Gebruik van highway=give_way

Op de discord server kwamen we met een paar mappers er niet helemaal uit hoe we voorrangskruisingen moesten taggen. In Nederland hebben we verschillende voorrangsborden:

Die eerste twee kunnen met priority_road=designated worden getagd. Die laatste kan met highway=stop. Die 4 driehoek borden zijn voor het aangeven van de voorrang op een kruising. Het een na laatste bord wordt altijd met haaientanden aangegeven. Op wiki wordt dit als highway=give_way omschreven. Op de wiki pagina [1] staat echter helemaal niets over het gebruik van give_way in Nederland. Ook op het forum hier is er erg weinig over deze tag te vinden.

Weet iemand misschien meer over hoe de voorrang getagt kan worden en of het uberhaubt gebruikelijk is in Nederland?

[1] https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway=give_way

Als een weg in NL bebord is met B1, dan zullen alle zijwegen zie er op uitkomen het bord B6 vlak voor de kruising hebben, of B7 als de wegbeheerder vindt dat de situatie daar om vraagt.
Persoonlijk plaats ik alleen B6.

Ik tag highway=stop altijd als ik er een tegenkom. Gebeurt echter niet zo vaak.
Highway=give_way + direction=forward/backward tag ik redelijk vaak, voor bord B6 en/of haaientanden. Dat doen ook collega mapper’s in mijn buurt, dus ik ben niet de enige :slight_smile:
Ik tag ze niet altijd, dat vind ik te ver gaan. Highway=secondary’s hebben vrijwel altijd voorrang t.o.v. unclassified’s, dat vind ik de moeite niet waard. Ik tag het wel als het voor datagebruikers niet vanzelfsprekend is, bijvoorbeeld als een fietspad voorrang heeft. En dat gebeurd in NL vrij vaak (in DE vrijwel nooit, bijvoorbeeld)

Wat is er onduidelijk aan die regels m.b.t. highway=give_way? Ik zie geen groot probleem. En ander verhaal is: wat doen we met ‘voorrang van rechts’ kruisingen? Daar bestaat, voor zover ik weet, geen tag voor. Misschien omdat dat in GB nooit gebeurt. Maar hier komt het wel eens voor dat die secondary geen voorrang heeft t.o.v. die unclassified. Dat zal datagebruikers wel eens verrassen en is dus een tag waard. Maar misschien is dit een vraag voor een ander draadje.

Misschien dat het ook komt omdat op de wiki niets over NL wordt gezegt en dat de afbeelding volgensmij een Brits voorbeeld is. Misschien dat de wiki pagina dan aangepast moet worden (zowel die van highway=give_way als de nederlandse borden).

In Belgie wordt de tag highway=give_way ook een stuk vaker gebruikt (nu zegt dat niets) maar in NL voelen mensen hier dus minder voor om het te mappen of ze weten het niet.

Maar goed, volgensmij is het voor mij dan wel duidelijk. Je kunt op die voorrangskruisingen met highway=give_way de voorrang aangeven op de zijwegen.

Voor iedere haaietandenreeks of B6-bord plaats ik een highway=give_way en een direction=forward/backward, behalve bij:

1. een (tweerichtingsfietspad) op een vluchtheuvel. Daar liggen de forward en reverse zo dicht bij elkaar dat ik ze samenvoeg tot 1 punt in het midden, zonder direction.
  2. een T-kruising met aan de doorgaande voorrangsweg weg een vrijliggend eenrichtingsfietspad, het doorsteekje voor overstekende fietsers is daar een soort van “vluchtheuvel”.

Bij een eenrichtingsfietspad laat ik sowieso de direction weg.

De reden waarom ik alles markeer, is om aan goede telling te kunnen doen in bikerouter hoeveel keer ik voorrang moet verlenen als fietser op een route.

Gezien wat ik spontaan in NL tegenkom, kan ik me niet voorstellen dat dat ook maar in de buurt komt van de werkelijke hoeveelheid voorrangspunten.

