gedeelte van een weg eenrichtingsweg maken

Hoe maak ik in josm een gedeelte van de weg eenrichtingsweg ?

Hoi pipi. Welkom op het forum.

Je bedoelt waarschijnlijk dat een weg tussen bijvoorbeeld twee kruispunten slechts van 1 kant toegankelijk is voor al het rijdend verkeer.
Dit gaat vrij eenvoudig:

  • Zorg dat je het eenrichting gedeelte gemarkeerd hebt.
  • Geef het gedeelte de Sleutel/waarde: oneway=yes.
  • Let bij de opgave dat dit betekend dat je alleen in de richting van de weg mag rijden. Draai anders de wegrichting om of geef de sleutel/waarde oneway=-1.

Voor een grote verzameling Sleutel/waardes kijk je natuurlijk op http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Kaarteigenschappen

Succes.

Bedankt voor je snelle andwoord

Dit was mij tot nu toe wel gelukt

Het probleem is hoe slekteer ik een gedeelte tussen twee knopen en niet de gehele weg om de eigenschappen te veranderen?

En wat is het verschil tussen tru en -1

Han

Hoi Han,

Normaal werk ik in Potlatch2. Voor dit soort dingen ga ik weer naar potlatch1.4 . Je selecteert met de muis een verbindingsknoop en drukt op de X. de weg wordt dan “gesplitst”. (niet fysiek… de knopen blijven wel verbonden) Soms moet je de knoop aan het andere eind ook bewerken met X. Nu selecteer ik het bewuste stuk. Druk op de + en krijg een keuzemenu. Kies voor oneway of typ oneway. Kies voor yes. Lukt het niet kies dan voor 1 of -1. Steeds bij enter zie je of de pijlen de goede kant uit wijzen. In Potlatch twee vind ik het omslachtiger, maar gaat het ook.
Wat het verschil precies is weet ZMWandelaar vast wel.

succes,
eggie

elke weg heeft een richting, naargelang de editor zie je als je de weg selecteert dan een pijltje, of in Potlatch1 zie je linksonder een grijs bolletje met een pijltje. Als de weg enkelrichting is in de richting van dat pijltje, gebruik dan de tag: oneway=yes

In het andere geval gebruik je oneway=-1, al is het vaak beter om de richting van de weg om te draaien (klik op dat grijs bolletje met de pijl in Potlatch1) om zo oneway=yes te kunnen gebruiken.

Blijkbaar is niet de gehele weg in OSM een eenrichtingsweg. In dat geval maak je een node aan op het punt waar de weg overgaat van 1 naar 2 richtingsweg. Als daar al een node staat is dat niet nodig. Selecteer de node en kies dan Gereedschappen> Weg splitsen. Selecteer vervolgens het gedeelte van de de weg dat 1 richting is. Voeg tag toe oneway = yes. Seleteer een ander item en kijk of de pijlrichting van je weg juist is. Zo niet selecteer de weg weer en druk op “r”. volg de instructies dan komt het goed. Succes

Bedankt allemaal voor de duidelijke uitleg.

Het is mij helemaal glukt, kan ik de onberijplijke veerkeers situaties van onze gemeente (leidschendam voorburg) er in verwerken en allea up-to -date houden met de situatie rond de sluisjes.