Forslag til import av Bane NOR sine sykkelhotell

Hei OSM Norge :slight_smile:

På vegne av Buskerudbyen, etter avtale med Bane NOR SF, foreslår jeg å importere Bane NOR sin offisielle liste over de 41 sykkelhotellene som de driver.

Dokumentasjon

Dette er wiki-siden: Import/Catalogue/Bane NOR bicycle hotels, Norway import - OpenStreetMap Wiki
Dataene kan lastes ned her: Proton Drive
Her er .osm-filen jeg har laget av dataene: Proton Drive

Lisens

Jeg har sjekket at dataene er kompatible med ODbL.
De er distribuert under NLOD 2.0, og vi har fått tilatelse via mail.

I korte trekk

  • Det er snakk om 41 sykkelhoteller eid og driftet av Bane NOR SF i forbindelse med togstasjoner.
  • Vår tilknytting til dataene er at vi jobber med å få det offentlige til å bruke OSM for å gjøre det lettere å velge sykkelen i hverdagen
  • Datasettet inneholder en del info om hvert hotell, slik som hvorvidt det har sykkelpumpe, osv. Se wikisiden for full info.
  • .osm-filen er på 37 kB
  • Vi vil importere med hjelp av JOSM
  • Vi vil bruke Conflation pluginen til JOSM for å gjøre conflation. For å sikre at vi fanger opp alle eksisterende sykkelhoteller vil vi bruke et Overpass-søk. Foreløpig ser søket slik ut: amenity=bicycle_parking and bicycle_parking=shed and operator=“Bane NOR SF” – Jeg kan ikke garantere at det fanger opp alle, så forslag til forbedringer mottas med takk! Om det er umulig å bli sikker på om et søk fanger opp alle, så vil jeg sjekke manuelt at vi har med alle før jeg starter importen.

Alle andre innspill mottas med takk!

I utangspunktet skal man lage tre forum-poster i forbindelse med import: Denne før vi gjør noe hvor vi spør om det er interesse for dette i lokalmiljøet, en til når vi har fått velsignelse til å gjøre det og har begynt å lage dataene, og en siste hvor vi viser fram dataene og gir 14 dagers frist til å komme med innspill og innvendinger. Det er slik jeg har forstått import-sida på wikien.

Men med tanke på at dette er en såpass liten import, og at vi egentlig er seint ute, så håper jeg at det er mulig å få deres velsignelse til å bare poste denne ene forumposten og starte importen allerede på søndag eller tidlig neste uke. Hvis det blir altfor kjapt, så forstår jeg det veldig godt. Men gi beskjed hva dere tenker! Jeg vil uansett også sifra via import-mailinglisten før jeg starter.

Dette er min første import, alle tips og triks mottas med takk! :slight_smile:

3 Likes

For klarhet: Dette er er betalt oppdrag fra Buskerudbyen og Kolumbus. Vi gjør dette for å dokumentere import-prosessen, og både oppfordre til å dele offentlige datasett og hjelpe andre kommuner/fylker med å importere andre typer åpne data. Generelt, men med tanke på data om sykkeltilrettelegging spesielt.

" og at vi egentlig er seint ute, […] starte importen allerede på søndag eller tidlig neste uke"

Kvifor er det travelt? :slight_smile:

Ser i taggeplanen at de vil nytta source:license, som er ein lite brukt (eit par “Public domain” i taginfo) og litt rar tagg. Brukarar av OSM får jo uansett dataa under ODbL, og om dei er tilgjengelege annan stad under andre vilkår er jo ikkje dette noko vi treng her!

Ellers ganske mykje importmetadata, med import, source. source:url, source:date, import:page og source:license. Ikkje heilt vanleg, og noko av dette høyrar kanskje heller heime i eit changeset.

Ser ut til å være et bra tiltak. Et dataset av bare 41 punkter behøver ikke noen formell importplan, men likevel noen innspill her:

  • Tabellen med tags skal stå under Tagging plans, ikke Changeset tags.
  • operator:type=public er vanligere å bruke, og BaneNor er bare et statsforetak, så neppe governmental.
  • De 6 siste taggene i tabellen skal ikke være med på alle sykkelhotellene. Det holder å la denne informasjonen fremgå av en tekstlinje i endringssettet.
  • Du kan linke til godkjennelsen ved først å kopiere mailen inn i denne tråden.
  • Generelt kan det være greit å begrense taggingen til det man kan regne med vil bli vedlikeholdt i årene fremover.

Greit for meg å bare ta dette inn i OSM.

1 Like

Enig i at det ikke er nødvendig med en formell importplan for så små mengder data. De formelle importprosedyrene er laget med tanke på store importer (som kan medføre store problemer), ikke et datasett med bare 41 objekter.

Det viktigste her er nok at du får dokumentert tillatelsen dere har fått på e-post.

1 Like

Tusen takk for gode tilbakemeldinger! Som dere kanskje skjønner utfra at jeg ikke har svart før nå, så har jeg tatt meg litt vann over hodet med hva jeg klarer å få til, så jeg rekker uansett ikke å gjøre dette på søndag.

Når det gjelder metadata-taggene, så var det min forståelse utfra det jeg leste på wikien at det skulle med. Men jeg ser hva dere sier og skal se nærmere på det.

Når det gjelder at det er et lite sett som kanskje ikke krever alle formalia, så handler dette vel så mye om å lære hvordan gjøre import. Men også: Det står ikke noe om at små importer ikke trenger å være like rigide i wikien, som jeg har sett? Men ja, føles veldig nyttig å øve med et lite sett, jeg lærer masse her nå.

Og når det gjelder tiden, så vil vi gjerne kunne vise til Bane NOR hvordan dataene de har gitt oss tar seg ut importert inn i OSM på neste møte med dem. Vi vil jo veldig gjerne at de skal få blod på tann, og fortsette å bidra med gode data :slight_smile:

Takk igjen! Jeg gir beskjed når jeg har fått tid til å se skikkelig på dette og gjøre endringer.

1 Like

Epost som bekrefter at vi har tilltatelse til å bruke data:

Fra: Hallås Vetle Riis
Sendt: onsdag 25. januar 2023 08:44
Til: Trond Solem
Emne: SV: Deling av data fra Bane NOR om sykkelhotell og også andre parkeringsmuligheter - NeTEx

I N T E R

Hei igjen,

Her har du en fil med alle sykkelhotellene, forhåpentligvis i det OSM-formatet som må til.

Med vennlig hilsen
Vetle Riis Hallås
Konseptutvikler
Bane NOR Eiendom
Fag og utvikling
E-post: vetle.riis.hallas[krøllalafa]banenor.no
Besøksadresse: Schweigaards gate 33, 0191 Oslo
Postadresse: Postboks 9026, 0137 Oslo
Sentralbord: 05280 / www.banenoreiendom.no

1 Like

Edit: Glem det, jeg skjønte det nå… :S