fietspad eenrichtingsverkeer gaat verkeerde kant uit

Op oostelijke fietspad op de Methen (tussen de rotondes Groessenseweg en Ringbaan ZUid) in Zevenaar wil ik fietspad éénrichtingsverkeer maken.
Echter zodra ik kies oneway=yes, krijgt fietspad wel pijl te zine, deze staan dan echter de verkeerde kant op.

Wat gaat hier fout, cq moet ik andere waarde gebruiken, waardoor ik eventueel geen pijl zie staan ?

Donald

De weg is in dit geval dan de andere richting in getekend. Je kan echter in potlatch de tekenrichting van de weg omdraaien met de pijlknop (reverse direction) rechtsonder.

Overigens geeft de tag oneway=-1 het zelfde resultaat.
MEt het omkeren van de weg zoals ligfietser voorsteld moet je altijd wel even de oneway-tag controleren. In JOSM klapt ook de waarde namelijk automatisch om van “yes” naar “-1” of vise versa. Voor Potlach 2 weet ik de reactie niet.

Oneway=-1 heet ‘Oneway reverse’ in Potlatch termen. Je kan dus ook die optie kiezen ipv de wegrichting omdraaien.
Als je de wegrichting omdraait en er staat al oneway=yes dan blijft oneway=yes gewoon staan.

Ik had gisteren al geprobeerd met oneway=-1 en ook reverse, maar met Potlach zag je dan niets veranderen (ik zag geen pijltjes).

Door de oplossing van ligfietser te gebruiken zie in je met Potlach direct de pijltjes staan, zodat je weet dat het eenrichtingsverkeer is.
Doordat dit direct visueel zichtbaar is, kan ik sneller diverse straten aanpassen waarvan ik (al dan niet uit het hoofd) weet dat deze éénrichting zijn.

thnx

Donald

Nog een tip: Je kan in Potlatch de tekenrichting van iedere (geselecteerde) weg zien in de mapstyle “Enhanced”

Heeft het zomaar omdraaien van wegrichtingen geen consequenties voor eventuele route relaties?

@ligfietser: Inderdaad, zo kun je dat ook zien.

@ZMWandelaar: Wat bedoel je met route relaties ? Wanneer de gemeente een weg op een bepaald moment omtovert tot een éénrichtingsweg wordt, zul je dit toch ook op deze manier moeten aanpassen.

Donald

ZMW bedoelt denk ik forward/backward role op route relaties, dat is iets waar je idd op moet letten als je de wegrichting omdraait en er zit toevallig zo’n relatie op die weg:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Relations/Routes#Members

if a route should only be followed in one direction for some or all of its length, the “role” can indicate this for some or all of the constituent ways. “forward” means the route follows this way only in the direction of the way and “backward” means the route runs only against the direction of the way.

Ik weet niet hoe de verschillende versies van Potlatch en Merkaartor er mee omgaan, maar in JOSM wordt er aan je gevraagd wat je wil doen met de forward/backward roles als een wegrichting omdraait. (Natuurlijk alleen als er één van de twee voorkomt voor die weg).

ligfietser/zmwandelaar: Ik zie wat jullie bedoelen.
De vraag had betrekking op een fietspad waar geen relaties aan zaten.

Ik zal hier rekening mee houden en indien er wel relaties aan vast zitten, zal ik de pijl niet omdraaien, maar zal ik in dat geval gebruik maken van oneway=-1

Donald