Enkel gebouw: handmatige invoer of altijd BAG import?

Na handmatige invoer van een woning + adres + de gebruikelijke bag gegevens ontving ik als commentaar:

----quote—
“Gebouwen worden geimporteerd vanuit de bag van het Kadaster. Graag even in onderstaand forum post aangegeven welk(e) gebouw(en) je geimporteerd wilt hebben. Dan importeren BAG importeurs dat”.
-----unquote---------

Ik heb de gegevens weer gewist uit OSM en de import aangevraagd.

Bij de realisatie van complete woonwijken en industrieterreinen is het heel plezierig dat de mogelijkheid er is om de gegevens vanuit de BAG te importeren en dat er vriendelijke “baggeraars” zijn die zich daarvoor willen inzetten, maar voor het intekenen van een enkel huis, schuurtje of bedrijfspand vraag ik me af wat de meerwaarde is daarvoor een import aan te vragen.

Ik ga er vanuit dat een aanvrager zich ervan overtuigd heeft dat het pand ook werkelijk bestaat en niet blind vaart op wat in de bag-viewer of in de josm layer BGT-omtrekgericht gepresenteerd wordt. De bag viewer toont alle gegevens die nodig zijn om een object compleet te taggen.

De redelijk recent bijgewerkte wiki https://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Gebouwen geeft alle aanwijzingen voor het correct tekenen van gebouwen, inclusief verwijzing naar plugins die dat klusje vereenvoudigen. Er wordt niet over import gerept.

Ik hoor graag meningen over handmatige invoer.

mvg
walter-nl

Beste Walter, welkom. Deze vraag had je beter in het NL-forum: https://forum.openstreetmap.org/viewforum.php?id=12 kunnen zetten. Ik zag je posting toevallig omdat deze nog in de te modereren wachtkamer stond.

Nederland heeft toegang met alle rechten tot de officiële BAG data van panden en adressen en we mogen dit importeren.
Voordelen van de import zijn o.a. dat de outline op maaivel en positie (meestal) zeer nauwkeurig is, alsmede de adressering, postcode etc.
Niet alle panden in NL staan echter in de BAG. HAndmatog intekenen kan dus nog steeds.

Er bestaat altijd een kans dat de outline van een handmatig getekend pand dat later alsnog in de BAG opduikt door iemand anders geüpdated wordt.

Dank voor je attente verwijzing naar users:nl Martin, de lijst van gebruikersgroepen stond verder in de lijst dan mijn neus lang was.

De voordelen van import zijn me nu duidelijk, maar ik zit nog met de vraag of er echt bezwaar is tegen handmatige invoer van een enkel pand waarvban alle benodigde gegevens wél in de BAG maar niet in osm zitten. Als nieuw in de BAG opgenomen panden “automatisch” periodiek geïmporteerd worden, is handmatige invoer beperkt nuttig, maar gebeurt dat ook en hoe frequent?

Ik realiseer me dat mijn vraag niet essentieel is voor de kwaliteit van OSM maar voorla gaat om mijn eigen plezier in het mappen :slight_smile:

Hoi Walter.

Zoals je het zelf al beschrijft is er geen bezwaar tegen.
Maar een BAG import zet een paar dingen vanzelf goed (bijvoorbeeld de letters van de postcode in hoofdletters) en de kans op typefouten ontbreekt.

Het updaten van non-BAG panden naar BAG gaat niet automatisch. Met een aparte achtergrondlaag kunnen BAGgeraars middels een aparte kleur zien of de geometrie afwijkt van de actuele, of een pand een BAG pand is of niet en dergelijk, maar er is geen bot actief die Nederland afgraast. Soms gaat het ‘toevallig’: iemand doet een BAG importverzoek en dan blijkt dat naastliggende panden een update behoeven en wordt dat gedaan (of niet).

Blijf vooral zelf mappen - what’s on the ground.

En: je volgende berichten in het NL-forum! :slight_smile: