maar misschien wel de moeite waard om het te vragen bij de gemeente? Of weten iemand toevallig al of dat al een keer gedaan is?

En ik zou dingen als bomen, lantarenpalen en afvalbakken importeren bijvoorbeeld. Dingen doe ik nu vooral met de hand map.

Thomas

Voor de locatie van deze kun je in JOSM al de BGT icoonvisualisatie-laag gebruiken. Als je een prullenbak hebt is het dan een kwestie van die een keer kopiëren en vervolgens plakken met je cursor boven het icoontje. Zo plak je vrij snel een rij van bomen op de juiste plaats.

Bij deze objecten heb je dan ook het voordeel dat je meestal wel kan zien of het object er ook echt nog is op de satellietbeelden als je die eronder legt.

Mist hier een brug trouwens?

Nu ja; niet compatible; er staat “likely incompatible” en dat er additionele waivers nodig zijn. Er wordt zelfs een brief aangeleverd door de LWG die je kan gebruiken om de juiste attributie wel te krijgen.
De brief is verder best netjes en het zou zomaar kunnen dat de Gemeente Gouda hier geen enkel probleem mee heeft.

Read this LWG blog post for their evaluation of CC-BY 4.0 and why an additional agreement (see the cover letter and waiver form) is requested.

Dank je wel voor de tips, en waar is die foto van de brug gemaakt?
Thomas

Bij de Tiendewegbrug. Het kan een tijdelijke voetbrug zijn die toevallig op de satellietbeelden van begin 2023 staat.

:+1: ik zal er eens langs fietsen en kijken wat er precies (kom niet zo vaak in die hoek van de stad)

2 Likes

De panoramafotos die ze maken kunnen wellicht handig zijn (met toestemming natuurlijk). Ze zijn erg recent (22/23) en van hoge kwaliteit.

Tijdens de vervanging waren er tijdelijke bruggen.