Har lagt merke til at mange konkurrende kartleverandører i Oslo ikke har fått med seg flere motorvogn forbudt skilt. Hadde egentlig ikke brydd meg, hvis det ikke var for at det er trafikkfarlig og ofte skjer kollisjoner med biler som har kjørt der de ikke har lov til å kjøre
Beste eksempelet er Google Maps som ikke har fått med seg motorvogn forbudt skilt de har hatt i Street View i tre år
Før jeg prøver å chase ned Google, TomTom og Here Maps, så har jeg hørt om NVDB som @NKA importerer fra. Er det meningen at NVDB skal inneholde disse restriksjonene?
Tok en titt på koden og så litt på NVDB, og så vidt jeg kan se mangler de fra kartet? I så fall vil det være langt mer givende å fikse det der, siden det da blir fikset for oss + andre som importerer fra NVDB
(eller rettere sagt, jeg må finne ut hvorfor skiltplanene til Oslo kommune ikke blir meldt videre til NVDB )
Målet er nok at NVDB skal være komplett, men i praksis er det mange feil og mangler der. Det kan også noen ganger ta lang tid før endringer blir lagt inn. Feil kan meldes ved å klikke på en vei i vegkart.no og deretter klikke på utropstegn-ikonet.
Det er importert en del veier vest i Oslo, men ellers lite i byen. Det betyr at tags for det meste er lagt inn manuelt. I resten av landet er det gjort en sjekk av tags for riksveier og fylkesveier, men ikke for kommunale og private veier. Tags for disse veiene kan oppdateres fra NVDB med highway_merge.py (taglocal valg), men jeg ville ikke kjørt den på store kommuner.
Apropos: Sjekket i dag og alle tipsene mine til Google ble avslått, fordi de ikke kunne bekrefte det (bruker de ikke Streetview selv? ). Tok også lang tid før de ble prosessert, hadde helt glemt de før jeg leste denne saken: Ring 1, Ring 1 stenges | Denne sperringen har ikke Google Maps fått med seg
Selv vi i Bymiljøetaten får endringsforslagene vi sender inn avvist av Google Maps, selv om det er vi som installerer mange av dem i byen Heldigvis fikk denne nyhetssaken nok oppmerksomhet til at Google tok kontakt med vår kommunikasjonsavdeling i går. Vi har prøvd å kontakte dem lenge, men blir alltid henvist til å sende inn endringsforslag via samme portalen vi bruker i dag. Nå blir det forhåpentligvis litt enklere for oss fremover.
For at politikken med å tilrettelegge for myke trafikanter osv,. er man avhengig av at kartleverandørene får det med seg, så bra at dere i BYM prøver å være proaktive
Er vel bare 3-4 stk man må ha kontroll på nå (Here, Google, Apple, og OSM siden TomTom har begynt å bruke de i nyeste kartversjon)