Inderdaad highway=give_way is verre van incompleet in NL maar dat is een kwestie van consequent toevoegen (net als maxspeed en zebra’s) en op een gegeven moment is het compleet.

bikeroute is brouter based en ik heb in mijn profiel:

else if highway=give_way then
   (
     if direction= then stopcost
     else switch xor way:iswayreverse direction=forward stopcost 0
   )

@vakantieland_dot_nl hoe tel jij hoe vaak je voorrang moet verlenen?

2 Likes

Richtingsgevoelige give_way zoals in jouw profiel staat, staat bij mij nog op het ToDo lijstje.

Voorlopig tel ik nog met de hand, kolom “node$”

1 Like

Over hoe compleet de mapping is:

Bron Aantal
taginfo NL highway=give_way 35.324
NDW Verkeersborden B6 186.020
taginfo NL voor highway=stop 850
NDW Verkeersborden B7 4966

NDW Verkeersborden data is van NDW Open Data verkeersborden_actueel_beeld.

give_way is 19% en stop 17% gemapt versus NDW.

Highway=give_way hoeft toch niet altijd samen te gaan met het verkeersbord B7? Kan ik deze ook gewoon mappen als er alleen haaientanden zichtbaar zijn?

1 Like

Ik denk niet dat er een een-op-een-relatie bestaat tussen het aantal verkeersborden B7 en het aantal highway=give_way in OSM. Voorbeelden:

• Er staat 1 verkeersbord naast de weg en deze is van toepassing op een weg en een fietspad.
  • Een fietsoversteek heeft slechts één bord, maar de oversteek heeft een middeneiland wat 2x highway=give_way oplevert.
  • Er staan alleen haaientanden.
  • Er staat aan beide kanten van de rijbaan een verkeersbord voor extra attentiewaarde.
2 Likes

B7 is highway=stop

B6 is high_way=give_way

haaientanden
Er wordt road_marking=give_way gebruikt, daar zal nog discussie over zijn want in het ene land wordt het anders vormgegeven dan in het andere land. Zo ook benoemd, haaientanden. =give_way, zegt nog niet dat het haaientanden zijn.

road_marking:direction=forward of backward
De combinatie van ke/value leent zich voor een one click preset verwerking.
Veelal zal je dezelfde combinatie gebruiken.

Die situaties komen we tegen dat maakt het zetten van traffic_sign=NL:B6 lastig wanneer moet je het meenemen wanneer niet, of alleen bij zeer duidelijke plaatsing.
Dan heb je twee of drie combinaties in Nederland

Deels offtopic:
Het gaat dan om het effect van het verkeersbord op de weg in zijn geheel.

Dat vroeg ik mij een tijd geleden ook af dan bij een B1 
 B5 de voorrang aangevend. Of dat bord het fietspad net zoals de rijbaan een priority_road maakt of zou daar priority_cycleway gepast zijn.

Het weten van give_way telling in je route, dan weet je nog niet waar je priority hebt. Het omgekeerde. Dat zou dan zo zijn bij blokken en een crossing in Nederland crossing:markings=dots zegt niks over priority.

Het weten van beide, hoeveel effect dat heeft op de gekozen routering, is een punt om te bekijken. Wat is een veiliger route. Daarvoor heb je veel data nodig, wat lang lang niet compleet is in OSM.

Met het publiceren van de taginfo NL en NDW data was ik me bewust dat dit verre van een 1:1 relatie is maar ik denk dat het toch wel een globaal idee geeft wat betreft compleetheid.

Ja, Artikel 80 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) kort en krachtig:

Haaientanden hebben de volgende betekenis: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.

Met de recente stemming over crossing=zebra denk ik dat het goed zou zijn de alle waardes van de crossing key te herzien. Wat mij betreft zou goed zijn op een crossing aan te geven of de weg met de lagere classificatie voorrang heeft of niet, zo hoeft die informatie niet op de wegen te worden aangegeven.

