Expertise van OSM-leden gevraagd m.b.t. te importeren digitale project kaarten

Weer een kort antwoord: ik heb 5 euro die ik per maand opzij kan leggen voor onvoorziene omstandigheden.
Wellicht heb je gehoord van belasting toeslagen affaire ?
Ik ben ervaringsdeskundige op bovenstaande affaire…

Oei; ja dan is het lastig sparen én een latop niet de eerste aankoop waar je aan denkt!
Balen Dillen! Die toeslagen affaire gun je niemand!

Vervelend dat je slachtoffer bent van de toeslagen affaire

Nu terug on topic

In JOSM kun je achtergrondkaarten toevoegen. Dit support volgens mij WM(T)S en TFS. Op basis daarvan teken je handmatig de dingen in. Ik zou niet weten hoe je vectorlagen (of WFS) toevoegt zodat je het kan gebruiken voor uitlijnen, misschien weten anderen dat?

Gaaf. Ik heb hier wel een paar bedenkingen bij. Allereerst: dit zal niet enkel veroorzaakt zijn door OSM, al zou het wel een redelijke bijdrage kunnen leveren.

Ten tweede: de datagebruikers van OSM hebben verschillende updatefrequenties. Voor bewerkingsprogramma’s als iD is dat natuurlijk laag. Maar ik verwacht dat autonavigatie wekelijks of maandelijks hun kaarten update (en wel vaker contact heeft met een feed waar werkzaamheden in staan). Het effect van werkzaamheden die een maand duren erin zetten zal dus minder zijn dan dat van werkzaamheden die een jaar duren. Misschien is er ook nog wat spook-afname nadat de werkzaamheden klaar zijn en uit OSM zijn gehaald.

Wat denk ik het meest praktische is, is met de gemeente de verschillende fasen te bespreken. Dan gewoon een documentje op te stellen met welke ways (met hun ID’s) op welk moment verbouwd worden. Tijdens het project geven ze jou dan een seintje om die wijzigingen door te voeren.

Nog 2 puntjes die misschien handig zijn.

  1. Gebruik construction:highway=* zodat er nog wel ergens staat wat de weg was/wordt
  2. Voeg iets van een note toe voor welk project het is, zodat je makkelijk al je bewerkte wegen kan vinden en kan checken of die weer goed staan aan het eind. (Kan via Overpass dan op zoeken)
1 Like

? bewerkingsprogramma’s halen toch de te bewerken stukken vers op?
Na bewerking toont osm.org de bewerkingen vrij snel, dus dat is een hoge verversingsfrequentie. Een navigatietoepassing zal een veel lagere updatefrequentie hebben.
De meeste navigaties voor verkeer zijn niet gebaseerd op OSM, dus een OSM-wijziging zal geen invloed hebben op verkeer dat navigatie gebruikt. Een plotse grote afname van verkeer in een bepaald gebied ligt hoogstwaarschijnlijk aan een maatregel op de weg(en) zelf, versterkt door overnemen van zo’n wijziging door navigaties als Tomtom en Google maps.

1 Like

Oeps, inderdaad hoge frequentie = vaak updates = korte (lage) tijdsverschil wanneer de update is verwerkt

Maakt TomTom - en dus veel autonavigatie - niet gebruik van OSM data? Ik denk dat een weg als construction markeren wel wat effect kan hebben (al is het omdat die de weg ontwijkt omdat die niet weet of erlangs gereden kan worden). Ben het wel met je eens dat 80% te veel voelt om alleen door OSM veroorzaakt te zijn

TomTom maakt gebruik van OSM; maar volgens mij hebben zij ook hun rechtstreeks lijnen met de wegbeheerders om werkzaamheden te verwerken in het kaartmateriaal. Overigens doen ze dat in een layover middels de functionaliteit voor file waarschuwingen waarbij werkzaamheden als een blokkade op de weg voor langere tijd weergegeven wordt. Het onderliggende kaartmateriaal wordt verder niet aangepast.

OSMAnd Maps als navigatie app, haalt afhankelijk van je abonnement indien gewenst elk uur updates van het kaartmateriaal op.

ik vind het zonde om Dillen GJ een keer te gaan missen bij gebrek aan JOSM. Hij is te enthousiast om hem te willen missen. Ik neem hem het gebruik van het te lange leesplankje woord scha-pen met een cookie in het midden niet kwalijk. :upside_down_face:

Dus heb ik al twee keer eerder een crowdfunder voorgesteld. Dit is mijn laatste poging. Ik wil van minstens 10 mensen uiterlijk zondag 5 november een PM krijgen dat ze 25 euro willen bijdragen. Als het er meer zijn wordt het bedrag lager maar ik mik op 250 totaal. Niemand behalve de bijdragers zelf gaan horen wie ze waren. Medeleven met die toeslagen affaire is goed maar helpt niet.

Kom maar op!

En Dillen GJ, nou niet meer beginnen over JOSM op alle platforms :star_struck: Regel 1 is ‘kies het juiste gereedschap’ en regel 2 ‘do not force it, use a bigger hammer’

okay okay, tikkeltje off-topic

3 Likes

Ik denk nog steeds dat een .geotiff prima werkt. Nu zijn tiffs altijd grote bestanden en van een geotiff van 250 MB wordt JOSM erg traag, althans op mijn pc.
50 MB werkt hier prima.

