Fochteloërveen afgegraven?

Heb hier een kaart gevonden
https://kaartportaal.drenthe.nl/portal/apps/webappviewer/index.html?id=2c921084fa4b412583a5a5cc355092fa

Hier kun je zien hoe het Friese deel van het “heideveld” langzaamaan een hoogveengebied wordt.

  • De droge “ruigtevelden” tag ik als natural=scrub;
  • ruigtevelden die onder water verdwijnen heb ik als natural=wetland, natural=marsh getagd;
  • hoogveen en water wat duidelijk bedoeld is om dicht te groeien heb ik als natural=wetland, wetland=bog getagd;
  • open water en water wat misschien moet dichtgroeien maar dat duidelijk nog niet doet is gewoon natural-water;
  • Er zijn dijkjes en stroken die denk ik voor het beheer bedoeld zijn: die heb ik als gras getagd. Dus die zie je als lange groene stroken. Ik denk dat die uiteindelijk gewoon in het hoogveen opgaan, maar nu zijn ze nog duidelijk te zien.

Die “beheerkaart” is erg optimistisch; op ontiegelijk veel details klopt die (nog) niet met de zichtbare werkelijkheid. Ik denk ook dat er veel afhangt van de hoeveelheid neerslag en van het seizoen, over een paar maanden ziet het er wsch weer veel begroeider uit.

Ik denk dat over vijf jaar een mapper uitroept: “wat een zooitje hebben ze er in 2023 van gemaakt, er klopt geen horst van! De boerengolfbaan, het alpacakamp en de monorailterminals staan er niet eens op!”

De water bufferzone, het gebied met al het ruigveld zal niet langamerhand in veen veranderen. Of in iedergeval niet in een mensenleven. Veengebieden hebben duizenden jaren nodig om op te bouwen, aangezien ze bestaan uit een grond van dood plantenmateriaal. De gebieden die op de beheerkaart staan als Ruigveld kunnen veel beter als een mix van natural=water, wetland=marsh en landuse=grass denk ik.

Het veengebied is een overblijfsel van het vroegere smilder veen. dat 5 keer zo groot was maar grotendeels is ontgonnen. Wat men probeert te doen in dit natuurgebied is het overgebleven veengebied in stand te houden. Daarvoor zijn de waterbuffer zones.

De waterbuffer gebieden zijn er eigenlijk alleen maar om 1: wat afstand te creeren tussen de landbouw en het veengebied en 2: om het water niveau in het veengebied te verbeteren, want voorheen (en nog steeds) heeft dit gebied last gehad van chronische droogte door teveel sloten in de omliggende omgeving Ze zijn niet ingericht om langzamerhand in veengebied te veranderen.

Dat is wat ik doe, maar ook met scrub erbij vooral als ik takken, struiken en soms kleine boompjes zie. IK vind het lastig om grond waar ik geen groen op zie, als gras te taggen. Ik zal over een paar maanden nog eens kijken, misschien staan er dan overal wuivende grashalmen van een meter.
Maar ik zie wel steeds meer hoe ze in het veengebied zelf te werk gaan, en dat het inderdaad dichtgroeit. En dat er stukken zijn waar het niet goed lukt, daar zie je spontane boomgroei. Ik moet zeggen, erg natuurlijk ziet het er niet uit, van bovenaf, maar dat geldt eigenlijk voor alle heringerichte “natuur”, de eerste decennia.

Dijkjes en grasbanen liggen in het hoogveen, ik denk om machines en mensen naar de plekken te brengen waar waterkeringen aangebracht worden en andere werkzaamheden. Je ziet ze ook lopen naar sloten die in vakken (kweekbassins?) verdeeld zijn die vervolgens dichtgroeien, naast een meestal veel groter veenkavel met keurige ‘veenregels’. Ze wachten duidelijk niet tot de natuur het “vanzelf” doet.

Vermoedelijk klets ik nu ook een hoop onzin, maar ik vind het wel machtig interessant, nu ik me er oppervlakkig in verdiep!

Voortgangsbericht:
Ik heb veel gedaan, maar… de bronnen zijn gewoon niet gedetailleerd genoeg, te planmatig, met (zo lijkt het) een behoorlijk hoog wensdenkgehalte. Zo staan op de natuurbeheerkaarten bijvoorbeeld stroken “droge heide”, waar ik op luchtfoto’s geen enkel onderscheid zie met het omringende hoogveengebied. Idem voor stukken grasland, al zitten daar meestal aparte sloten omheen, die dan weer niet op de natuurbeheerkarten staan. In het algemeen is het water nauwelijks aangegeven.
OSM en de BGT hebben veel water waar op de luchtbeelden niets of bijna niets (meer) van te zien is, en dat veroorzaakt heel veel multipolygonen.

Ik laat dit landuse/natural/landcover werk nu verder zitten, want zonder een veel betere bron lukt dat gewoon niet: dan wordt het erg veel gokwerk.

Wat ik wel kan doen, want daar begon het mee, dat is: monstertentakelmultipolygonen opknippen in behapbare stukken. Maar dat zou ik dan wel gericht en op verzoek willen doen. Dus als iemand zegt: ik wil dat en dat stuk verbeteren, kan jij de MP (met objectnummer?) vereenvoudigen, dan hak ik dat stuk op in redelijke delen, zonder iets aan de geografie of aan de tagging te veranderen.

Is dat een bruikbaar voorstel?

Veel werk gedaan. Ziet er goed uit ondertussen.
Zal er mischien de komende weken nog wel naar kijken als ik daar de tijd voor heb. Ook ben ik van plan om over een maand ofzo, als de lente wat beter begonnen is, naar het gebied te gaan voor een wandeling en survey.