Naar aanleiding van enkele recente discussies lijken de richtlijnen voor het gebruik van highway=motorway/trunk(_link)
niet geheel duidelijk te zijn (bij anderen en/of bij mijzelf), dus het leek me een goed moment om deze even op een rij te zetten en te bezien of we ze willen aanpassen.
Huidige richtlijnen
- Allereerst de vraag: is het wel of geen
_link
? Zo ja: de gehelehighway=*_link
krijgt de hoogste classificatie van de wegen die het verbindt. Een verbinding tussenhighway=motorway
enhighway=primary
is dus bijvoorbeeld geheelhighway=motorway_link
, ongeacht waar de snelwegregels precies beginnen/eindigen. - Heeft het weggedeelte autosnelwegstatus? Dan
highway=motorway
. - Heeft het weggedeelte autowegstatus? Dan
highway=trunk
. - Heeft het weggedeelte zelf geen autosnelweg- of autowegstatus, maar verbindt het twee auto(snel)wegen met elkaar als onderdeel van een rotonde/kruispunt/aansluiting/knooppunt in het auto(snel)wegennet? Dan
highway=trunk
.
Zie verder de wiki.
Met motorway=yes/no
en motorroad=yes/no
kunnen de exacte begrenzingen van de auto(snel)wegen verder worden verduidelijkt. (Bij highway=motorway
is motorway=yes
altijd waar en dus overbodig.)
Regel 4 is de meest recente toevoeging, bedoeld om gaten in het trunk
-netwerk op te vullen (daarvoor waren er bijvoorbeeld veel primary
-rotondes in trunk
-wegen, wat onlogisch oogde).
Te overwegen aanpassingen/verduidelijkingen
Wat we precies doen bij de uiteinden van auto(snel)wegen zouden we eventueel kunnen aanpassen. Mogelijkheden die ik kan bedenken:
Wijziging classificatie van _link
bij wijziging auto(snel)wegstatus
Een verbinding tussen highway=motorway
en highway=tertiary
zou je kunnen opknippen bij het begin/einde van de autosnelweg, en dan highway=motorway_link
aan de snelwegkant en highway=tertiary_link
aan de niet-snelwegkant gebruiken.
Dit lijkt me problematisch omdat niet alle wegclassificaties een bijbehorend _link
-type hebben. Bij een snelwegafrit naar highway=unclassified
zou je het laatste stuk dus niet meer als *_link
kunnen classificeren, omdat unclassified_link
niet bestaat. Het is bovendien inconsistent met het algemene uitgangspunt dat een link de hoogste classificatie van de aansluitende wegen krijgt.
Langere onderbrekingen in auto(snel)wegstatus
Op sommige autowegen wordt de autowegstatus onderbroken over grotere afstand dan één rotonde/kruispunt/aansluiting/knooppunt. Het valt te overwegen hier ook highway=trunk
te gebruiken, op basis van hetzelfde gatenargument.
Voorbeelden:
- N359 door Workum
- N242 over de Leeghwaterbrug in Alkmaar
Persoonlijk lijkt me dit prima aanpassing, in de geest van het oorspronkelijke idee om gaten in het trunk
-netwerk te voorkomen.
Weggedeelten voorbij het uiteinde van de auto(snel)wegstatus
Soms zit er nog behoorlijke afstand tussen het begin/einde van de auto(snel)weg en het eerste kruispunt met het onderliggende wegennet. Deze weggedeelten zou je functioneel nog steeds op trunk
-niveau (of zelfs motorway
-niveau) kunnen zien, ook al is het geen auto(snel)weg meer en ook al vormt het geen verbinding met een andere auto(snel)weg.
Voorbeelden:
- A12 Utrechtsebaan in Den Haag
- Uiteinde van de N355 Groningerstraatweg op de Ring Leeuwarden
- Welterlaan in het verlengde van de A79 in Heerlen
Persoonlijk lijkt me dit onduidelijkheid in de hand wekken: je moet hier sowieso ergens een overgang in wegclassificatie hebben, en het begin/einde van de auto(snel)wegstatus lijkt mij dan de plek die het best aansluit bij de gedachte achter de classificatie, namelijk de koppeling tussen highway=trunk
en autoweg.
Auto(snel)weggedeelten die intuïtief aanvoelen als niet-auto(snel)weg
Omgekeerd kan ook: sommige weggedeelten zijn formeel auto(snel)weg maar voelen qua positie in het wegennet niet zo aan. Het zijn een soort rare formele uitsteeksels van het auto(snel)wegennet. Die zou je als de lagere classificatie kunnen taggen maar met motorroad=yes
/motorway=yes
.
Voorbeelden:
- Het uiteinde van de N281 Antwerpseweg richting knooppunt Ten Esschen in Heerlen
- Victor Hugoweg in Rotterdam
- Een deel van de Randweg N2 aan de westkant van Eindhoven
Dit lijkt mij een prima aanpassing (en ook een betere oplossing dan er *_link
van te maken, aangezien het normale rijbanen betreft).
Verbindingen tussen autosnelwegen zonder autosnelwegstatus
Voor weggedeelten tussen verschillende highway=motorway
die geen _link
zijn, wordt volgens de huidige richtlijnen nu al highway=trunk
gebruikt, maar je zou dit in theorie ook kunnen verhogen naar highway=motorway
(met motorway=no
omdat het formeel geen autosnelweg is).
Voorbeelden:
- Rotonde Velperbroekcircuit tussen A12 en A348 in Velperbroek
- Aansluiting Barneveld tussen A1 en A30 bij Voorthuizen
Persoonlijk denk ik dat highway=trunk
hier prima is en highway=motorway
vooral verwarrend zal werken. De combinatie highway=motorway
en motorway=no
is nogal paradoxaal.
Wat zijn jullie gedachten over deze richtlijnen, eventuele aanpassingen en de uitwerking in deze voorbeeldcasussen?