G13 Onverplicht fietspad, electric_mofa, cycleway:both, etc

Speedpedelecs zijn bromfietsen dus die mogen sowieso al niet op een G11 fietspad (G12a moeten ze wel gebruiken).

Jup, die mogen wel nog.

Idd! In wetteksten maken ze onderscheid tussen of er wel of geen gashendel aanwezig is (waardoor je dus wel of niet hoeft te trappen).

Dit plaatje is voor mij erg verhelderend:

Maar er staat wel dat elektrisch aangedreven snorfietsen wƩl op het niet verplichte fietspad mogen. En het komt van vraaghetdepolitie, dat zal toch wel kloppen? electric_mofa=yes bijtaggen dan maar?

Een gashendel op een e-wieler??
Ik ben te oud voor dit soort fratsenā€¦

Het verschil tussen een (elektrische) snor fiets en een elektrische fiets is dat je bij een elektrische fiets moet zelf moet trappen om vooruit te komen. Daardoor is de besturing van het voertuig intuĆÆtiever en minder gevaarlijk.

Daarom wordt een fiets met trap ondersteuning (ook wel een elektrische fiets genoemd) onder de fiets categorie geplaatst.

1 Like

Daar ben ik het absoluut mee oneens, maar dit terzijde.

@Tjuro als je een draadje afsplitst mag je dat wel even vermelden. Dat is wel zo netjes.
@Peter_Elderson het plaatje van de wout klopt in zoverre niet dat ze schrijven dat je op een snorfiets geen helm op moet. Dat moet namelijk wel.
Of de rest klopt weet ik niet.

De rest klopt.

1 Like

Excuus daarvoor, ik was in de veronderstelling dat de melding in OT + intro hier voldoende duidelijk was.

Wel is het zo dat jouw post de eerst volledig off topic post was. Waardoor de hele thread ontspoorde. En ik het moest splitsen. In het vervolg zou ik het fijn vinden als je zelf een nieuwe thread aanmaakt als je een volledig nieuwe discussie wilt gaan voeren.

Sinds 1 januari 2023, ja. Dus dat is nu verouderd, maar wie mag waar is niet veranderd. Ook voor Amsterdam nog steeds geldig, maar met onderborden mogen ze uitzonderingen maken.

Daar staat al iets over een e-snorfiets (is dus al aangepast).

highway=cycleway & mofa=no & moped=no & electric_mofa=yes & traffic_sign=NL:G13
electric_mofa=yes omdat ā€œBestuurders van snorfietsen uitgerust met een verbrandingsmotor mogen het onverplichte fietspad slechts gebruiken met uitgeschakelde motor.ā€
Alleen bestaat de electric_mofa formeel niet. Maar daar wordt al even over gesteggeld en ligt de voortgang op zā€™n gat.

37 posts were merged into an existing topic: Mofa yes of designated bij G11 bord

En nu we toch bezig zijn; hoe ver wil je hierin gaan?
Amsterdam heeft bijvoorbeeld ook een milieuzone voor brom- en snorfietsen; met ook weer de nodige ontheffingen

Milieuzone

Er geldt een milieuzone voor brom- en snorfietsen (zie kaart). Het gaat om 2-takt en 4-takt brom- en snorfietsen met een Datum Eerste Toelating (DET) van vĆ³Ć³r 1 januari 2011. Brommers, scooters of snorfietsen met een DET van 2010 of ouder mogen niet meer binnen de bebouwde kom rijden. De DET staat op uw kentekenbewijs.

Lijst

Vul de kentekenchecker in om te controleren of u met uw brom- of snorfiets de milieuzone in mag.

De milieuzone geldt niet voor:

  • Elektrische brom- en snorfietsen
  • Brom- en snorfietsen met een DET vanaf 1 januari 2011
  • Motorfietsen
  • Gehandicaptenvoertuigen (hebben vaak een verzekeringsplaatje)
  • Brommobielen

Is dat met aparte borden aangegeven, en zo ja is dat een algemeen bord met ev onderborden of iets wat je in Amsterdam gewoon maar moet weten?

Dit zijn de borden die overal op de gemeente grens staan:

Je hebt ook milieuzones voor andere voertuigen en ze lijken per stad te verschillen. Dus een willekeurige zone zelf mappen kan geografisch misschien wel, maar je hebt er dan weinig aan lijkt mij. Maar misschien ligt dat toch anders.
Tomtom waarschuwt ook als dat ik een landsgrens passeer en dan mag ik een andere route kiezen.

Elke voertuigsoort weer onderverdelen naar ouderdom en dat op alle wegen binnen de zone taggen klinkt niet erg aantrekkelijk.

Dat lijkt me dan een algemene vraag of in bredere zin iets met milieuzones willen. Taggen we die al ergens in Nederland eigenlijk? (Ik heb enkel zoā€™n ouderwetse fiets die je zelf moet aandrijven, milieuzones overkomen andere mensen :wink: ).

Op de wiki wordt het in ieder geval niet uitgelegd. Weet je nog waarom er voor mofa=yes is gekozen?

Wel staat hier:

De tags voor mofa en moped zijn hier dus niet strikt noodzakelijk, daar G11 dat bepaalt, maar dan moet natuurlijk wel nadrukkelijk traffic sign=NL:G11 getagd zijn.

Dat klopt qua herleidbaarheid van de data, maar niet qua OSM-conventies. Access-rules kunnen niet vanuit een verkeersbord-tag bekend worden veronderstelt bij de data-consumers. Aan de wikidocumentatie schort dus nog het een en ander. Dat is gezien de leeftijd van die pagina ook niet vreemd (noch verwijtbaar).

Het lijkt erop dat mofa=designated inderdaad correct is. Natuurlijk is dat voor veel datagebruik effectief hetzelfde als mofa=yes, maar we zaten met bicycle=use_sidepath ook aan de specifieke kant van het taggen, terwijl bicycle=no ook had volstaan voor (specifiek) routing. Het lijkt me wenselijk om dan hier ook correct te zijn als de G13 toch ook aangepast wordt.

Ik begin een voorkeur te krijgen voor mofa:<specificatie>=*. Bij de G13 valt eigenlijk mofa=designated plus mofa:combustion=no best te verdedigen.

1 Like

bicycle=use_sidepath betekent bicycle=yes als de fiets breder is dan 75cm. Daarom is het goed om alleen bicycle=no te gebruiken als er een expliciet verbod is. En niet als er een fietspad in de buurt is.

Het moeilijke daarvan is constructies als :forward. Na ā€˜mofaā€™ kan een conditional komen. Dus dat kan voor parsers vervelend worden als ze opeens mofa:combustion:forward moeten parseren.

niet alleen voor parsers; ik vind doorgaas die geneste tags ook een drama voor onderhoud.

In het proposal wordt er gesproken ove electric_mofa