Er NVDB ment å være komplett?

Har lagt merke til at mange konkurrende kartleverandører i Oslo ikke har fått med seg flere motorvogn forbudt skilt. Hadde egentlig ikke brydd meg, hvis det ikke var for at det er trafikkfarlig og ofte skjer kollisjoner med biler som har kjørt der de ikke har lov til å kjøre

Beste eksempelet er Google Maps som ikke har fått med seg motorvogn forbudt skilt de har hatt i Street View i tre år :slight_smile:

Før jeg prøver å chase ned Google, TomTom og Here Maps, så har jeg hørt om NVDB som @NKA importerer fra. Er det meningen at NVDB skal inneholde disse restriksjonene?

Tok en titt på koden og så litt på NVDB, og så vidt jeg kan se mangler de fra kartet? I så fall vil det være langt mer givende å fikse det der, siden det da blir fikset for oss + andre som importerer fra NVDB

(eller rettere sagt, jeg må finne ut hvorfor skiltplanene til Oslo kommune ikke blir meldt videre til NVDB :slight_smile: )

https://vegkart.atlas.vegvesen.no/#kartlag:geodata/@263108,6650131,15/hva:!(id~856)(id~606)(id~913)(id~979)~/vegnett:metrering~+(typeveg~!kanalisertVeg~enkelBilveg~rampe~rundkjøring~bilferje~gatetun)~

Edit: Mulig det bare eksisterer som “skiltplate” i kartet?

Fant det i så fall der

2 Likes

Målet er nok at NVDB skal være komplett, men i praksis er det mange feil og mangler der. Det kan også noen ganger ta lang tid før endringer blir lagt inn. Feil kan meldes ved å klikke på en vei i vegkart.no og deretter klikke på utropstegn-ikonet.

Det er importert en del veier vest i Oslo, men ellers lite i byen. Det betyr at tags for det meste er lagt inn manuelt. I resten av landet er det gjort en sjekk av tags for riksveier og fylkesveier, men ikke for kommunale og private veier. Tags for disse veiene kan oppdateres fra NVDB med highway_merge.py (taglocal valg), men jeg ville ikke kjørt den på store kommuner.

Det mangler et stort antall veier i Oslo, særlig i området rundt Alna. Veiene som mangler finnes her (“missing highways”): Import/Catalogue/Road import (Norway)/Update - OpenStreetMap Wiki

2 Likes

Takk!

Så det er ingen unnskyldning for Google og Here at de ikke har fanget dette opp…
Har sendt inn endringsforslag, så får vi se om det blir godkjent

Kom ihvertfall en bra ting ut av dette: Oppdaget at Valhall ignorerte motor_vehicle:forward osv, så blir lagt til støtte for det nå :slight_smile:

1 Like