Endre tags for hele E16 på Ringerike i lokal pbf-fil

Hei! Første gang jeg skriver i forumet her.

Jeg beklager hvis spørsmålet mitt er litt utenfor hovedfokuset for forumet her, og moderator må bare fjerne denne samtalen hvis den er for langt unna.

Men er det noen som har erfaringer/tips med å legge til og endre på veier i svære pbf-filer til egen bruk? Jeg hadde tenkt å kjøre nettverksanalyse av ny Ringeriksbane og ny motorvei på Ringerike (jobber på TØI) med R-pakken r5r (som egentlig bare er en front for java-programmet r5). r5r krever pbf-format. Jeg får åpnet pbf-filer i JOSM, men jeg merker jo at JOSM ikke er laget for å ha oppe en fil med OSM-data for hele sentrale Østlandet …

Eller så ser jeg i pbf-filen at både den planlagte Ringeriksbanen og firefelts motorvei på Ringerike ligger i datamaterialet, men med proposed-tags. Noen som vet hvem som har lagt det inn?

Det er jeg som har lagt til planlagt E16 og Ringeriksbane, for 4 år siden.
Det finnes tre verktøy du kan bruke til å redigere og filtrere store pbf-filer. Det første er et Java-program som heter Osmosis, det andre et nyere bibliotek som heter Osmium.
Men det letteste er et lite kommandolinjeverktøy som heter
Osmconvert.

1 Like

Slik kan det gjøres med Osmconvert:
./osmconvert inn.osm.pbf --modify-tags="proposed:highway= to highway= proposed:oneway= to oneway proposed:junction= to junction= proposed:lanes= to lanes="-o=out.osm.pbf

1 Like

Du vil også finne JOSM helt kapabel til å redigere en pbf-fil for hele Østlandet, hvis du bare legger til et fornuftig filter i filter-panelet slik som highway: OR "proposed:highway":.

1 Like

Her må jeg virkelig bukke og takke! Jeg har brukt OSM-data veldig mye før, og lagt til litt småting, men jeg har aldri måttet bruke JOSM eller noen av de “osm”-løsningene, så jeg setter utrolig pris på at du er så hjelpsom og ikke minst pedagogisk. Jeg skal teste ut filter-løsningen i JOSM først. Vi oppdaget at det var noen proposed-tags andre steder, som på Gran og Vinterbro, så venter med metoden med potensielt utilsiktede (men riktignok små) konsekvenser :slight_smile:

1 Like