Gesloten verklaring motoverkeer > 2 wielen uitgezonderd ophaaldiensten

Ik heb een vraag over het taggen van een geslotenverklaring. Op de eerste foto is de situatie te zien. Op het onderbord staat uitgezonderd ophaaldiensten. Op de tweede foto zie je de route planner van OSM die nu het verkeer nog door deze geslotenverklaring stuurt. Het verkeer zou echter om moeten rijden.

Hoe tag ik dit stuk weg? Voor het taggen van het onderbord kan ik binnen access op wiki namelijk niets vinden. Ik vraag mij zowieso af of het wel nodig is om het onderbord in dit geval te taggen. De vuilophaaldienst weet hun route wel en anders kunnen ze het onderbord ter plaatsen wel lezen voor die paar meter weg.

Voorstel:
motor_vehicle=no
moped=yes
mofa=yes
motorcycle=yes

Je taggingsvoorstel komt overeen met het bord. Het is toegestaan om een tag te ‘verzinnen’ als deze nog niet is gedocumenteerd (waste_collection=yes?), maar je redenatie om het onderbord niet te taggen lijkt me heel logisch. Wel zou je nog traffic_sign=NL:C6 kunnen toevoegen.

Het is trouwens mofa, niet mofo (dat betekent iets anders :)).

Bedankt voor je reactie. Dan doe ik wat ik voorstelde + traffic_sign=NL:C6. Ik laat het onderbord dan achterwege

Blijkbaar een heel tolerante wijk. :slight_smile:

Ik zou ook de wegclassificatie naar highway=service zetten.

Bij dit soort vragen open ik vaak het Overzicht_Nederlandse_Verkeersborden. Wel een “zware” pagina dus die heb ik maar lokaal op mijn computer gezet, dat laad een stuk sneller.

Waarom denk je dat highway=service hier zou passen? Heb het nu niet highway=service er van gemaakt maar residential gelaten. Het kan wel nog gewoon door tweewielers en voetgangers gebruikt worden. Als ik aan een service road denk dan denk ik niet aan dit stukje weg.

Bedankt voor deze link. Heb hem opgeslagen.

Het onderbord is wel niet leesbaar, dat wordt meer en meer een probleem.

Gevoelsmatig zou ik zeggen dat dit stukje weg iets meer naar service dan residential neigt door de beperkingen en het utilitaire karakter (vuilniswagens wel) er van, maar het hangt er een beetje tussen. Residential lijkt me ook niet fout.

En wat van highway=unclassified? Bij service leg je naar mijn mening te zeer de focus op de ophaaldienst terwijl tweewielers en voetgangers er nog gewoon gebruik van mogen maken. Technisch gezien liggen er geen woningen aan dit stuk straat waardoor je zou kunnen zeggen residential ook niet.

We kunnen natuurlijk ook zeggen, voor dat kleine stukje maakt het niet zo uit of er residential, service of unclassified op staat, zolang het er maar als straat op staat.

De tweewielers (motoren) maken het inderdaad wat meer dan service, maar voor voetgangers is service prima (deze bijvoorbeeld wordt door voetgangers gebruikt voor (een kleine hoeveelheid) doorgaand verkeer). Ik laat het zelf vooral afhangen van hoe het stukje weg in de rest van het wegennet hangt en de functie ervan.