Gokartor och osm?

Hej. Jag stötte på den här: kartor.gokartor.se/
Snygga kartor! Men jag är ytterst säker på att det är OSM i botten, i alla fall i mina trakter. Jag ser dock ingen referens till OSM; så det är kanske inte i linje med OSMs licens-regler?

Ser klockrent OSM:igt ut även i mina trakter (Kungsängen), och jag hittar inte heller några OSM-referenser.

Väldigt trevlig karta, men jag ser inte minsta spår av OSM i kartan.
Det är i första hand en orienteringskarta. Det finns höjdkurvor och branter, det finns knappast i OSM. Källan till vägar och stigar vet jag inte, men verkar inte vara OSM på de ställen jag kollat. Tomtmark, och övrig mark som inte får beträdas i orientering, markeras med grönt. Detta går inte enkelt att härleda från OSM.
Jag har inte hunnit titta igenom all dokumentation, men ursprunget verkar vara finländska orientering skretsar.

Hus och natur verkar helt/delvis ha en annan källa. Kanske laserdata?
Stigar och murar vet jag är OSM med 100% då unika saker jag lagt in finns med. Men inte liknande saker jag inte lagt in.

Dock verkar det inte vara sprillans ny data från OSM.

Uppenbart kommer en del data från andra källor, men en del känner jag igen som sådant jag själv redigerat eller är väl bekant med.

Saker jag noterade var

Stigar och GC-vägar är garanterat OSM, ser tydligt sånt jag har ritat in. Även parkeringsytor och en del mindre vägar kan nog vara från OSM. Huvudvägnätet och byggnader, m.m. verkar däremot komma från någon annanstans.

Jag kan kontakta dem och påpeka att de saknas att nämna OSM.

2 Likes

Vad jag kan se så är stigar från både OpenStreetMap (dock från något år sedan för nyare grejer jag ritade in för ett år sen är inte med) och Lantmäteriets topografiska karta.

Här är till exempel samma stig med två gånger (en från LM och en från gammal OSM-data)

“Open Streetmap” står nu med på listan av källor under rubriken Hur kartan är framställdsidan om karttjänsten, dock inte ännu en godkänd hänvisning direkt på kartan.

2 Likes

Hej på er,
Stefan här, som ligger bakom kartan ni diskuterar ovan. Som ni listat ut är OpenStreetmap en av datakällorna som jag använt. Att det inte fans en direkt hänvisning på kartsidan var ett misstag från mig och är korrigerat. Det har aldrig varit min mening att dölja, det vara bara ett olykligt misstag att det hade fallit bort när ni hittade och diskuterade kartan. Jag hade med det från allra första början när det började användas som en av datakällorna, sedan listade jag alla datakällor på en separat sida när de var så många att de täckte halva kartsidan på en mobil, men insåg när jag fick en bra påminnelse från Christian att det inte var lika tydligt längre när jag ändrat struktur på informationen om kartan. Jag har sedan dess lagt till det på kartsidan igen, och så får jag se hur jag kan göra det på rätt sätt framöver.

För er som inte hittade den mer detaljerade sidan om kartan så kommer här lite mer bakgrund. Kartans ursprung kommer som ni listat ut från min bakgrund som orienterare. När Laserdata blev tillgängligt från lantmäteriet så skapades en möjlighet att automatiskt generera en för orientering väldigt intressant karttjänst. Planbildsdata (dvs det som inte är höjdkurvor eller grönt (tätskog) på kartan hämtades från början från lantmäteriets öppna data som terrängkartan. Men vi insåg att på många ställen är openstreetmap bättre på ex stigar än lantmäteriet, så efterhand har open streetmap blivit en av kanske ett femtontal datakällor som idag används på olika sätt. Främst för stigar, byggnader och lite andra saker som staket mm. Jag försöker även själv ge tillbaka så gott jag kan med att återföra stigar och annat som är bra för open streetmap i områden där jag lagt extraarbete. Ex så gick jag över Stockholms skärgård när jag gjorde ett jobb förra sommaren för en tävling där och såg över och la till väldigt många av stigarna som finns inom det område som vi karterade mer noggrant då och uppdaterade den datan som finns i OpenStreetmap.

Då framtagandet av karttjänsten innebär en hel del databearbetning i form av deduplicering mellan olika datakällor (även om det inte är 100% perfekt som kan synas på kartan ibland) så görs det ett par gånger per år ett nytt lager av kartbilder. Det som ändras i openstreetmap ändras med andra ord inte automatiskt i det kartlager jag har tagit fram.

2 Likes

Fin karta, Stefan! :slight_smile: Synd att jag inte håller på med orientering.