Gamla importer av "tveksam" kvalitet

Så det är här folk hänger nu =)

I början på 2019 gjordes det en heldel importer som, milt sagt inte är så bra, se epost listan[0] för er som missade det.

Har det diskuterats något mer om den efter det? Jag har inte varit så aktiv senaste åren, funderar dok på att göra ett ryck igen. Men bara att tanken på att försöka städa upp efter importerna gör att man helt tappar lusten.

Hur ställer sig folk till att man tar bort delar av importen? (i huvudsak bara sånt som ingen ändrat på) Att försöka göra reverts så här flera år senare är mer än jag vill ta på mig. Tänker mer att ta ett område i taget, innan/när man karterar det bättre.

Bara på ett ställe[1] är det flera ”intressanta” saker:

  • Massa tomma/otaggade små områden som inte skiljer sig från omgivningen
  • en del av de tomma områdena var förmodligen myrar och andra kategorier som inte importerades
  • är inkonsekvent med om wetland etc ska vara i forest relationerna eller inte
  • är inkonsekvent med hur hyggen taggas scrub/heath/gasland/inte alls
  • är inkonsekvent med om skogen slutar vid vägkanterna eller inte, ofta på samma korta vägbit
  • delvis dålig noggrannhet
  • generellt riktigt dålig precision, vill minnas att det var slumpmässighet inblandad

Finns säkert fler men vill inte lägga mer energi


Dalkvist

[0] The Talk-se April 2019 Archive by thread
[1] Way: 700259918 | OpenStreetMap

Jag ser inga problem med att först ta bort ett område för att därefter ta ansvar för att fylla det med marktäckning av högre kvalité.
Importen innehåller väl, vad jag vet, ingen mer detaljerad information som försvinner och som inte kan återställas från det man kan se från flygbilder.

Jag var aldrig speciellt förtjust i principen att runda till formerna för att få det att se tjusigt ut. Hellre kantigt, men att varje nod är korrekt placerad än att det är ögongodis med noder som är felplacerade.

Har heller inget emot att man plockar bort dåliga importer och ersätter det med något bättre.

När någon gjort nåt manuellt och faktiskt ansträngt sig bör man förstås ändra och uppdatera geometrin så historyn behålls, men en skräpig import tycker jag man kan dumpa.

Hållit på en hel del med marktäcken i fjällvärlden senaste tiden och där finns det en massa super-usla importer från förr som inte stämmer mycket överens med verkligheten och de brukar jag bara ta bort, finns liksom ingen geometri att uppdatera den till eftersom it makes no sense från början.

Inkonsekvenser i kartläggningsstil tror jag det är bäst att bara leva med, det är en naturlig följd av hur OSM fungerar. Så när jag ny-kartlägger kör jag med min egen stil jag tycker om, och när jag uppdaterar nån annanstans håller jag mig till den lokala stilen, om det inte är så stort område att man kan motivera att byta stil.

Ofta kanske det inte ens handlar om olika stil egentligen, utan snarare olika detaljnivå. Mindre detaljnivå: vägar går ovanpå marktäcken. Mer detaljnivå: skogskanten intill vägen är kartlagd. Taggar själv aldrig kalhyggen, helt omöjligt att hålla efter, åtminstone i norra Sverige.

1 Like

Jag har också sett några av dessa dåliga importer. Kolla på naturen söder om Hjälmaren I Vingåkers kommun, så ser ni själva. Det här projektet finns även dokumenterar på wiki: Import/Catalogue/NMD 2018 Import Plan - OpenStreetMap Wiki.

Jag har försökt städa bland dessa många polygoner, men det blir inte bra, utan man borde ta ett helhetstag på det hela. Vilket i sin tur innebär massor av jobb. Om man tänker göra det, så tror jag det är bästa att man väntar till LM:s ortofoton blir öppen data, för att inte riskera några rättighetsproblem.