Filteren op veiligheidsregio/provincie in overpass

Beste forumgebruikers,

ik werk sinds kort met overpass turbo. nu wilde ik alle wegen met een maxweight=* en het mag geen brug zijn. dat kreeg ik voor elkaar, maar ik krijg het niet voor elkaar om dan het resultaat van de eerste query/ vraag te filteren op provincie of veiligheidsregio Groningen te krijgen , Drenthe etc. is geen probleem, maar Groningen heeft ook de stad Groningen dus als ik “in Groningen” gebruik, krijg ik alleen de resultaten in de stad Groningen. ik heb het al eerder bij de hand gehad ,maar kan de de oplossing van destijds niet meer terughalen.

groeten,

Jan Hoogendoorn

Het probleem hier is dat de naam van een veiligheidsregio niet uniek is en overpass voor de geocodeArea niet de veiligheidsregio Groningen neemt maar de plaats Groningen.

Overpass gebruikt Nominatim om de naam Groningen om te zetten in een boundary, zoeken op Groningen, laat zien dat de Veiligheidregio pas de vierde in de rij is, nummer 5 ligt in Suriname.

De oplossing is niet de naam te gebruiken maar de “osm-id”, die kan die vinden door in de zoekresultaten de link te bekijken, voor de Veiligheidsregio Groningen is die 11961268.

1 Like

Is de aanleiding hiervoor dit soort situaties?

Door de maxaxleload zou het kunnen dat brandweerwagens via de (onwenselijke) oversteek daarboven gestuurd worden. We hebben hier als community eerder naar gekeken en toen ook een paar tags duidelijker gedocumenteerd: Key:emergency - OpenStreetMap Wiki

Het is dus qua tagging mogelijk om te zeggen dat de wettelijke limiet X is, maar dat veiligheidsdiensten deze veilig kunnen negeren, of zich aan een bepaalde limiet X + Y kunnen houden terwijl ze de wettelijke limiet negeren.

Uiteraard moet de navigatiesoftware voor de hulpdiensten hier ook mee werken. Mocht je hier op vastlopen, open dan even een topic over dit onderwerp.

1 Like

ja, dit is o.a. een aanleiding daartoe. Dit is een wijziging van mijn collega.
Ik wil daarom een ljjst generen met deze beperkingen en deze met betreffende gemeente oppakken, of het bezwaarlijk is dit aan te passen voor emergency.

1 Like

Hier is een nog makkelijkere manier om in Overpass binnen een veiligheidsregio te zoeken:

area[boundary=safety_region][name="Groningen"]->.a;
way[highway][maxweight][!bridge](area.a);
out geom;
1 Like

dank voor alle geboden oplossingen, het is inmiddels met meerdere oplossingen gelukt!

1 Like