Beste OttoR,

Uw statement is correct. TomToms verkeersinformatie is een laag op de kaart. We halen verkeersgegevens over wegafsluitingen uit verschillende bronnen, waarbij het NDW de belangrijkste bron is (https://opendata.ndw.nu/). Voel je vrij om verbinding te maken met het NDW voor soortgelijke informatie.

Salim, TomTom

1 Like

Hallo Salim,

Weet jij toevallig wat de gebruikslicentie van opendata.ndw.nu is? Kan dit echt vrijelijk gebruikt worden en dus in OSM overgenomen worden?

Nu ben ik geen API expert; en vraag me af of de zaken als ‘file informatie’ wenselijk is; maar als dit allemaal inderdaad ‘open data’ is dan zijn er wellicht bronnen die voor @Cartographer10, @tttnnn24 wel interessant zijn:

post en verdere zoektocht

Willekeuring? Hoe kom je daar nu bij?
Changeset: 115371084 | OpenStreetMap op basis van Data en informatie

Hallo OttoR,

De Gegevens zijn gelicentieerd voor gebruik en zijn beschikbaar.

“Uw statement is correct. TomToms verkeersinformatie is een laag op de kaart. We halen verkeersgegevens over wegafsluitingen uit verschillende bronnen, waarbij het NDW de belangrijkste bron is (https://opendata.ndw.nu/ ). Voel je vrij om verbinding te maken met het NDW voor soortgelijke informatie.

Salim, TomTom”

Taking in consideration the given info i received from province North Holland (being that since the under construction status definition of project Houtplein [a month old now] that the traffic there in the area is drastically reduced since a month and the info that the project is running now 2 years on which at least 1,5 year the mentioned project area being blocked by concrete barriers gives me the impression
Province North Holland wants a cheap meaning of project progression measurement via OSM for the project Cruquiusbrug then ?

@Geim My bad. hij is dan denk ik door de gemeente Amsterdam wel heel rudimentair aangeleverd. Kom hem regelmatig tegen dat hij ergens dwars doorheen loopt; wat niet overeenkomt met de zone “op de grond”. Neem als voorbeeld de Gooise weg bij betondorp:

Eén keer als boundary=low_emission_zone

En één keer als multipolygoon voor de brommers en bromfietsen:

Die van de brommers volgt nog enigzins een BGT lijn als logische route. Die van de auto’s volgt niets en loopt schuin over de Rozenburglaan heen en 50 meter verder dan waar hij op de Gooiseweg start. Nu snap ik best dat je hem niet overal 'netjes’kan laten lopen; maar heb hem al een paar keer tegen gekomen, waar hij wel erg slordig loopt.

No problem, kan ook zijn dat er te veel punten in de way stonden en ik her en der wat heb moeten verwijderen. Kan me nog herinneren dat het een flinke klus was. Wilde er geen MP van maken.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat je hier wil zeggen!

1 Like

@Peter_Elderson:
Lees mijn eerste bericht in dit draadje combineer dat met de opmerking van sbaido en de reactie op sbaido van mij met een vragende conclusie…
Dan wordt het wel duidelijk

Wat is “a cheap meaning of project progression measurement”? Letterlijk vertaald is het “een goedkope betekenis van projectontwikkeling meting”.

Het is mij niet duidelijk wat je precies wil importeren.

Meaning of ——-> wijze van.
Ok ik leg uit: Ik krijg van provincie Noord-Holland de melding: sinds je in OSM ‘underconstruction’ gebruikt hebt (project Houtplein) is het autoverkeer in dat gebied drastisch naar beneden gegaan.
Bijna de hele duur (nu 1,5 jaar) van het project is het autoverkeer al geblokkeerd middels betonnen obstakels en is het dus vreemd dat provincie Noord Holland nu ineens een dip ziet in auto verkeer in de buurt van project Houtplein.
Te meer TomTom daarbij via Salim ook meldt dat TomTom verkeersopstoppingen via een ander kanaal dan OSM aan hun klanten aanbied…
Provincie Noord Holland heeft belang bij een low cost project voortgangsmiddel… (laagdrempelig via internet te zien)
Wat ik wil achterhalen is dit: wordt OSM-NL straks gebruikt om voor Provincie Noord-Holland (project Cruquiusbrug) een goedkoop effectief project voortgangstool te maken (door mij te laten geloven dat ik doordat ik zogenaamd goed bezig ben geweest bij project Houtplein ik nog meer kan betekenen bij hun project Cruquiusbrug of is de verkeersvermindering daadwerkelijk een feit)
Als het feitelijk is wil ik kijken wat OSM-NL terug kan krijgen van Provincie Noord-Holland kwa digitale data om de OSM-database actuelere te krijgen op provinciale wegen gebied bijvoorbeeld…

En inderdaad ik zie nu dat ik een vertaal fout gemaakt heb ! :blush:
Toch maar weer mijn teksten door een vertaal programma halen…