Nog een voorbeeld:

• Een hoofdrijbaan heeft een vrijliggend éénrichtingsfietspad. Een afslag levert dan een soort van vluctheuvel op (tussen hoofdrijbaan en fietspad). Ondanks dat er geen bord staat, moet de bestuurder die van de hoofdrijbaan afslaat, voorrang verlenen aan de bestuurders op het paralelle fietspad.

Ik denk dat deze kruising qua give_way op deze manier juist getagged is:

• Als je vanuit de Aarleseweg wilt oversteken moet je 3 keer voorrang verlenen. Eigenlijk 4 keer: op de provinciale weg voor verkeer van links en nog een keer voor verkeer van rechts.
  • Als de vrachtwagen op de provinciale weg wil afslaan naar rechts, hoeft deze maar 1 keer voorrang te verlengen: aan het verkeer op het vrijliggende fietspad.
  • Als de vrachtwagen op de provinciale weg wil afslaan naar links, moet deze eigenlijk 2 keer voorrang verlengen: aan het verkeer uit de tegemoetkomende richting en daarna aan de bestuurders op het vrijliggende fietspad.

De blokmarkering op het wegdek geeft niet automatisch voorrang, maar in dit geval betekent het wel dat je snelheid moet verminderen om te kijken of je wel of niet voorrang dient te verlenen aan het verkeer op het fietspad. Daarom geeft ik geen richting mee aan de give_way tussen hoofdrijbaan en vrijliggend fietspad.

Ik kan je overwegingen onderschrijven. Een paar gedachten:

• Afslaand verkeer moet altijd voorrang geven (“rechtdoor op dezelfde weg gaat voor”) en dat taggen we vziw niet expliciet;
  • Op de kruisende weg: de eerste give_way die het verkeer tegenkomt geldt denk ik zowizo voor het fietspad plus de grotere weg plus het fietspad aan de andere kant. De herhaling van de haaietanden is wettelijk niet nodig, denk ik, het is meer een extra signaal. Soms zie je de haaietanden ook, als herinnering, voor het fietspad aan de overkant. Ik denk dat deze herinneringen niet persee getagd hoeven te worden, maar als er haaietanden staan dan heb ik wel de neiging om de give_way ook te herhalen.
    Dan krijgen routers wel te veel voorrangen binnen: tot 3 give_ways voor 1 kruising.

Kortom, in de gegeven situatie zou ik precies die vier give_ways mappen, maar allemaal met de direction expliciet voor de haaietanden t.o.v. de richting van de weg in OSM.

De blokmarkering zou ik eventueel taggen op de fietskruisingsnodes: highway=crossing + crossing:markings=dots. Maar voor alleen blokken of lijnen op een fietspad neem ik meestal de moeite niet.

2 Likes

RVV

• Je hebt voorrang regels.

• Regels, die regelen wie je voor moet laten gaan. “voor laten gaan”

Het afslaan regelt onder andere wie je waar, voor moet laten gaan, het verkeer op dezelfde weg, dus dat zijn ook de voetgangers.

1. Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.

2. Bestuurders die naar links afslaan, moeten tegemoetkomende bestuurders die op hetzelfde kruispunt naar rechts afslaan voor laten gaan.

Het voor laten gaan moeten we niet taggen als give_way, enkel alleen de haaientanden en B6.

Net als Peter schreef, hier wel de direction aangeven.

Eigenlijk jammer dat er geen truukje in Discord zit om hier een template van te maken - ik ben vast niet de enige die al die borden niet uit z’n hoofd kent :wink: (of is er een echt handige site voor, ik kom met een zoek actie vaak uit op sites die de borden willen verkopen!)

Bedoel je zoiets?

Handig overzicht met beknopte uitleg.

Persoonlijk geef ik toch de voorkeur aan informatie uit de bron:
wetten.nl - Regeling - Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) - BWBR0004825 (overheid.nl)

En voor de correcte tags:
NL:Overzicht Nederlandse Verkeersborden - OpenStreetMap Wiki